▫️ادامه 👇 🔸معاویه و بدعت در دیه : ❗️ضحّاك در كتاب «الديات» از محمّد بن اسحاق نقل مى‌كند: «به زهرى گفتم: دربارۀ ديۀ كافر ذمّى برايم بگو كه در زمان رسول خدا صلى الله عليه و آله چقدر بوده است‌؟ چرا كه دربارۀ آن اختلاف پيدا كرده‌ايم. گفت: مابين مشرق و مغرب هيچ كس داناتر به آن از من نيست، در زمان رسول خدا صلى الله عليه و آله و زمان ابوبكر و عمر و عثمان هزار دينار بود تا آنكه معاويه به خانوادۀ مقتول پانصد دينار داد و پانصد دينار را براى بيت المال قرار داد». ابن كثير در «البداية والنهاية» مى‌نويسد: زهرى مى‌گويد: سنّت بر اين بود كه ديۀ ذمّى مثل ديۀ مسلمان است و معاويه نخستين كسى بود كه آن را نصف كرد، و نصف ديگر را [براى خودش] برداشت. " 📚 الديات: ص 50- البداية والنهايةج 8 ص 148 حوادث سال 60 ه‍ 🔸معاویه دستور به حرام خوری و قتل و آدمکشی می داد !!!! ❕در صحيح مسلم آمده است كه عبد الرحمان بن عبد رب الكعبه مى‏گويد: "وارد مسجد الحرام شدم ديدم عبداللَّه بن عمرو عاص در سايه كعبه نشسته و مردم گرد او جمع شده‏اند به او گفتم: پسر عمويت معاويه دستور مى‏دهد كه ما اموالمان را در ميان خود به باطل بخوريم و مسلمانان را به قتل برسانيم در حالى كه خداوند مى‏فرمايد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ ...» و مى‏فرمايد: «وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُم ...» عبداللَّه ساكت شد سپس گفت: در اطاعت خدا از او اطاعت كن و در معصيت خدا با او مخالفت نما. " " .. .هَذَا ابْنُ عَمِّكَ مُعَاوِيَةُ يَأْمُرُنَا أَنْ نَأْكُلَ أَمْوَالَنَا بَيْنَنَا بِالْبَاطِلِ. وَ نَقْتُلَ أَنْفُسَنَا. " 📚صحيح مسلم، ج 6، ص 18 🔸معاویه نماز را در سفر تمام می خواند , در حالی که به او اعتراض می کردند که پیامبر و ابوبکر و عمر شکسته می خواندند , تو چرا بدعت ایجاد کردی ? 📚مسند احمد ج ٥ ص ٨٥ ح ١٦٤١٥ 🔸معاویه در نماز عید فطر و قربان اذان می گفت در حالی که در زمان پیامبر و ابوبکر و عمر و عثمان در نماز عید اذان گفته نمی شد : 📚کتاب الام شافعی ج ١ ص ٢٣٥ _ المحلی ابن حزم ج ٥ ص ٨٢ 🔸معاویه بدعت مقدم کردن خطبه بر نماز عید را گزارد : 📚المصنف عبد الرزاق ج ٣ ص ٢٨٤ ح ٥٤٤٦ 🔸معاویه دست سارق را قطع نکرد و به تصریح علمای اهلسنت عمل او نخستین حد از حدود بود که در اسلام ترک می شد : 📚الاحکام السلطانیه ج ٢ ص ٢٢٨ _ تاریخ ابن کثیر ج ٨ ص ١٤٥ حوادث سال ٦٠ هجری 🔸ملحق کردن زیاد به ابوسفیان هم یکی دیگر از جنایات معاویه و مخالفتش با پیامبر بود چرا که پیامبر فرمود فرزند متعلق به شوهر است و نصیب زناکار سنگ است : 📚العقد الفرید ج ٥ ص ٦ ▫️ادامه 👇