بسم الله الرحمن الرحیم ❇️حاشیه ای بر یک اقدام بحث برانگیز دولت ✍️ محمد لیاقت 🔹 معاون امور زنان ریاست جمهوری در تاریخ 29 فروردین ماه در حاشیه ی نشست هیئت دولت، در مصاحبه ی خود از اقدامی جدید در آینده توسط دولت، خبر داده است. ایشان در جواب سوالی مرتبط با «درج نام مادران» در کارت شناسایی ملی، مدعی شدند: با توجه به اینکه مسئولان امر عنوان کردند که قرار است در کارت‌های جدید صرفاً کدملی قید شود و نام پدر و مادر دیگر ثبت نمی‌شود، مسئله قید شدن نام مادران نیز موضوعیت خود را از دست داد. فارغ از ملاحظات اقتصادی این نوع مصوبات مثل تحمیل هزینه های اقتصادی سنگین آن که قهرا بخشی از آن متوجه دوش مردم خواهد بود و تجربه ی تلخی که در تحویل کارت های شناسایی فعلی کسب شد، این اقدام از دو منظر مورد نقد و ملاحظه است. 1️⃣ نظرگاه اول در فرهنگ حاکم برجامعه ی شیعی، حلال زادگی فرزندان - که در فقه اسلامی از آن به طهارت مولد تعبیر می شود- امری است که خداوند نسبت به آن اهتمام جدی داشته و به نوعی برای والدین نوعی ارزش محسوب می شود. هر چند که در اکثر قریب به اتفاق موارد، درک ما از فهم ملاکات و مصالح احکام اسلامی قاصر است، لکن در یک نگاه پدیدار شناختی قابل تصدیق است که جعل برخی از احکام توسط شارع نسبت به این موضوع، علاوه بر کشف حساسیت بالای شارع نسبت به آن، تا حد زیادی در تامین عفت عمومی، حفظ نهاد مقدس خانواده و همچنین در یک نگاه اجتماعی، بالا رفتن سطح مقبولیت مسئولین و حکمرانان، تاثیر ویژه ای دارد. باتوجه به این مقدمه، به نظر می رسد که، «منطق درج نام پدر در کارت شناسایی افراد، منطق مترقی و برخاسته از نگاه دینی بوده است که به عنوان یک اقدام متشرعانه در مسیر ایجاد قبح اجتماعی نسبت به پدیده ی نامشروع زنا و ترویج آزادی های نامشروع، قابل ارزیابی است». ⁉️ پرسشی که از این منظر قابل ارائه است و انتظار می رود دولت محترم پاسخی قانع کننده نسبت به آن ارائه دهد، این است که؛ با توجه به منطق روشن و محکمی که در رویکرد قبل (درج نام پدر) بوده است، ضرورت این اقدام دولت( حذف نام پدر از کارت ملی) مبتنی بر اساس چه منطق و استدلالی شکل گرفته است؟ آیا مسئولان محترم در فرآیند تصویب این مصوبه، آموزه های دینی و هنجاری های شرعی مرتبط با این موضوع را مورد بررسی و تحقیق خود قرار داده اند؟! أساسا آیا نسبت به امتداد و تاثیرات اجتماعی این اقدام هم تحقیقات کافی صورت گرفته است؟ مشخصا آیا توجه شده است که ممکن است این اقدام موجب قبح زدایی و عبور از برخی حدود و چارچوب های شرعی شود؟! 2️⃣ نظرگاه دوم فرهنگ پژوهانی که با سند 2030 آشنایی دارند، به خوبی مطلع اند که بخشی از این سند، نفوذ و استحاله ی فرهنگی به نفع فرهنگ رقیب غربی و به ضرر فرهنگ اصیل اسلامی را به دنبال دارد. در بندهایی از این سند که مرتبط به سیاست های تساوی جنسیتی است اینگونه آمده است: - پایان دادن به همه اشکال تبعیض علیه زنان و دختران در همه جا - ریشه کنی همه اقدامات زیان بار مانند ازدواج کودکان، ازدواج در سنین بسیار پایین و ختنه زنان - به رسمیت شناختن و ارج نهادن به مراقبت های داخل منزل و خانه داری (کار در منزل) بدون دستمزد از طریق : تامین خدمات عمومی، ایجاد زیر بناها و تنظیم سیاست های حفاظت اجتماعی و ترویج مسؤولیت مشترک در منزل و در محیط خانواده، تا حدی که مقررات ملی اجازه دهند. - انجام اصلاحاتی برای برقراری تساوی حقوق زنان و مردان به منظور دسترسی زنان به منابع اقتصادی و امکان مالکیت و کنترل دارایی ها از قبیل: زمین و سایر اشکال دارایی توسط آنان و همچنین برقراری حق دسترسی زنان به خدمات مالی، ارثیه، و منابع طبیعی، درراستای قوانین ملی(کشورها) - تقویت و اتخاذ سیاست های مطمئن و مناسب و همچنین وضع قوانین قابل اجرا برای ترویج تساوی جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران در کلیه سطوح ادامه در فرسته بعدی 👇👇👇