✍حلال و حرام محمد (ص)/ محمد ذکاوت صفت 🔹روایت زیبائی در کافی ـ با یکی از صحیح ترین سندها ـ نقل گردیده که در بسیاری از مسائل اصولی و کلامی استفاده شده است. این روایت می فرماید: 🔵 زراره می گوید: از امام صادق علیه السلام درباره ی حلال و حرام سؤال کردم، ایشان فرمودند: حلال محمد، تا روز قیامت حلال است و حرام او تا روز قیامت حرام است، نه غیر از آن می شود و نه غیر از آن می آید. عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ عَنْ يُونُسَ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنِ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ فَقَالَ حَلَالُ‏ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ‏ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا يَكُونُ غَيْرُهُ وَ لَا يَجِي‏ءُ غَيْرُهُ... . (کافی، ج 1، ص 58، ح 19). ✅ موارد استفاده شده از این روایت ـ به جستجویِ بنده ـ عبارتند از: 1️⃣ اثبات جواز تقلیدِ ابتدائی و استمراری از میّت (النور الساطع فی الفقه النافع، ج ‌2، ص 364) 2️⃣ اثبات قاعده ی اشتراکِ احکام بین عالم و جاهل (الاجتهاد و التقليد؛ التعليقة على معالم الأصول، ص 337) 3️⃣ اثبات بطلان تصویب (‌رسالة فی لبس السواد، ص 75) 4️⃣ اثبات صحّت تخطئه (فقه الإمام الصادق عليه السلام، ج ‌6، ص 370) 5️⃣ اثبات دوام و بقای شریعت تا روز قیامت و عدم نسخ آن (مجمع الفائدة و البرهان، ج ‌1، ص 8‌، و رسائل و مسائل نراقی ره؛ ج ‌2، ص 80) 6️⃣ در مذمّت عمل به رأی (لوامع صاحبقرانی، ج‌ 1، ص 87) 7️⃣ عدم تفاوت بین زمان غیبت و حضور، در حرمتِ اجتهاداتِ ظنّیّه (الفوائد الطوسية، ص 409 و الدرر النجفية، ج ‌3، ص 299) 8️⃣ عمومیّت و اشتراک احکام بین حاضران و غائبان (الأصول الأصلية و القواعد الشرعية، ص 310) 9️⃣ اثبات خاتمیّت اسلام (دراساتٌ فی ولاية الفقيه، ج ‌2، ص 704) 🔟 فرا زمانیِ بودنِ سنّت (مجلة فقه أهل البيت عليهم السلام، ج ‌44، ص 193) 👇👇 @Taammolate_talabegi