سجاد انجم‌شعاع | رواقِ‌فکر
🔸بیان تابناک سردار مقاومت و معنویت شهید سیدحسن نصرالله: ما دنبال آخرت هستیم اگر در این دنیا کار می‌
🔺دیپلماسی معنوی 🔻مفهوم دفاع از «امّت» جایگزین مفهومِ محدودِ دفاع از «ملّت» 🖊 سجاد انجم‌شعاع 🔸بیان تابناک سیدحسن نصرالله، رد پای بینشی است که سیاست و دیانت را در تلفیق با یکدیگر، به مقصدی ورای جهان مادی هدایت می‌کند. «ما دنبال آخرت هستیم»؛ که بر بی‌اعتنایی به دنیا و عزم به سوی آخرت تاکید دارد، حقیقتی جاودانه و اصیل در منظومه‌ فکری اسلام است. و این پیامی است فراتر از یک موعظه؛ حاوی طرحی برای تبیین چرایی ایستادگی و مقاومت مؤمنانه است. 🔸او با نگاهی از سر بصیرت و درکی ژرف از مسئولیت دینی، این دنیا را عرصه‌ای گذرا و فانی می‌بیند که نه مطلوب ذاتی انسان موحّد، بلکه مسیری برای ایفای وظیفه الهی است. چراکه دنیا برای مؤمن، تنها وسیله‌ای برای «ادای تکلیف» است، نه مقصدی مستقل. چنان که امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند: «الدُّنْيَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ»، این دنیا زندانی برای مؤمن است؛ زندانی که ارزش به چنگ آوردنش، حتی به قدر «آب بینی بز» نمی‌ارزد. 🔸در این چارچوب، کار و تلاش در دنیا، نه به انگیزه‌ محبت به دنیا، بلکه با نیت «تکلیف‌محوری» و در راستای «ادای امانت الهی» معنا می‌یابد. شهید نصرالله از زبان مقاومت، یادآور می‌شود که اهتمام به سیاست و مدیریت اجتماعی، نه از سر دنیاطلبی، بلکه پاسخی به فرمان «وَقَفِيتُمُ الأَمانَةَ» است. در این افق، سیاست و حکومت، حکم وسیله‌ای برای «تحقق رسالت» دارد، نه هدفی مستقل و دنیوی. چنان که حضرت امام (ره) فرمودند: ما به این دنیا به دید ابزاری می‌نگریم که جز برای تحقق اراده‌ الهی و کمک به مستضعفان، هیچ‌ ارزشی ندارد. از این رو، مقاومت ما، نه برای حفظ مرزهای جغرافیایی، بلکه در راستای «حاکمیت الهی» و احیای امت اسلامی است، و این آرمان الهی، نه محدود به این جهان، بلکه در راستای قرب الهی و وصال به حق تعالی تعریف می‌شود. 🔸در اندیشه مقاومت، مفهوم مرزهای جغرافیایی رنگ می‌بازد، زیرا جهاد و مقاومت، فراتر از سرزمین و حدود ملی، در راستای تحقق هدفی الهی و رسیدن به رضایت خداوند شکل می‌گیرد. سیدحسن نصرالله و سایر متفکران مقاومت، با اتکا بر اصول معنوی و اعتقاد به «دار آخرت»، نشان داده‌اند که این مبارزه، صرفاً برای پاسداری از خاک یا جغرافیای محدود نیست، بلکه برای حقیقت و دفاع از ارزش‌های الهی و انسانی است. 🔸این دیدگاه، هم‌راستا با فرمایش رهبر معظم انقلاب است که همواره بر این اصل تأکید داشته‌اند که مجاهدت در راه حق، ابعاد جهانی و فراملی دارد و وابسته به مرزهای مصنوعی جغرافیایی نیست. چنین نگرشی به مبارزه، تعریفی نوین از «دیپلماسی فرامرزی» ارائه می‌دهد که در آن، مفهوم دفاع از «امت» جایگزین مفهوم محدود دفاع از «ملت» می‌شود.