💠 زاویه نگاه تازه
رفتی و این ماجرا را تا فصل آخر ندیدی
عبّاس من! دیدی امّا مانند خواهر ندیدی
آن صورت مهربان را، محبوب هر دو جهان را
وقتی غریبانه میرفت بییار و یاور ندیدی
آری در آوردن تیر بیدست از دیده سخت است
امّا در آوردن تیر از نای اصغر ندیدی
حیرانی یک پدر را با نعش نوزاد بر دست
یا بُهت ناباوری را در چشم مادر ندیدی...
بر گودی سرد گودال خوب است چشمت نیفتاد
چون چشم ناباور من دستی به خنجر ندیدی...
📝
#قاسم_صرافان
🔹پیشتر با تأکید بر اهمیت شعر مرثیه، گفته شد که شاعر مرثیهپرداز برای اینکه در شعر خود گزارشگر صِرف نباشد، چه راهکارهایی را میتواند در پیش بگیرد. از راهکارهای دیگری که شاعر مرثیهپرداز میتواند به کمک آن و البته به مدد و عنایت اهلبیت(علیهمالسلام) شعر خود را از گزارش صِرف چند پله بالاتر ببرد و مرثیهی شکوهمند و مؤثرتری خلق کند کشف زاویههای نگاه جدید است.
🔸نگاه کردن به یک مرثیه از زاویهی تازه موجب میشود که ابعاد تازهای از آن مصیبت بر دریچهی نگاه مخاطب باز شود و عظمت مصائب آلالله(علیهمالسلام) در جان و قلب مخاطب جایگاه تازهتری پیدا کند. قاسم صرافان از شاعران خلاقی است که از ویژگیهای شعری او کشف زاویههای نگاه جدید در مرثیه است. صرافان در این غزلمرثیه که در حرم حضرت عباس(علیهالسلام) سروده شده، مصیبت شهادت سیدالشهدا(علیهالسلام) را از زاویهی تازهای سروده و انتخاب وزن و موسیقی مناسب، تأثیرگذاری این کشف شاعرانه را دوچندان کرده است.
🔹این مرثیه در قالب درد دل حضرت ام المصائب زینب کبری(علیهاالسلام) با حضرت عباس(علیهالسلام) بعد از شهادت آن بزرگوار بیان شده؛ این درد دل جانسوز به شرح مصائب امام حسین(علیهالسلام) میپردازد. صرافان با کشف این زاویهی نگاه در واقع به شکلی موجز و در قالب یک روایت، سه مصیبت جانسوز شهادت حضرت عباس(علیهالسلام)، شهادت امام حسین(علیهالسلام) و مصائب حضرت زینب(علیهاالسلام) و اسارت آن بزرگوار را تداعی و روایت میکند.
✍🏻
#حسن_بیاتانی
📗
#چهل_شعر_چهل_نکته
🌐
shereheyat.ir
✅
@ShereHeyat