💠ادامه 👇 👌استاد گرانقدر , آیت الله مکارم شیرازی در این رابطه استدلال جالبی دارد و می گوید : " شايد بعضى فكر مى‏كردند، چه بهتر كه پاهايى كه غالباً در معرض آلودگى است بشويند، مسح كردن آن چه فايده‏اى دارد، به خصوص اين كه گروهى در آن اعصار اصلا پا برهنه بودند و كفش به پا نمى‏كردند، به همين دليل يكى از احترامات ميهمان اين بوده كه به هنگام ورود، آب مى‏آوردند و پاهاى او را مى‏شستند! 👌شاهد اين سخن گفتارى است كه نويسنده تفسير المنار در ذيل آيه وضو براى توجيه كلمات قائلين به غسل گفته است، او مى‏گويد: «كشيدن دست تر روى پاهايى كه غالباً غبارآلود يا كثيف است نه تنها فايده‏اى ندارد، بلكه آن را كثيف‏تر مى‏كند و دست هم آلوده و كثيف مى‏شود. " ❕و فقيه معروف اهل سنّت ابن قدامه (متوفّاى 620 قمرى) از بعضى نقل مى‏كند كه پاها در معرض آلودگى هستند ولى سر چنين نيست بنابراين مناسب است پاها شسته شود و سر مسح گردد. 📚المغنی ابن قدامه ج ١ ص ١١ 👌 به اين ترتيب اجتهاد و استحسان خود را بر ظاهر آيه قرآن ترجيح داده و مسح را رها كرده و آيه را توجيه غير وجيه كرده‏اند. ❕ولى اين گروه گويا فراموش كرده‏اند كه وضو تركيبى است از نظافت و عبادت، مسح كردن سر آن هم با يك انگشت كه بعضى فتوى داده‏اند نقشى در نظافت ندارد، همچنين مسح پاها. 👈در واقع مسح سر و پاها اشاره‏اى است به اين نكته كه شخص وضوگيرنده از فرق تا قدم مطيع فرمان خداست و الّا نه مسح سر موجب نظافت است نه مسح پا.👉 👌به هر حال ما تابع فرمان خدا هستيم و حق نداريم با عقل قاصر خود دستورات الهى را تغيير دهيم، هنگامى كه قرآن در آخرين‏ سوره‏اى كه بر پيامبر (صلى الله عليه و آله) نازل شده دستور مى‏دهد دست و صورت را بشوييم و سر و پاها را مسح كنيم، نبايد با فلسفه چينى‏هاى عقول قاصر انسانى با آن مخالفت نماييم و براى توجيه مخالفت‏ها دست به تفسيرهاى غير موجّهى براى كلام خدا بزنيم. ❕آرى تفسير به رأى و اجتهاد در مقابل نص، دو بلاى عظيم است كه متأسّفانه چهره فقه اسلامى را در بعضى از موارد مخدوش كرده است. " 📚شیعه پاسخ می گوید ص ١٨٢ 💠ادامه 👇