💠 بهجتِ عقلی 🔹 آیا لذّت عقلی فقط برای علما هست که مطالب عقلی را درک می ‌کنند یا برای شهدا و جانبازان و امثال اینها هم هست؟ برای رسیدن به آن لذایذ دو راه هست و اینها «مانعة الخُلوّ» است که جمع را شاید: یکی است که انسان صحیحاً درس بخواند و باور کند و به علم خودش عمل کند؛ یکی هم است که به درس و بحث نیست، این دیگر ﴿ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ یؤْتِیهِ مَنْ یشاءُ﴾. اگر کسی شهید در شد، شهید شد، فرمود شهید، «عند الله» است. اگر در بخش پایانی سوره مبارکه «قمر» آمده است که ﴿إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ ٭ فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ یعنی اینها در حضور خدا نشسته ‌اند، درباره شهدا هم همین تعبیر را دارد که فرمود: ﴿وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُون‏﴾؛ شهید هم دارد هم ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأنْهَارُ﴾ را دارد. 🔹 برخی ‌ها هم شهید نشدند ولی ‌اند، اگر اینها بیشتر از شهید نباشند کمتر از شهید نیستند؛ اینها هم «عنداللّهی» اند. مستحضرید در همان جریان «لَضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ»، وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود این عمل «تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین‏»! این عمل به مراتب از شهادت خود حضرت امیر بالاتر است، برای اینکه اگر ـ معاذالله ـ آن روز حضرت امیر را شهید می‌کردند، دیگر اسلامی نبود تا حضرت امیر (سلام الله علیه) در شهید بشود؛ وجود مبارک رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود آن فتح و پیروزی، است. 🔹 اگر کسی واقعاً باشد، اجرش کمتر از شهید نیست. وجود مبارک حضرت امیر ؛ اما آن کارش فخر کارهای دیگر است، چون وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) این جمله را درباره شهادت آن حضرت که نفرمود، درباره آن حضرت فرمود؛ فرمود: «لَضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین‏». غرض این است که اینها با «علم الوراثة» می ‌شوند «عنداللّهی»؛ اگر «عنداللّهی» شدند بعد از موت، لذّت‌ های عقلی نصیب آنها می‌ شود که شاید نصیب دیگران نشود. 📚 سوره مبارکه طور جلسه 7 🆔 @a_javadiamoli_esra