فَاسْتَفْتِهِمْ أَ هُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمْ مَنْ خَلَقْنا إِنّا خَلَقْناهُمْ مِنْ طِینٍ لازِبٍ«11» بَلْ عَجِبْتَ وَ یَسْخَرُونَ«12»
پس از آنان نظر بخواه که آفرینش آنان سخت تر است یا کسانی که ما(در آسمان ها و زمین)آفریدیم؟ ما آنان را از گِلی چسبنده آفریدیم،بلکه تو(از افکار آنان)تعجب می کنی و آنان(تو را)مسخره می کنند.
وَ إِذا ذُکِّرُوا لا یَذْکُرُونَ«13» وَ إِذا رَأَوْا آیَهً یَسْتَسْخِرُونَ«14» وَ قالُوا إِنْ هذا إِلاّ سِحْرٌ مُبِینٌ«15»
و هرگاه اندرز داده شوند پند نمی گیرند.و هرگاه معجزه ای بینند،یکدیگر را به مسخره کردن دعوت می کنند و می گویند:این جز جادویی آشکار نیست.
پیام ها:
1- مقایسه و سؤال،راهی برای به فکر واداشتن افراد است. «فَاسْتَفْتِهِمْ» (آفرینش انسان کجا و حفاظت از آسمان های پهناور کجا؟)
2- افراد مغرور و مسخره کننده را با یادآوری منشأ آفرینش خود تعدیل کنید.
«طِینٍ لازِبٍ»
3- نصیحت اشرف مربیان برای افراد سنگدل مؤثّر نیست. «ذُکِّرُوا لا یَذْکُرُونَ»
4- فاسد بودن،زمینه ی به فساد کشاندن دیگران می شود. «یَسْتَسْخِرُونَ»
5-گاهی دشمن به جای قبول حقّ و منطق،مسخره می کند. «یَسْتَسْخِرُونَ»
6- گاهی دشمن در تبلیغات خود سعی می کند با اصرار و اطمینان سخن بگوید.
«إِنْ هذا إِلاّ سِحْرٌ مُبِینٌ»
7- مخالفان به اثرگزاری خارق العادّه قرآن اقرار دارند.(مشرکان قرآن را سحر می دانستند و سحر به کار خارق العادّه گفته می شود).
8-تمسخر و به بازی گرفتن مقدّسات،مقدّمه کفر و انکار حقایق است.
یَسْتَسْخِرُونَ وَ قالُوا ... سِحْرٌ مُبِینٌ
أَ إِذا مِتْنا وَ کُنّا تُراباً وَ عِظاماً أَ إِنّا لَمَبْعُوثُونَ«16»
(می گویند:)آیا چون مردیم و خاک و استخوان(پوسیده)شدیم آیا (دوباره)برانگیخته خواهیم شد؟!
أَ وَ آباؤُنَا الْأَوَّلُونَ«17» قُلْ نَعَمْ وَ أَنْتُمْ داخِرُونَ«18»
و آیا پدران گذشته ی ما نیز(زنده خواهند شد)؟ بگو:آری(همه زنده می شوید)در حالی که خوار و کوچک خواهید بود.
فَإِنَّما هِیَ زَجْرَهٌ واحِدَهٌ فَإِذا هُمْ یَنْظُرُونَ«19»
همانا قیامت با یک صیحه است،پس آن گاه آنان(صحنه قیامت را) خواهند دید.
نکته ها:
* «داخر»به معنای ذلّت و حقارت و «زَجْرَهٌ» به معنای صیحه و بانگ بزرگ است.
* بیمار دلان در گسترش شبهات تلاش می کنند.با این که یک سؤال کافی بود،سه سؤال پی در پی طرح کردند. «أَ إِذا - أَ إِنّا - أَ وَ آباؤُنَا»
پیام ها:
1- منکران معاد منطق و استدلال صحیحی ندارند و به جای استدلال فقط استبعاد می کنند. أَ إِذا ...
2- مشرکان،زنده شدن نیاکان را بعیدتر از زنده شدن خود می پنداشتند. أَ إِنّا ... أَ وَ آباؤُنَا
3- سؤالات و شبهات گرچه با لجاجت و سوء نیّت همراه باشد ولی باید با صراحت جواب داده شود. «قُلْ نَعَمْ»
4- خاک شدن انسان،مانعی برای زنده شدن دوباره ی او نیست. «قُلْ نَعَمْ»
5-انکار لجوجانه معاد سبب خواری در قیامت است. «وَ أَنْتُمْ داخِرُونَ»
6- پیدایش قیامت با صوت و صیحه است. «فَإِنَّما هِیَ زَجْرَهٌ»
7- پیدایش قیامت دفعی است نه تدریجی. «زَجْرَهٌ واحِدَهٌ»
8-ایجاد قیامت برای خداوند آسان است. «فَإِنَّما هِیَ زَجْرَهٌ واحِدَهٌ»
9- مشرکان،در قیامت بُهت زده به حال زار خود نظاره گرند. «فَإِذا هُمْ یَنْظُرُونَ