💠ادامه 👇 3⃣اصلا می گوییم که دختر یزگرد در حالت کنیزی به امام حسین ع بخشیده شد , با این وجود هم مشروعیتی برای عمر ایجاد نمی شود , زیرا مطابق روایات ما , ائمه علیهم السلام مالک انفال اند و یک مصداق انفال این است که گروهی بدون اذن امام معصوم ع به جنگی روند و غنائمی به دست آورند , مالک آن غنائم امام معصوم علیه السلام است : " بَابُ أَنَّ الْأَنْفَال‏ ... وَ مَا غَنِمَهُ الْمُقَاتِلُونَ بِغَيْرِ إِذْنِه‏ " 📚وسائل الشيعة، ج‏ 9، ص: 523 باب 1 ❕معاویه بن وهب می گوید که به امام صادق ع گفتم : " گروهانى كه براى مأموريت جنگى مى‏روند، اگر با غنيمت بازگردند، اين غنائم به چه صورت تقسيم مى‏شود؟ ابو عبد اللّه گفت: اگر امير آنان از جانب امام بر حق به‏ فرماندهى آنان منصوب شده باشد، يك پنجم غنائم را براى خدا و رسول او مى‏فرستند و چهار پنجم آن بين جنگجويان تقسيم مى‏شود، اما اگر بدون اجازه امام بر حق با مشركين پيكار نموده باشند، همه غنائم به‏صورت «فيى‏ء» ( انفال ) در اختيار امام بر حق قرار مى‏گيرد تا در هر مورد كه صلاح بداند مصرف كند. " " قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع السَّرِيَّةُ يَبْعَثُهَا الْإِمَامُ فَيُصِيبُونَ غَنَائِمَ كَيْفَ تُقْسَمُ قَالَ إِنْ قَاتَلُوا عَلَيْهَا مَعَ أَمِيرٍ أَمَّرَهُ الْإِمَامُ عَلَيْهِمْ أُخْرِجَ مِنْهَا الْخُمُسُ لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ قُسِمَ بَيْنَهُمْ أَرْبَعَةَ أَخْمَاس‏ وَ إِنْ لَمْ يَكُونُوا قَاتَلُوا عَلَيْهَا الْمُشْرِكِينَ كَانَ كُلُّ مَا غَنِمُوا لِلْإِمَامِ يَجْعَلُهُ حَيْثُ أَحَبَّ. " 📚گزیده کافی ج ٤ ص ٢٢٦ _ الکافی ج ٥ ص ٤٤ ❕در نقل دیگر فرمود : " اگر قومی بدون اذن امام ع به جهاد روند و غنائمی به دست آورند , تمام غنیمت ها برای امام ع است و اگر به امر امام ع به جنگی روند و غنیمت به دست آورند , برای امام ع یک پنجم آن است " "أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا غَزَا قَوْمٌ بِغَيْرِ إِذْنِ الْإِمَامِ فَغَنِمُوا كَانَتِ الْغَنِيمَةُ كُلُّهَا لِلْإِمَامِ وَ إِذَا غَزَوْا بِأَمْرِ الْإِمَامِ فَغَنِمُوا كَانَ لِلْإِمَامِ الْخُمُسُ. " 📚تهذیب الاحکام ج ٤ ص ١٣٥ 👌عمر بن خطاب و لشگرش هم بدون اذن امام معصوم ع به نبرد با ایرانیان رفت و غنائمی به دست آورد , مالک آن غنائم امیر مومنان ع بوده است که یکی از این غنیمت ها را به امام حسین ع بخشید , بنابراین حتی اگر دختر یزگرد را کنیزی بدانیم که به ملکیت امام حسین ع در آمده بود , باز مشروعیتی برای عمر بن خطاب ایجاد نمی شود و طبق بیان فوق , دختر یزگرد به طریق مشروع الهی و به اذن امام علی ع به امام حسین ع بخشیده شده بود . 4⃣علمای اهلسنت هم صراحتا فتوا داده اند که اگر کافری , کافر دیگری را به بردگی بگیرد , مسلمان میتواند آن برده کافر را که به طریقه نامشروع توسط کافر دیگری اسیر شده است , بخرد و به بردگی بگیرد : "فان أصاب أهل هذه الدار سبايا من غيرهم من أهل الحرب وسع هذا المسلم أن يشتريها منهم لأنهم ملكوا ذلك بالاحراز بمنعتهم فإنهم نهبة يملك بعضهم على بعض نفسه وماله بالاحراز فحل للمستأمن إليهم شراء ذلك منهم كسائر أموالهم وكذلك أن سبى أهل الدار التي هو فيها جاز له أن يشتريهم من السابين لأنهم ملكوهم بالاحراز وقد كانوا على أصل الإباحة في حقه إنما كان الواجب عليه أن لا يغدر بهم وليس ذلك من الغدر في شئ وكذلك لو أن المسلمين وادعوا قوما من أهل الحرب ثم أغار عليهم قوم آخرون أهل حرب لهم فلهذا المسلم أن يشترى السبي منهم لأنهم بالموادعة ما خرجوا من أن يكونوا أهل حرب ولكن علينا أن لا نغدر بهم وقد صاروا مملوكين للسابي بالاحراز فيجوز شراؤه منهم كسائر الأموال .... " 📚المبسوط سرخسی ج ١٠ ص ٩٧ " سبى أهل الكتاب السبية لها زوج بأرضها يسبيها المسلمون فتباع في المغانم فتشتري ولها زوج قال فهي حلال " 📚المدونه الکبری , الامام المالک , ج ٢ ص ٣٠٥ 💠ادامه 👇