حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ ۱۶۳ وَ إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ‌ و معبود شما خدايى يگانه است، جز او معبودى نيست، بخشنده‌ى مهربان است.(این آیه با آیه بعد مرتبط است.) هماهنگى میان عناصر طبیعت و اجزاى هستى و قوانین حاکم بر آنها، همه نشان‏ دهنده حاکمیّت و قدرت و اراده‏ خداى یگانه است. آفرینش آسمان‏ ها و توسعه دائمى آنها که دست انسان تاکنون فقط به قسمتى از اوّلین آسمان رسیده، و استحکام و طبقات هفتگانه و نظام حاکم و تناسبات و ارتباطات میان هریک و بى‏ ستون بودن و حفاظت آنها و حرکات ستارگان در مدارهاى خود و فاصله هریک از آنها، همه نشانه‏ هاى قدرت خداوند یکتاى حکیم است. سعدى مى ‏گوید: آفرینش، همه تدبیر خداوند دل است‏ دل ندارد، که ندارد به خداوند اقرار کوه و دریا و درختان، همه در تسبیحند نه همه مستمعى، فهم کند این اسرار عقل، حیران شود از خوشه زرین عنب‏ فهم، عاجز شود از حبّه یاقوت انار پاک و بى‏ عیب، خدایى که به تقدیر عزیز ماه و خورشید، مسخّر کند و لیل و نهار کلمه «ریاح» جمع «ریح» به معناى باد است، ولى در قرآن هر جا کلمه «ریح» آمده همراه قهر و عذاب است، مانند: «ریح صرصر» ولى هرجا کلمه «ریاح» آمده است، همراه باران و لطف الهى است. در حدیث مى‏ خوانیم: هرگاه بادى مى‏ وزید پیامبر (ص) مى‏ فرمود: «الّلهم اجعلها ریاحاً و لا تجعلها ریحاً» خداوندا! این باد را ریاحِ رحمت قرار ده، نه ریحِ عذاب. پیام ها ۱- شناخت طبیعت، یکى از راه هاى خداشناسى است که شناخت او، قدرت، حکمت و یکتایى او را در بر دارد. «الهکم اله واحد... فى خلق السموات... لایات» ۲- خداوند، نظیر و شبیه ندارد و مرکب از اجزا نیست. «اله واحد» ۳- هم طبیعت و هم صنعتِ دست ساختِ انسان، از اوست. «خلق السموات و الارض... والفلک» ۴- هر موجودى در جهان هستى، آیه ‏اى از آیات کتاب خداوند در طبیعت است. «لایات» برگ درختانِ سبز، در نظر هوشیار هر ورقش دفترى است، معرفت کردگار ۵ - تنها خردمندان از نگاه در هستى، درس خداشناسى مى‏ گیرند. «ان فى خلق السموات... لایات لقوم یعقلون» کانال 👇 @Targomeh