🔸ادامه 👇
❕در ادامه گفتند که اصولیون اجماع و عقل را از منابع استنباط می دانند ، اما اخباریون این را قبول ندارند ، در این سخن نیز صادقانه عمل نکرده اند .
👌اصولیون اجماعی را حجت می دانند که کاشف از رای معصوم علیه السلام باشد ، که در این صورت اجماع بازگشت می کند به سنت ، و اخباریونی هم که قائل به حجیت سنت هستند ، چنین اجماعی را که بازگشت به سنت می کند ، قبول دارند ، مانند علامه بزرگوار مجلسی ؛
📚بحار الانوار ج 85 ص 41 و ج 86 ص 222 _ 223
❕یا می گویند ، اصولیون عقل را از منابع استنباط می دانند ، به خلاف اخباریون ، در حالی که نمی گویند ، مقصود اصولیون از دلیل عقلی عمدتا « برائت و استصحاب » است ؛
📚اصول المظفر ، طبع انتشارات اسلامی ، ج 3 ص 128
👌و اخباریون هم به حسب روایات اهلبیت علیهم السلام ، قائل به حجیت برائت و استصحاب هستند ، و خودشان نقل می کنند که امیر مومنان ع در مورد استصحاب و بناء بر یقین سابق ، فرمود ؛
« مَنْ كَانَ عَلَى يَقِينٍ فَأَصَابَهُ شَكٌّ فَلْيَمْضِ عَلَى يَقِينِهِ فَإِنَّ الْيَقِينَ لَا يُدْفَعُ بِالشَّكِّ » ، « کسی که یقین به چیزی دارد و بعد گرفتار شک شد ، باید بنا را بر یقین بگذارد ، چرا که بقین با شک دفع نمی شود »
📚بحار الانوار ج 2 ص 272
❕یا در مورد برائت از امام صادق ع نقل می کنند که فرمود ؛
« اشیاء مطلق است تا زمانی که امر و نهی ای وارد نشده باشد ، و هر چیزی در آن حلال و حرام است ، برای تو تا ابد حلال است تا زمانی که بدانی چیزی بعینه حرام است »
« الْأَشْيَاءُ مُطْلَقَةٌ مَا لَمْ يَرِدْ عَلَيْكَ أَمْرٌ وَ نَهْيٌ وَ كُلُّ شَيْءٍ يَكُونُ فِيهِ حَلَالٌ وَ حَرَامٌ فَهُوَ لَكَ حَلَالٌ أَبَداً مَا لَمْ تَعْرِفِ الْحَرَامَ مِنْهُ فَتَدَعَهُ »
📚بحار الانوار ج 2 ص 272 _ الفصول المهمه ، حر عاملی ، ج 1 ص 633
👌مقصود اصولیون از دلیل عقلی ، بازگشت می کند به مباحث برائت و استصحابی که اخباریون هم آن را قبول دارند و فرق گذاری در این رابطه هم صحیح نیست .
2⃣در ادامه در کتاب فرهنگ فقه آمده است ؛
« در مكتب اخبارى، اشياء يا حلال هستند يا حرام و يا مشتبه و چنانچه حليّت و حرمت چيزى معلوم نباشد و نصّى از معصومان عليهم السّلام درباره آن نرسيده باشد، بايد در فتوا، توقّف و در عمل، احتياط كرد، ولى در مكتب اصولى در موارد مشكوك، اصل بر برائت است و احتياط واجب نيست. »
📚فرهنگ فقه ج 1 ص 303
❕این سخن نیز اشتباه است و اخباریون به تمام اشیاء را به سه دسته تقسیم نمی کنند تا در جایی که نص نیست ، مطلقا قائل به احتیاط باشند ، بلکه به حسب آنچه آوردیم ، اخباریون قائل به برائت هم هستند و می گویند هر جا نصی نباشد ، برائت جاری می کنیم ، چنان که شیخ صدوق از بزرگان اخباریون می نویسد ؛
« اعتقادنا في ذلك أنّ الأشياء كلّها مطلقة حتى يرد في شيء منها نهي » « اعتقاد ما در اين باب اين است كه همه چيزها حلال و موضع رخصت است تا در چيزى از آنها نهى وارد شود »
📚اعتقادات الامامیه ص 114
❕اخباریون تنها در جایی که شبهه حرمت باشد ، احتیاط را لازم می دانند ، و از پیامبر گرامی نقل می کنند که فرمود ؛
« امورى است درستى آن آشكار است كه بايد از آن پيروى كرد و امورى است كه گمراهى آن آشكار است و بايد از آن اجتناب نمود و امور مشكوك و مشتبه ى است در ميان اين دو؛ كسى كه شبهات را ترك كند از محرمات آشكار رهايى مى يابد و كسى كه به سراغ شبهات برود مرتكب محرمات مى شود و از آنجا كه نمى داند هلاك خواهد شد»
📚الکافی ج 1 ص 68
❕اصولیون نیز در مواردی که شبهه حرمت است ، احتیاط می کنند ، در رساله های مراجع کنونی در موارد فراوانی شما با عنوان « احتیاط واجب » ، مواجه می شوید که فتوا به احتیاط داده اند ، زیرا شبهه حرمت بوده است .
❕بنابراین ، این فرق گذاری نیز باطل و مردود می باشد .
🔸ادامه 👇