🤔سوال ۹:
در فراز۳۶،کمال انقطاع به کجا رسیدن است و چه معادلی در قرآن دارد؟
در این فراز برخلاف بقیه فرازها ضمیرها بصورت جمع به کار رفته، آیا چه برداشتی میتوان از آن داشته باشیم؟
💡پاسخ:
شاید مقام " کمال انقطاع بسوی خداوند" همان باشد که در ادامه ی این جمله آمده:
...و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک حتی...
...و نورانی فرما چشمهای قلوبمان را به تابش نظر کردنش به سوی تو تا اینکه..
در توضيح مقام تجلی خداوند به قلب شخص باید توجه داشت:
اين ديدار براي برخي در اين دنيا نيز واقع شده است. در شب معراج، آيات الهي به رؤيت حضرت رسول صلي الله عليه و آله درآمدند.
لَقد رأَي مِن آياتِ ربِّه الکُبرَي (نجم: آيه ۱۸) و با ديدن آنها مشاهده پروردگارش برايش تمام شد. چرا که مشاهده خدا به قلب، با مشاهده آيات او ايجاد ميشود و ديدن آيت به جهت آيت بودنش به جز صاحب آن چيزي را نشان نمي دهد و البته ديدن ذات متعاليه نيز ـ بدون حجاب يعني بدون وساطت آيت ـ امري محال است، چنانچه قران کريم مىفرمايد: و لا يحيطُون بِه عِلماً (طه: آيه۱۱۰) و حال آنکه ايشان بدان دانشى ندارند.
و اين برترين و نزديکترين مقام رؤيت و لقاء خداوند است: «ثمَّ دَني فتدلّي فکان قابَ قَوسينِ أَو أَدني؛ سپس نزديک شد و نزديکتر شد تا به اندازه دو سر کمان يا نزديکتر (الميزان: ج۱۹ ص۵۱).
امام موسي بن جعفر در توضيح و تفسير آيه کريمه مىفرمايند: «... فلما أسري بالنَّبي وَ کان مِن ربِّه کَقاب قَوسَين أَو أَدني رَفعَ لهُ حِجابٌ مِن حُجُبِه»؛ شبي که پيامبر به معراج عروج یافتند و به خداوند به مانند دو سر کمان يا نزديکتر شدند، حجابي از حجابهايشان برداشته شد (نورالثقلين: ج۵ ص۱۴۹) اين گونه رؤيت نيازي به برپايي صحنه قيامت ندارد. امام علي عليه السلام مىفرمايند: لَو کشَف الغِطاءَ مازددتُ يقيناً؛ اگر پرده هم کنار رود بر يقين من چيزي افزود نشود (بحارالانوار: ج۴۰، ص۱۵۳).
شاید فلسفه ی استفاده از ضمیرهای ""ما"" در این فراز همانی باشد که در سوره ی حمد از هیج ضمیر متکلم وحده استفاده نشده.
🌺🌺🌺🌺🌺
#معرفی
#ماه_شعبان
سوالات خودتون را به شناسه زیر ارسال فرمایید: 👇👇👇
@sofre_roshd
https://eitaa.com/SofrekhaneRoshd