💠
حق غالب
🔹 اگر مسئله قیامت باشد ﴿وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ﴾، اگر مسئله دنیا باشد ﴿وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ﴾، اگر جمع بین الدارین باشد ﴿وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ﴾. اگر بخواهیم جامع سخن بگوییم، خدا می ‌داند كه سرانجام چه كسی پیروز می ‌شود چه در دنیا چه در آخرت. در هر پاراگراف تاریخی، . این طور كه قصّه‌ ای بیاید و صحنه ‌ای بیاید و تاریخی بیاید و این تاریخ تمام بشود و باطل پیروز بشود (یك) یا معلوم نشود چه كسی پیروز است (دو) این هر دو باطل است؛ در هر مقطع تاریخی در هر فصل تاریخی كه پرونده ‌اش بسته می ‌شود، ﴿وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ﴾؛ این یك است. 🔹 فرمود: ﴿إِنَّهُ لاَ یفْلِحُ الظَّالِمُونَ﴾ بالقول المطلق! ظلم، بی راهه رفتن است؛ جهان، حسابی دارد نظمی دارد، كسی دارد آن را رهبری می ‌كند: ﴿مَا مِن دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذُ بِنَاصِیتِهَا إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾. پیشانی اشیاء به دست خداست؛ خدا زمامدار است قائد است. خدا كارش چگونه است؟ ﴿إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾. این طور نیست كه كسی بازی بكند و خدا بازی او را پاسخ ندهد: ﴿وَعِندَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ﴾؛ خدا آنها را با همان مكر می ‌گیرد؛ این طور نیست كه عالَم، حساب و كتابی نداشته باشد. اگر مسئله دنیا باشد ﴿لاَ یفْلِحُ الظَّالِمُونَ﴾، اگر آخرت باشد ﴿لاَ یفْلِحُ الظَّالِمُونَ﴾، اگر جامع بین هر دو باشد ﴿لاَ یفْلِحُ الظَّالِمُونَ﴾. 🔹 بنابراین ظالم هرگز به مقصد نخواهد رسید: «خوش باش كه ظالم نبرد راه به منزل» و همیشه در هر مقطع تاریخی در هر فصل تاریخی، ﴿عَاقِبَةُ الدَّارِ﴾ برای مؤمن و موحّد است. 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 14 تاریخ: 1391/07/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra