🔸ادامه 👇 ❕اين موهبت نيز به علم و دانش سد سازى اشاره مى‏ كند. 👌در سوره «سباء» در شرح حال سليمان، سخن از برنامه ‏هاى گسترده عمرانى و هنرى به ميان آمده است، كه پريان زير نظر سليمان، انجام مى‏ دادند ؛ «آنها هر چه سليمان مى‏ خواست (و دستور مى ‏داد) برايش درست مى‏ كردند معبدها، تمثال ها، ظروف بزرگ غذا همانند حوض و ديگ هاى ثابت» ( سبا 13 ) ❕و در آيه قبل از آن، به دستيابى سليمان به دانش ذوب فلزّات اشاره كرده، و مى ‏فرمايد ؛ «ما چشمه‏ هاى مس (مذاب) را براى او روان ساختيم». ( سبا 12 ) ❕بنابراین ، همانطور که انبیاء سابق به پیشرفت دنیوی بشر ، کمک کرده اند ، اگر مردم قدر وجود اهلبیت ع را می دانستند و مزاحم قدرت و حکومت آن بزرگواران نمی شدند ، می توانستند از علوم دنیوی آن بزرگواران استفاده کنند ، چنان که در زمان ظهور امام مهدی ع ، چون مردم با ایشان همراه می شوند ، آن بزرگوار نیز پرده های دانش دنیوی را برایشان کنار می زند و آنان را با اکتشافات و اختراعات جدید آشنا می کند ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛ « علم، بيست و هفت حرف است ... و مردم تا كنون جز دو حرف را نشناخته‏ اند. چون قائم قيام كند، بيست و پنج حرف ديگر را بيرون مى ‏آورد و ميان مردم منتشر مى ‏كند و دو حرف [قبلى‏] را هم به آنها ضميمه مى ‏كند تا همه بيست و هفت حرف را منتشر سازد » 📚بحار الانوار ج 52 ص 336 ❕اما از آنجایی که مردم به اهلبیت ع پشت کردند و آنان را تحت فشار و اذیت قرار دادند ، دیگر آن بزرگواران تمام هم و غم خود را بر ترسیم مسیر سعادت و رستگاری و بیان شریعت متمرکز کردند ، مسیری که اگر هدایت آنان نبود ، بشر روی هدایت و سعادت را نمی دید ، به خلاف علوم دنیوی که بشر می توانست با سعی و تلاش در این مسیر قدمهایی بر دارد ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛ « گرفتاری مردم بزرگ است ، اگر آنان را بخوانیم ، ما را اجابت نمی کنند و اگر آنان را رها کنیم ، جز از طریق ما هدایت نمی شوند » « بلیه الناس عظیمه ان دعونا لم یجیبونا و ان ترکناهم لم یهتدوا بغیرنا » 📚امالی صدوق ص 609 _ کنزالفوائد ج 2 ص 37 ❕امام عسکری به زیبایی نقش هدایتی اهلبیت ع را به تصویر کشیده و می فرماید ؛ « خداوند تبارك و تعالى منّت نهاد و رحمتش اقتضاء نمود كه بر شما واجبات را لازم كند، البتّه واجب نمودن آنها نه به خاطر اين است كه به شما محتاج باشد بلكه رحمت واسعه ‏اش شما را شامل شد، اما اين الزام و ايجاب به خاطر آن صورت گرفت كه خبيث از طيّب ممتاز گشته و آنچه در سينه‏ هاى شما است مورد ابتلاء و آزمايش قرار گرفته و نيّت‏هاى قلبى شما را خالص نموده و هر كدام نسبت به رحمتش از ديگرى پيشى گزيده و بالاخره منازل و جايگاهتان در بهشت متفاصل گشته و مراتب هر كدام معلوم گردد پس به منظور اين مقاصد حج و عمره و ايقاع نماز و دادن زكات و گرفتن روزه و اتّخاذ ولايت را به شما تفويض نمود و برايتان بابى قرار داد تا به واسطه آن ابواب فرائض گشوده گردد👈 و اگر محمّد و اوصياء آن حضرت كه از فرزندانش مى ‏باشند نبودند شما همچون بهائم و حیوانات متحيّر مى‏ بوديد ، 👉 يعنى يك واجب از واجبات را هم نمى‏ دانستيد پس باب اللَّه الى الفرائض وجود پیامبر و اوصياء طاهرينش مى‏ باشند و همان طورى كه نمى‏ توان وارد قريه ‏اى شد مگر از باب و دروازه آن به فرائض الهى نيز نمى ‏توان رسيد مگر از طريق معصومين عليهم السّلام‏ » « أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى بِمَنِّهِ وَ رَحْمَتِهِ لَمَّا فَرَضَ عَلَيْكُمُ الْفَرَائِضَ لَمْ يَفْرِضْ ذَلِكَ عَلَيْكُمْ لِحَاجَةٍ مِنْهُ إِلَيْهِ بَلْ رَحْمَةً مِنْهُ إِلَيْكُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لِيَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ لِيَبْتَلِيَ ما فِي صُدُورِكُمْ وَ لِيُمَحِّصَ ما فِي قُلُوبِكُمْ وَ لِتَتَسَابَقُوا إِلَى رَحْمَتِهِ وَ لِتَتَفَاضَلَ مَنَازِلُكُمْ فِي جَنَّتِهِ فَفَوَّضَ عَلَيْكُمُ الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ وَ إِقَامَ الصَّلَاةِ وَ إِيتَاءَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمَ وَ الْوَلَايَةَ وَ جَعَلَ لَكُمْ بَاباً لِتَفْتَحُوا بِهِ أَبْوَابَ الْفَرَائِضِ وَ مِفْتَاحاً إِلَى سَبِيلِهِ وَ لَوْ لَا مُحَمَّدٌ ص وَ الْأَوْصِيَاءُ مِنْ وُلْدِهِ كُنْتُمْ حَيَارَى كَالْبَهَائِمِ لَا تَعْرِفُونَ فَرْضاً مِنَ الْفَرَائِضِ وَ هَلْ تُدْخَلُ قَرْيَةٌ إِلَّا مِنْ بَابِهَا » 📚علل الشرایع ج 1 ص 249 _ امالی طوسی ص 655 ❕البته با این وجود هم ، امامان علیهم السلام ، اشارات کلی در مورد اسرار آسمان و زمین و ... به بشریت داشته اند که علامه مجلسی مفصلا این روایات را در ابواب آسمان و زمین بحار الانوار جمع آوری کرده است . 📚بحار الانوار ج 54 تا 63 ❕ادامه 👇