🔸ادامه 👇
❕امام کاظم ع فرمود ؛
« خداوند ، محمد را در بیست و هفتم ماه رجب ، به عنوان رحمتی برای جهانیان مبعوث کرد ، هرکس آن روز را روزه بدارد ، خداوند پاداش روزه داری شصت ماه را به او می دهد » «بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مُحَمَّداً ص رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ فِي سَبْعٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ رَجَبٍ فَمَنْ صَامَ ذَلِكَ الْيَوْمَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ صِيَامَ سِتِّينَ شَهْراً »
📚الکافی ج 4 ص 149 _ وسائل الشیعه ج 10 ص 448
👌خود پیامبر گرامی فرمود ؛
« در بیست و هفتم ماه رجب ، خداوند محمد را مبعوث کرد » «فِي سَابِعٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ رَجَبٍ بَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً »
📚مستدرک الوسائل ج 7 ص 518
❕روایات فراوان دیگری در این رابطه و فضل نماز و روزه ، بیست و هفتم ماه رجب ، در مجامع روایی ما وارد شده است ، که به نظر می رسد ، در آنچه که نقل شد ، کفایت باشد .
👌جالب آن است که در روایات اهلسنت هم ، تصریح شده است که بعثت پیامبر گرامی اسلام ، در بیست و هفتم ماه رجب بوده است ، که متاسفانه وهابیون بیسواد فضای مجازی ، به این روایات توجه ندارند .
❕از پیامبر گرامی نقل می کنند که فرمود ؛
« در رجب ، روز و شبی است که هرکس روزش را روزه بگیرد و شبش را عبادت کند ، مانند آن است که صد سال روزگار را ، روزه گرفته است ، و آن بیست و هفتم ماه رجب است که در آن روز ، خداوند ، محمد را به رسالت مبعوث کرد »
«في رجب يوم وليلة من صام ذلك اليوم وقام تلك الليلة كان كمن صام من الدهر مائة سنة وهو لثلاث بقين من رجب وفيه بعث الله محمدا صلى الله عليه وسلم »
📚شعب الایمان ، بیهقی ، ج 3 ص 374 _ کنزالعمال ، ج 12 ص 312 _ الدر المنثور ، ج 3 ص 235
❕یا در نقل دیگر می آورند که ابوهریره می گوید ؛
« هرکس روز ، بیست و هفتم از ماه رجب را روزه بگیرد ، خداوند برای او پاداش شصت ماه روزه را می نویسد ، آن روز ، همان روزی است که جبرئیل ، بر پیامبر به رسالت ، نازل شد » « من صام يوم سبعة وعشرين من رجب كتب له صيام ستين شهرا ، وهو اليوم الَّذي نزل فيه جبريل على النبي صلى الله عليه وسلم بالرسالة أول يوم هبط فيه »
📚المنتظم فی تاریخ الامم ، ابن الجوزی ، ج 2 ص 349 _ السیره الحلبیه ، ج 1 ص 384
👌متاسفانه اهلسنت بر خلاف این روایات ، استدلال می کنند که چون قرآن در ماه رمضان بر پیامبر ص ، نازل شده است ، پس بعثت ایشان در ماه رمضان بوده است ❗️
👌برای پاسخ به این اشکال باید توجه کنیم که از يك سو می خوانیم که « قرآن در ليله مباركه نازل شده است » ( دخان 3 )
❕از سوى ديگر در آيه 185 سوره بقره آمده است : « ماه رمضان را روزه بداريد، ماهى كه قرآن در آن نازل شده است »
👌و از سوى سوم در سوره قدر مى خوانيم « إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ » « ما آن را در شب قدر نازل كرديم »
❕از مجموع اين آيات به خوبى استفاده مى شود كه آن شب مباركى كه در آيه مورد بحث به آن اشاره شده شب قدر در ماه مبارك رمضان است.
👌همینطور از آيات متعددى استفاده مى شود كه پيامبر ص قبل از نزول تدريجى قرآن از آن آگاهى داشت، مانند آيه 114 سوره طه « و لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضى إِلَيْكَ وَحْيُهُ » « پيش از آنكه وحى در باره قرآن بر تو نازل شود نسبت به آن عجله مكن »
❕و در آيه 16 سوره قيامة آمده است ؛ « لا تُحَرِّكْ بِهِ لِسانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ » « زبان خود را براى عجله به قرآن حركت مده »
👌از مجموع اين آيات مى توان نتيجه گرفت كه قرآن داراى دو نوع نزول بوده است ؛
❕ اول « نزول دفعى » و جمعى كه يك جا از سوى خداوند بر قلب پاك پيامبر ص در ماه رمضان و شب قدر نازل گرديده ، دوم « نزول تدريجى » كه بر حسب شرائط و حوادث و نيازها در طى 23 سال نازل شده است.
❕شاهد ديگر اين سخن اينكه در بعضى از آيات قرآن تعبير به « انزال » و در بعضى ديگر تعبير به « نزول » شده است، از پاره اى از متون لغت استفاده مى شود كه « تنزيل » معمولا در مواردى گفته مى شود كه چيزى تدريجا نازل شود و به صورت پراكنده و تدريجى، اما « انزال » مفهوم وسيعى دارد كه هم نزول تدريجى را شامل مى شود و هم نزول دفعى را .
📚مفردات راغب ، ماده نزل
👌اما اين نزول دفعى بر قلب پيامبر ص چگونه بوده؟ آيا به شكل همين قرآن فعلى با آيات و سوره هاى مختلف؟. يا مفاهيم و حقايق آنها به صورت فشرده و جمعى؟. دقيقا روشن نيست، همين قدر از قرائن فوق مى فهميم كه يك بار اين قرآن در يك شب بر قلب پاك پيامبر ص نازل شده است و يك بار تدريجى در 23 سال.
🔸ادامه 👇