#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
🔺آگاهی و بصیرت، شرط اساسی امر به معروف و نهی از منکر :
این وظیفه بزرگ (امر به معروف و نهی از منکر) دو رکن، دو شرط اساسی دارد.
یکی از آنها رشد، آگاهی و بصیرت است. حالا که من گفتم امر به معروف و نهی از منکر، لابد همه ما خیال کردیم که خوب از اینجا برویم و امر به معروف و نهی از منکر کنیم. از شما میپرسم: اصلاً من و شما میفهمیم که امر به معروف و نهی از منکر چیست و چگونه باید انجام شود؟ تا حالا که امر به معروف و نهی از منکرهای ما در اطراف دگمه لباس و بند کفش مردم بوده است، در حول و حوش موی سر و دوخت لباس مردم بوده است! ما اصلاً معروف چه میشناسیم که چیست؟ منکر چه میشناسیم که چیست؟ ما گاهی معروفها را به جای منکر میگیریم و منکرها را به جای معروف. بهتر اینکه ما جاهلها امر به معروف و نهی از منکر نکنیم. چه منکرها که به نام امر به معروف و نهی از منکر به وجود نیامد!
🔺 آگاهی و بصیرت میخواهد، خبرت و خبرویت میخواهد؛ دانایی، روانشناسی و جامعه شناسی میخواهد تا انسان بفهمد که چگونه امر به معروف و نهی از منکر کند، یعنی راه معروف را تشخیص بدهد، ببیند معروف کجاست، منکر را تشخیص بدهد، ریشه منکر را به دست بیاورد، از کجا آن منکر سرچشمه میگیرد. و لهذا ائمه دین فرمودهاند: جاهل بهتر است امر به معروف و نهی از منکر نکند، چرا؟ «لِانَّهُ ما یفْسِدُهُ اکثَرُ مِمّا یصْلِحُهُ» [1] چون جاهل هنگامی که امر به معروف و نهی از منکر میکند، میخواهد بهتر کند بدتر میکند. و چقدر در این زمینه مثالها زیاد است!.
شاید شما بگویید: ما جاهلیم، پس امر به معروف و نهی از منکر از ما ساقط شد! جواب شما را دادهاند. قرآن میفرماید: «لِیهْلِک مَنْ هَلَک عَنْ بَینَةٍ وَ یحْیی مَنْ حَی عَنْ بَینَةٍ» [2]، «لِئَلّا یکونَ لِلنّاسِ عَلَی اللهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ» [3]. از یکی از معصومین میپرسند:
بعضی از مردم جاهلند؛ در روز قیامت با اینها چگونه عمل میشود؟ میفرماید: در آن روز عالمی را میآورند که عمل نکرده است، میگویند چرا عمل نکردی؟ جواب ندارد؛ باید به سرنوشت ننگین و سهمگین خود دچار شود. شخصی را میآورند و میگویند: تو چرا عمل نکردی؟ میگوید: نمیدانستم، نمیفهمیدم! میگویند: «هَلّا تَعَلَّمْتَ» [4] نمیدانم، نمیفهمم هم عذرشد؟!
🔺خدا عقل را برای چه آفریده است؟ برای اینکه بفهمی، موشکافی کنی، بروی کاوش کنی، تحقیق کنی. تو باید از آن کسانی باشی که نه تنها اوضاع زمان خودت را درک بکنی، بلکه باید آینده را هم بفهمی و درک بکنی. امیرالمؤمنین فرمود: «وَ لا نَتَخَوَّفُ قارِعَةً حَتّی تَحِلَّ بِنا» [5] مردم ما نادان شدهاند؛ بلایایی را که به آنها رو میآورد، تا رو نیاورده تشخیص نمیدهند، پیش بینی ندارند.
باید پیشبینی کنند. نه تنها باید به اوضاع زمان خودشان آگاه باشند بلکه باید آن چنان جامعه شناس باشند که مصائبی را که در آینده میخواهد پیش بیاید، تشخیص بدهند و بفهمند که در پنجاه سال بعد چنین خواهد شد. «وَ لَقَد اتَینا ابْراهیمَ رُشْدَهُ» [۶].
. ۱ .کافی، ج 1/ ص 44، باب عمل بدون علم.
. ۲. انفال/ 42.
. ۳.نساء/ 165.
. ۴ . امالی مفید، ص 228.
. ۵ . نهج البلاغه، خطبه 32.
. ۶ . انبیاء/ 51.
📗 استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص224،225
#کتاب
#حماسه_حسینی
#شهید_مطهری
[🗓✍🎥صراط ۱۳۵۷ ]
ایتا |
ویراستی |
آپارات