#بسماللهالرحمنالرحیم
يِا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إَن تَتَّقُواْ اللّهَ يَجْعَل لَّكُمْ فُرْقَاناً وَيُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ (29)انفال
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! اگر تقواى الهى پيشه كنيد، خداوند برايتان فرقانى (قوّه ى شناخت حقّ از باطلى) قرار مى دهد و بدى هايتان را از شما مى پوشاند و شما را مى آمرزد و خداوند صاحب فضل وبخشش بزرگ است.
🍃🌸🍃🌸🍃
تفسیرنور:
وسيله ومعيار شناخت حقّ از باطل متعدّد است، از جمله:
الف: انبيا واولياى الهى؛ چنانكه پيامبر صلى الله عليه وآله را فاروق ناميدند (497) ويا در حديث مى خوانيم: «مَن فارق عليّاً فقد فارق اللّه» (498) هر كس على عليه السلام را رها كند، خدا را رها كرده است.
ب: كتاب آسمانى؛ كه با عرضه امور به آن مى توان حقّ را از باطل تشخيص داد.
ج: تقوا، زيرا طوفان غرائز و حبّ و بغض هاى همراه با بى تقوايى، مانع درك حقايق است.
د: عقل و خرد؛ كه بدون آن نمى توان حتّى به سراغ وحى رفت.
فرقان و قدرت تشخيص حقّ از باطل، حكمت و بينشى خدادادى است كه به اهل تقوا داده مى شود و به علم و سواد و معلومات وابسته نيست.
به گفته ى تفسير كبير فخررازى، «تكفير سيّئات»، پرده پوشى در دنيا و «مغفرت»، رهايى از قهر خدا در آخرت است، و به گفته ى تفسير نمونه، «تكفير»، محو آثار اجتماعى و روانى گناه و «مغفرت»، بخشايش نسبت به عذاب دوزخ است.
كسانى كه تقوا داشته و تمايلات نفسانى را كنار بگذارند، قوّه ى تشخيص حقّ به آنها عطا مى شود. چنانكه در آيه ى ديگرى مى خوانيم: «اتّقوا اللّه و يعلّمكم اللّه» (499) از خدا پروا كنيد، خداوند شما را آگاه مى كند ويادتان مى دهد. گويا روح همچون آينه اى است كه تقوا غبار را از آن مى زدايد و نور حقّ در آن منعكس مى شود، چنانكه حضرت على عليه السلام تقوا را دارو و درمان دل ها، نور و بينايى كوردلى ها و شفا و وسيله ى اصلاح قلب، تطهير جان، امنيّت ترس هاى درونى و روشنايى تاريكى ها مى داند، «فانّ تقوى اللّه دواء داء قلوبكم و بصر عمى افئدتكم و شفاء مرض اجسادكم و صلاح فساد صدوركم و طهور دنس انفسكم و جلاء عشا ابصاركم و أمن مفزع جأشكم و ضياء سواد ظلمتكم...» (500) و بر عكس، حرص ها و طمع ها سبب لغزش خردها مى شود، حضرت على عليه السلام مى فرمايد: «اكثر مصارع العقول تحت بروق المطامع» (501) بيشترين لغزشگاه خرد، زرق و برق طمع ها مى باشد.
حقيقت سرايى است آراسته هوا و هوس گرد بر خاسته
نبينى كه هر جا كه برخاست گرد نبيند نظر، گرچه بيناست مرد
-----
497) تفسير فرقان
498) ملحقات احقاق الحقّ، ج 4، ص 26
499) بقره، 282
500) نهج البلاغه، خطبه 189
501) نهج البلاغه، حكمت 219
#اللهمصلعلیمحمدوآلمحمدوعجلفرجهم