ا❁﷽❁ا «و الطُّورِ، وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُور». (سوره مبارکه طور، آيات ۱ و ۴) ┅═۞⚜️ فرازی از خطبه مفاخره ⚜️۞✧═┅ 📜 حضرت مادر، أم الائمة و الأبرار مولاتنا و سیدتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) در فرازی از خطبه مبارکه مفاخره می فرمایند: ▪️ «أَنَا الْبَيْتُ الْمَعْمُور‏»؛ ▫️ من حقیقت بیت المعمور هستم. 📓 الفضائل (لإبن شاذان القمي)، ص ۸۱ ┅═۞⚜️ شرح فراز ⚜️۞✧═┅ ✍️ وجود مقدس حضرت أم الأئمة و الأبرار (سلام الله علیها) حقیقت «بیت المعمور» می باشند. به بیان أصحّ، بیت المعمور شأنی از شئون حضرتشان می باشد. مداقه در خصائص بیت المعمور ما را به معنای مذکور منتهی می کند: ▪️ بیت المعمور، مثابه، مأمن و مطاف ملائک در آسمان هفتم مستفاد از مستندات وارده، «بیت المعمور» در آسمان هفتم (بنا بر نقلی آسمان چهارم) به عنوان مثابه، مأمن و مطاف ملائک قرار گرفته است: 📜 چنانچه از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: زمانیکه خداوند متعال فرمود: «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً»، ملائک عرضه داشتند: «أَ تَجْعَلُ فِيها مَنْ يُفْسِدُ فِيها وَ يَسْفِكُ الدِّماء» خداوند تبارك و تعالى، فرشتگان را پس از اين سخن، از نور خود (که نوری از انوار حضرت زهرا سلام الله علیها بود) محجوب و ممنوع داشت، و اين منع، هفت هزار سال طول كشيد، فرشتگان به عرش پناه برده و به مدّت هفت هزار سال دور عرش طواف كردند، خداوند بر ايشان ترحّم نمود و توبه ايشان را پذيرفت، و بیت المعمور را بعنوان مثابه، مأمن و مطاف برای ایشان قرار داد. 📓 علل الشرائع، ج‏۲، ص ۴۰۷ ▪️ محاذی عرش الرحمن و قائم بر ذکر کثیر الهی بیت المعمور به محاذات عرش، قائم بر ذکر کثیر الهی یعنی «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ» به صورت مربع قرار گرفته است، پس قائمیت بیت المعمور از آن ذکر کثیر الهی است که حقیقت آن نیز تسبیح فاطمی و بعبارت دیگر معرفت فاطمی می باشد. 📜 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: «... بَيْتِ‏ الْمَعْمُورِ وَ هُوَ مُرَبَّعٌ لِأَنَّهُ بِحِذَاءِ الْعَرْشِ وَ هُوَ مُرَبَّعٌ لِأَنَّ الْكَلِمَاتِ الَّتِي بُنِيَ عَلَيْهَا الْإِسْلَامُ أَرْبَعٌ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ». 📓علل الشرائع، ج۲ ص ۳۹۸ 📜 و عنه (علیه السلام): «مِنْ أَشَدِّ مَا فَرَضَ اللَّهُ عَلَى خَلْقِهِ ذِكْرُ اللَّهِ كَثِيراً... أَعْنِي سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ ...». 📓 الكافي (ط - الإسلامية)، ج ‏۲، ص ۸۰ 📜 عن مولانا ابی جعفر الباقر (علیه السلام): «تَسْبِيحُ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ مِنَ الذِّكْرِ الْكَثِيرِ الَّذِي قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً». 📓 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏۲، ص ۵۰۰ ▪️ جریان نهر کوثر و رحمت الهی در باب بیت المعمور، نهر کوثر و رحمت الهی که حقیقت آن نیز حضرت کوثر الکثرة سیدتنا و مولاتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) می باشد، جاری است. 📜 قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): «... خَرَجْتُ فَانْقَادَ لِي نَهَرَانِ نَهَرٌ يُسَمَّى الْكَوْثَرَ وَ نَهَرٌ يُسَمَّى الرَّحْمَةَ ...». 📓 البرهان في تفسير القرآن، ج ۳، ص ۴۷۸ ▪️ بیت الله الحرام محاذی بیت المعمور کعبه معظمه اولین بیت رحمت الهی که به عنوان حجة الله علی الخلق، مثابه و مأمن آنان روی زمین قرار گرفته، و سایر أراضی از تحت آن بسط یافتند، صورتی از بیت المعمور و دقیقا به محاذات آن می باشد. یعنی صبغۀ کعبه از حقیقت بیت المعمور، حضرت أمّ الرّحمة می باشد که حجة الله علی الحجج می باشند. 📜 روِيَ عَنِ مولانا الامام الصَّادِقِ (علیه السلام): «إِنَّمَا سُمِّيَتْ كَعْبَةً، لِأَنَّهَا مُرَبَّعَةٌ وَ صَارَتْ مُرَبَّعَة لِأَنَّهَا بِحِذَاءِ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ وَ هُوَ مُرَبَّعٌ وَ صَارَ الْبَيْتُ الْمَعْمُورُ مُرَبَّعاً لِأَنَّهُ بِحِذَاءِ الْعَرْشِ ...». 📓 من لا يحضره الفقيه، ج‏۲، ص ۱۹۱ ✍️ بنابراین حقیقت آن بیت رحمت الهی که خود قائم بر تسبیح و ذکر کثیر فاطمی می باشد و خلقِ آسمانها و زمین با طواف حول آن، سکون، استقرار و امان می یابند و سیر مدارج قرب الهی می کنند، وجود مقدس حضرت مادر است.