✍تأملی بر حکم شرعی ریش تراشی(۲) ادله قائلین به حرمت ریش تراشی؛ کتاب از قرآن کریم به آیه «..ولآمرنهم فليغيرن خلق الله...» (نساء،۱۱۹) استدلال کرده اند: خداوند از قول شیطان نقل می کند که گفته است: «و آنها را گمراه می کنم و به آرزوها سرگرم میسازم و به آنها دستور میدهم که گوش چهار پایان را بشکافند و آفرینش خدایی را تغییر دهند و آنها که شیطان را به جای خدا ولی خود برگزینند زیان آشکاری کرده اند.» 🔸تبيين استدلال بدین شکل است که تراشیدن ریش تغییر و دگرگون کردن خلقت خداست و هر چیزی که دگرگون کردن خلقت خدا باشد حرام است پس تراشیدن ریش حرام است لذا کسی که ریشش را می تراشد از جمله مغیرین خلق الله است. 🔻استدلال به این آیه ناتمام است زیرا اگر گفته شود مراد آیه، مطلق تغییر است و تمام تغییرات را شامل می شود می گوییم دلیلی بر حرمت تغییر خلقت به نحو مطلق و عام وجود ندارد و کسی چنین ادعایی نکرده است وگرنه لازم می آید تا بگوییم تغییر و تصرف در کلیه مصنوعات خداوندی حرام است حتى نهرسازی و سدسازی و درختکاری و باغبانی و ناخن گرفتن و تراشیدن موی سر و شکستن چوبها و میلیونها مثال دیگر و التزام به چنین سخنی ممکن نیست. اگر گفته شود این موارد از عموم آیه تخصیص خورده اند و آیه شامل این مثال ها نمی شود، می گوییم سیاق آیه اباء از تخصیص دارد یعنی لحن آیه با تخصیص سازگار نیست و اگر بخواهیم امثال این موارد را استثنا کنیم تخصيص اكثر لازم می آید و این مستهجن است. 🔻آیه شریفه حکم کلی را بیان می کند یعنی تغییر در خلق الله کار شیطانی است اما این خلق الله چیست؟ مصادیقش کدامند؟ و آیا ریش تراشی هم مصداقی از آن است دلیلی غیر از این آیه می طلبد. در تفسیر این آیه، معانی گوناگونی احتمال داده شده است، که مناسب ترین تفسیری که برای آن شده این است که مراد آیه از تغییر خلقت خدای تعالی، خارج شدن از حکم فطرت و ترک دین حنیف می‌باشد. 👇👇 @Taammolate_talabegi