💠 احیای حق 🔹 فرمود: «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ وَ لَا یدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ»؛[1] فرمود ظلم را یك ملت فرومایه برطرف نمی‌ كند، یك ملت عزیز است كه است و اگر كسی ذلیل و فرومایه بود این ستم ‌پذیر است؛ «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ». از آن طرف كه فرمودند: «فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ‏ وَ لِرَسُولِهِ‏ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ»،[2] پس اگر گروهی ستم ‌پذیر شدند معلوم می ‌شود مؤمن نیستند چون مؤمن عزیز است. طبق این بیان نورانی، حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود جز افراد یا ملت ذلیل و فرومایه، احدی ظلم‌ پذیر نیست: «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ»؛ این یك اصل کلی است. 🔹 دوم: «وَ لَا یدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ»؛ شما اگر بخواهید به حقیقتی برسید ـ یا حق فردی یا حق اجتماعی ـ بخواهید عالم بشوید، زاهد بشوید، این بدون ممكن نیست؛ بخواهید مشكل سیاسی یا اقتصادی یا نظامی ‌تان حل بشود این بدون تلاش حاصل نیست. این خیال را از سرتان بیرون کنید كه «الباطِلُ‏ یمُوت‏ بِتَرك‏ ذِكرِه»، این را هم بدانید که «الحقُّ» هم «یمُوت‏ بِتَرك‏ ذِكرِه»! این‌‌چنین نیست كه حق خود به ‌خود بشود وگرنه ﴿وَ قَتْلِهِمُ اْلأَنْبِیاءَ بِغَیرِ حَقِّ﴾[3] نبود ﴿یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقٍّ﴾[4] نبود. این همه خون های پاك انبیا و اولیا بود که به زمین ریخته شد برای آن است كه همان طوری كه «الباطِلُ‏ یمُوت‏ بِتَرك‏ ذِكرِه»، «الحقُّ» هم «یمُوت‏ بِتَرك‏ ذِكرِه». فرمود حق گرفتنی است، بنشینی دم نزنی كه حق به تو برسد، حق هم «یمُوت‏ بِتَرك‏ ذِكرِه»: «وَ لَا یدْرَكُ الْحَقُّ إِلَّا بِالْجِدِّ»؛ با تلاش و كوشش [به حق می ‌رسی]. [1] . نهج البلاغه، خطبه29. [2] . الکافی (ط ـ الاسلامیه)، ج 8، ص 37. [3] . سوره نساء، آیه 155. [4] . سوره آل‌عمران، آیه 21. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1373/02/16 🆔 @a_javadiamoli_esra