شیعه پاسخ
ابدیت و بقاء همیشگی غیر خدا !!!! ❕کلیپی از یک سخنران منتشر شده است که می گوید امیر مومنان فرموده است که " من باقی می مانم در زمانی که هیچکس باقی نمی ماند " . ▫️سخنران مذکور در ادامه می گوید بقاء ذات خداوند به بقاء امیر المومنین علیه السلام است و این است معنای بقیه الله بودن ائمه !!! ❕متاسفانه این سخنان مصداق بارز غلو در حق اهلبیت علیهم السلام و نسبت دادن اوصاف خداوندی به آن بزرگواران است چنانچه که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « جوانان خود را از نزدیک شدن به غلات بر حذر دارید زیرا غلات بدترین مخلوقات هستند.عظمت خداوند را کوچک شمرده و ادعای ربوبیت برای بندگان خدا می کنند و به خدا سوگند غلات از یهود و نصاری و مجوس و مشرکین بدتر هستند " " احْذَرُوا عَلَى شَبَابِكُمْ الْغُلَاةَ لَا يُفْسِدُونَهُمْ، فَإِنَّ الْغُلَاةَ شَرُّ خَلْقِ اللَّهِ، يُصَغِّرُونَ عَظَمَةَ اللَّهِ، وَ يَدَّعُونَ الرُّبُوبِيَّةَ لِعِبَادِ اللَّهِ، وَ اللَّهِ إِنَّ الْغُلَاةَ شَرٌّ مِنَ الْيَهُودِ وَ النَّصارى‏ وَ الْمَجُوسَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا. " 📚امالی طوسی ص650 ❗️برخی از محققین در مورد ازلیت و ابدیت خداوند می نویسند : " در ميان خداپرستان جهان كسى پيدا نمى‏شود كه ازليّت و ابديّت وجود مقدّس او را انكار كند، چرا كه اگر او ازلى نباشد بايد حادث باشد، و اگر حادث باشد نياز به علّت ديگرى دارد، چون محال است چيزى بدون علّت ايجاد شود، و هرگاه ازليّت او را پذيرفتيم ابديّت نيز با آن همراه است، چرا كه يك وجود ازلى حتماً نامحدود است، و چنين وجودى ابدى خواهد بود. از اين گذشته با توجّه به حقيقت وجود خداوند به آسانى به اين دو صفت مى‏رسيم چرا كه در دلايل اثبات وجود خدا، واجب الوجود بودن او محرز و مسلّم مى‏شود، و مى‏دانيم واجب الوجود هرگز از هستى جدا نمى‏شود، و يا صحيح‏تر هستى عين ذات او است، از خارج به او داده نشده تا از او گرفته شود، و چنين وجودى هميشه بوده، و هميشه خواهد بود." 📚پيام قرآن، ج‏4، ص: 213 👌در آیات و روایات نیز تصریح شده که ابدیت صفت اختصاصی خداوند است و او است که پس از مرگ و فناء همه چیز باقی ماند و مثلا در پایان جهان همه موجودات می میرند و ذات پاک الهی باقی می ماند . ❕«اوست اوّل و آخر و پيدا و پنهان؛ و او به هر چيز داناست». «همه كسانى كه روى آن (زمين) هستند فانى مى شوندو تنها ذات صاحب جلال و گرامى پروردگارت باقى مى ماند». «و خدا بهتر و پايدارتر است».«همه چيز جز ذات (پاك) او فانى مى شود» (سوره حديد، آيه 3. سوره الرحمن، آيات 26- 27. سوره طه، آيه 73. سوره قصص، آيه 88. ) ❗️امام علی علیه السلام در مورد خداوند فرمود : «لَمْ يَزَلْ اوَّلًا قَبْلَ الاشْياءِ بِلا اوَّلِيَّةِ و آخِرَاً بَعْدَ الاشْياءِ بِلانِهايَةٍ»: «او همواره اول بودن پيش از وجود اشياء، بى‏آن‏كه آغازى داشته باشد، و آخر است بى‏آن‏كه نهايتى داشته باشد». 📚نورالثقلين، ج 5، ص 237 ❗️و نيز در خطبه اشباح آمده است «الَاوَّلُ الَّذى لَمْ يَكُنْ لَه قَبْلُ فَيَكُونُ شَى‏ء قَبْلَهُ وَ الآخِرُ الَّذى لَيْسَ لَهُ بَعْدُ فَيَكُونُ شَى بَعْدَهُ»: «او اولى است كه قبل ندارد تا چيزى قبل از آن باشد، و آخرى است كه بعد ندارد تا چيزى بعد از آن باشد» 📚نهج‏البلاغه، خطبه 91. ❗️در اصول كافى در فصل معانى اسماء اللَّه در تفسير «هُوَ الأَوَّلُ وَ الْاخِرُ» از امام صادق عليه السلام چنين آمده است: «هُوَ الْاوَّلُ قَبْلَ كُلِّ شَى‏ءٍ وَ هُوَ الْاخِرُ عَلَى مالَمْ يَزَلْ وَ لا تَخْتَلِفُ عَلَيْهِ الصِّفاتُ وَ الأَسْماءُ، كَما تَخْتَلِفُ عَلَى‏ غَيْرِهِ»: «او آغاز بوده و قبل از همه چيز، و آخر است بعد از همه چيز، صفات و اسمائش دگرگون نمى‏شود آن‏گونه كه از ديگران دگرگون مى‏شود» 📚. اصول كافى، ج 1، ص115 (باب معانى‏الاسماء)، حديث 5. ❕لذا امام جواد علیه السلام خطاب به خداوند چنین می فرمود : "اى آن كه پيش از هر چيز بود، سپس همه چيز را آفريد، سپس باقى مى‏مانَد و همه چيز، فانى مى‏شود! " " يا ذَا الَّذي كانَ قَبلَ كُلِّ شَي‏ءٍ، ثُمَّ خَلَقَ كُلَّ شَي‏ءٍ، ثُمَّ يَبقى و يَفنى كُلُّ شَي‏ء " 📚توحید صدوق ص 48 ▫️ادامه 👇