▫️ادامه 👇 ❗️در جای دیگر از معاویه به عنوان یک فرد بی آبرو یاد می کند و می گوید : " اگر زيركى و كاردانى و «دَهاء» به معناى آن است كه آدمى خود را براى هميشه بى‌آبرو و ورشكسته سازد، بى‌گمان معاويه زيرك‌ترين و داهيه‌ترين مردم است! " 📚صلح امام حسن علیه السلام، صفحه: ۳۱۵ ❕در جای دیگر معاویه را به شرک نسبت می دهد و می گوید : " شما در شام اگر از هر عوام نادانى ميپرسيدى «آقا معاويه خدا است»، ميگفت «آقا عقلت را گم كرده‌ااى‌؟». اگر ميگفتى معاويه پس كيست‌؟ ميگفت معاويه بنده‌ى خدا است؛ اين ظاهر قضيّه [است]، امّا در باطن [همان طور كه] خدا در قرآن ميگويد: «يَفْعَلُ مٰا يَشٰاءُ‌» و «يَحْكُمُ مٰا يُرِيدُ» ، هر چه ميخواهد ميكند، هر چه ميخواهد فرمان ميراند، روى اراده‌ى او اراده‌اى نيست، در شام «يفعل ما يشاء» و «يحكم ما يريد» معاويه بود؛ در منطق اسلام او خدا است. اسمش معاويه است، اسمش بنده‌ى خدا است [امّا] كارش كارِ خدا است، مسئوليّتش مسئوليّت خدايى بود، شأنش شأن ربّ‌الارباب؛ اين شرك نيست‌؟ " 📚نهج البلاغه : شرح هفت خطبه، صفحه: ۸۹ ❗️در جای دیگر معاویه را یک عنصر ضد دین معرفی می کند و می گوید : " وقتى جمعى از دوستان اميرالمؤمنين (عليه السّلام) به وى گفتند: از معاويه صرفنظر كن و بگذار او در حاكميت شام باشد، حضرت قبول نكرد و گفت: معاويه يك عنصر ضدّ دين است. نه اينكه عنصر كاملى نيست؛ بلكه او ضدّ دين است. " 📚نقش نگار، صفحه: ۱۵۱ ❗️یا در جای دیگر بی دینی معاویه را چنین به تصویر می کشد : " در اين دوره، معاويه آغازگر جريانى بود كه در آن ارزشهاى اسلامى از محتواى واقعيشان فاصله گرفتند و تنها ظاهرى از آنها باقى مانده بود و دستگاه انسان‌ساز اسلام تبديل به ابزارى شد كه انسانها را به سوى دنيا و شهوات سوق ميداد. " 📚 (آيت‌الله خامنه‌اى، 1369/1/22) ❕در جای دیگر صراحتا پرچم و مسیر معاویه در صفین را همان پرچم و مسیر کفار در جنگ احد معرفی می کند و از این طریق نفاق و کفر معاویه را به تصویر می کشد و می گوید : "اين پرچم را من در روز احد و بدر در مقابل رسول خدا ديدم - پرچم بنى اميه - زير اين پرچم، همان كسانى آن روز ايستاده بودند كه امروز هم ايستاده‌اند؛ معاويه و عمرو عاص. در جنگ احد، هم معاويه، هم عمرو عاص و ديگر سران بنى اميه در مقابل پيغمبر قرار داشتند؛ پرچم هم پرچم بنى اميه بود. گفت: اين‌هائى كه شما مى‌بينيد در زير اين پرچم، آن طرف ايستاده‌اند، همين‌ها زير همين پرچم در مقابل پيغمبر ايستاده بودند و من اين را به چشم خودم ديدم. اين طرفى كه امير المؤمنين هست، همين پرچمى كه امروز امير المؤمنين دارد - يعنى پرچم بنى هاشم - آن روز هم در جنگ بدر و احد بود و همين كسانى كه امروز زيرش ايستاده‌اند، يعنى على بن ابى طالب و يارانش، آن روز هم زير همين پرچم ايستاده بودند. از اين علامت بهتر؟ ببينيد چه علامت خوبى است. پرچم، همان پرچم جنگ احد است؛ آدم‌ها همان آدم‌هايند، در يك جبهه. پرچم، همان پرچم جنگ احد است؛ آدم‌ها همان آدم‌هايند در جبهه‌ى ديگر، در جبهه‌ى مقابل. فرقش اين است كه آن روز آن‌ها ادعا مى‌كردند و معترف بودند و افتخار مى‌كردند كه كافرند، امروز همانها زير آن پرچم ادعا مى‌كنند كه مسلمند و طرف‌دار قرآن و پيغمبرند؛ اما آدم‌ها همان آدم‌هايند، پرچم هم همان پرچم است. خوب، اين‌ها بصيرت است. اين‌قدر كه ما عرض مى‌كنيم بصيرت بصيرت، يعنى اين. " 📚بيانات، جلد: ۳۱، صفحه: ۴۵ ❗️در جای دیگر معاویه را شیطان و روباه معرفی می کند و می گوید : " امّا معاويه شيطان است؛ مثل روباه نقشه ميكشد، طرّاحى ميكند و.... " 📚فتنه‌ی تغلب، صفحه: ۲۸۷ ▫️ادامه 👇