ا🍃⚜️🍃⚜️🍃⚜️ ا⚜️🍃🍃🍃⚜️ ا🍃🍃🍃⚜️ ا⚜️🍃⚜️ ا🍃⚜️ ا⚜️ ا❁﷽❁ا ✨شرح فراز یازدهم زیارت آل یس ❇️ «[اَلسَّلامُ عَلَیْکَ]... وَ تَرجُمانَه»؛ [سلام بر تو]...و تفسيركننده ‏اش. ⚜ تَرْجُمان در لغت به معنای: مفسِّر، شارح، سخنگو و بیان کننده و روشنگر، و نیز فصیح و خوش بیان و خوش تقریر را گویند. 👈«المفسِّر للسان، فَصِيحا، هو الذى يُتَرْجِمُ الكلام‏».‏ 📚 لسان العرب، ج۱۲، ص۲۲ النهایة، ج۱، ص۱۸۶. ❇️ حضرت قرآن نیازمند ترجمه و تفسیر است ⚜ امیرالبیان (علیه السلام) می فرمایند: «هَذَا الْقُرْآنُ إِنَّمَا هُوَ خَطٌّ مَسْطُورٌ بَيْنَ الدَّفَّتَيْنِ لَا يَنْطِقُ بِلِسَانٍ وَ لَا بُدَّ لَهُ مِنْ تَرْجُمَانٍ وَ إِنَّمَا يَنْطِقُ عَنْهُ الرِّجَالُ»؛ اين قرآن خطى است نوشته شده، كه در ميان دو جلد جاى دارد. به زبان سخن نمى گويد. نيازمند ترجمانى است و مردان ترجمانى كنند. 📗 الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏۱، ص۱۸۶. ⚜امام صادق (علیه السلام) ذیل تفسیر آیه ٧ سوره مبارکه آل عمران که می فرماید: «فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغَاء تَأْوِیلِهِ وَ مَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ»؛ آنان که در دلشان میل به باطل است از پی متشابه رفته تا به تأویل کردن آن در دین راه شبهه و فتنه ‌گری پدید آرند، در صورتی که تأویل آن را کسی جز خداوند و اهل دانش نداند؛ 👈 فرمودند: «أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّة»؛ منظور، علی (علیه السلام) و دیگر ائمه (علیهم السلام) هستند. 📕 کافی، ج۱، ص۴۱۵. ❇️ زمین هیچ‌گاه از وجود این مفسرین الهی خالی نخواهد ماند ⚜ امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «إِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ لَمْ يَزَلِ اللَّهُ يَبْعَثُ فِينَا مَنْ‏ يَعْلَمُ‏ كِتَابَهُ‏ مِنْ أَوَّلِهِ إِلَى آخِرِهِ»؛ ما خاندانی هستیم که پیوسته خداوند از ما کسی را بر می‌انگیزاند که کتاب او را از آغاز تا پایان بداند. 📙 مستدرک الوسائل، ج۱۷، ص۳۳۴. ❇️ ائمه (علیهم السلام) مفسران حضرت قرآن ⚜ حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) به عمروبن‌عبید فرمودند: «فَإِنَّمَا عَلَى النَّاسِ أَنْ يَقْرَءُوا الْقُرْآنَ كَمَا أُنْزِلَ فَإِذَا احْتَاجُوا إِلَى‏ تَفْسِيرِهِ‏ فَالاهْتِدَاءُ بِنَا وَ إِلَيْنَا يَا عَمْرُو»؛ بر مردم لازم است قرآن را آن ‌گونه که فرود آمده بخوانند وقتی به تفسیر آن نیازمند شدند به سوی ما آیند و از ما هدایت و رهنمون جویند. 📘 بحار الأنوار، ج‏۲۷، ص۱۹۷. ❇️ تفسیر حضرت قرآن دارای بطون است ⚜ جابر بن یزید جعفی می گوید از امام باقر ‌(عليه‌السّلام) در تفسير [آيه‌اي] سؤال كردم و آن حضرت پاسخي داد؛ سپس بار دوم همان مورد را سؤال كردم و آن حضرت پاسخ ديگري داد. گفتم: در اين مسأله پاسخ ديگري به من داده بوديد؛ « فَقَالَ يَا جَابِر إِنَّ لِلْقُرْآنِ بَطْناً وَ لِلْبَطْنِ بَطْناً وَ لَهُ ظَهْرٌ وَ لِلظَّهْرِ ظَهْرٌ يَا جَابِرُ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ أَبْعَدَ مِنْ عُقُولِ الرِّجَالِ مِنْ تَفْسِيرِ الْقُرْآنِ إِنَّ الْآيَةَ يَكُونُ أَوَّلُهَا فِي شَيْ‏ءٍ وَ آخِرُهَا فِي شَيْ‏ءٍ وَ هُوَ كَلَامٌ مُتَّصِلٌ مُنْصَرِفٌ عَلَى وُجُوه‏»؛ حضرت فرمود: اي جابر! همانا براي قرآن باطني و برای باطن، باطنی است و دارای ظاهري است و براي ظاهر آن ظاهري ديگر است. اي جابر! از عقل مردم چيزي دورتر از تفسير قرآن نيست؛ زيرا آغاز يك آيه درباره چيزي و پايان آن در مورد چيز ديگري است، در حالي كه كلامي به هم پيوسته و چند وجهي است[و بر چند مطلب متفاوت دلالت دارد]. 📗 المحاسن، ج۲، ص۳۰۰. 💎 در این فراز از زیارت زائر برحضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که مفسر و تبیین کننده ی حضرت قرآن هستند، سلام می دهد. ⚜️ 🍃⚜️ ⚜️🍃⚜️ 🍃🍃🍃⚜️ ⚜️🍃🍃🍃⚜️ 🍃⚜️🍃⚜️🍃⚜️