ﻗﺮﺁﻥ، ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﻨﺎ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﻱ ﻣﻨﻊ ﻛﻨﺪ، ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺭﺍﻫﻬﺎﻱ ﻣﺒﺎﺡ ﺁﻧﺮﺍ ﻣﻄﺮﺡ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻧﻬﻲ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﭼﻮﻥ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻌﺪ، ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺳﺮﻱ ﺧﻮﺭﺩﻧﻲ، ﻣﻨﻊ ﻭ ﻧﻬﻲ ﻛﻨﺪ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍﻫﻬﺎﻱ ﺣﻠﺎﻝ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺷﻜﺮ ﻣﺮﺍﺣﻠﻲ ﺩﺍﺭﺩ. ﮔﺎﻫﻲ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﺑﺎ ﻋﻤﻞ. ﺷﻜﺮ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺭﺍﻫﻲ ﻣﺼﺮﻑ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻘﺮﺭ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻫﺪﻑ ﺍﺻﻠﻲ ﺍﺯ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﻃﺒﻴﻌﻲ، ﺑﻬﺮﻩ ﺑﺮﺩﻥ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺳﻪ ﺁﻳﻪ ﻗﺒﻞ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻱ ﻣﺮﺩم! ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ! ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺩﻟﭙﺴﻨﺪﻱ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﺮﺩﻩ ﺍم ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ. ﺷﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﺗﻌﺒﻴﺮ، ﺭﻣﺰﻱ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﺪﻑ ﺍﺻﻠﻲ، ﺭﺯﻕ ﺭﺳﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺮﺩم ﻫﻢ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻲ ﺑﺮﻧﺪ. ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﻫﺪﻑ ﺍﺻﻠﻲِ ﺑﺎﻏﺒﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﺑﻴﺎﺭﻱ، ﺭﺷﺪ ﮔﻠﻬﺎ ﻭﺩﺭﺧﺘﺎﻥِ ﻣﻴﻮﻩ ﺍﺳﺖ، ﮔﺮﭼﻪ ﻋﻠﻒ ﻫﺎﻱ ﻫﺮﺯ ﻭﺗﻴﻐﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻧﻮﺍﻳﻲ ﻣﻲ ﺭﺳﻨﺪ. ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻫﺮﻛﺲ ﺗﻮﻗّﻊ ﺧﺎﺻّﻲ ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﻋﺎﺩّﻱ، ﺗﻮﻗّﻊ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ، ﺩﻧﺒﺎﻝ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻫﺎﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻭ ﻓﺴﺎﺩ ﻧﺮﻭﻧﺪ؛ «ﻳﺎ ﺍﻳّﻬﺎ ﺍﻟﻨّﺎﺱ ﻛﻠﻮﺍ... ﻭﻟﺎ ﺗَﺘّﺒﻌﻮﺍ ﺧُﻄﻮﺍﺕ ﺍﻟﺸّﻴﻄﺎﻥ» ﻭﻟﻲ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺗﻮﻗّﻊ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ، ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﻭ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭﻱ ﺑﺎﺷﻨﺪ. «ﻳﺎ ﺍﻳّﻬﺎ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺁﻣﻨﻮﺍ ﻛﻠﻮﺍ... ﻭﺍﺷﻜﺮﻭﺍ» ﻭ «ﻳﺎ ﺍﻳّﻬﺎ ﺍﻟﺮّﺳﻞ ﻛﻠﻮﺍ... ﻭﺍﻋﻤﻠﻮﺍ ﺻﺎﻟﺤﺎً» .