2️⃣ از 2️⃣ مواجهه وهابی‌مآبانه با راه‌پیمایی اربعین وقتی تشکیک را نفهمی نمی‌توانی بفهمی دامن‌زدن به شور و شیدایی نسبت به امام ع یعنی چه و چه جایگاهی دارد و می‌خواهی دائم مقید به ظاهر روایات و مناسک باشی و نگران که "نکند وقت و مکانی که در روایت آمده است قدری بالا و پایین شود!". مسئله این است که مگر مقصد زیارت اربعین خواندن همان جملات به‌شکل خشک و بی‌روح است بدون اینکه بفهمیم چه دسته‌بندی قاطعی در زیارت در حال مرزبندی کردن مؤمن به امام ع و مخالف امام ع یا اهل هوی و هوس است؛ اگر کسی با پیاده‌روی، خود را در نسبت با امام ع بیابد و با تحمل مشقت از راه دور و نزدیک در هر قدمی که برمی‌دارد دائم در حال تجدید بیعت با امام ع باشد بهتر است یا اینکه در چند دقیقۀ مختصر سریع و بدون فهم چند جمله را مرور کند؛ قطعاً رویکرد وهابی‌مآبانه به تشیع، دومی را ترجیح می‌دهد! 🌿سوم) وقتی رویکرد عقلی را در فهم دین کنار می‌گذاری به‌شکل عجیبی دچار تناقض‌گویی می‌شوی؛ از یک طرف سندیت زیارت اربعین را انکار می‌کنی و از طرف دیگر نگران این می‌شوی که چرا مردم راه‌پیمایی می‌روند اما حسرت زیارت اربعین خواندن ندارند! بعد هم فتوا می‌دهی «که اگر رسیدن به کربلا و زیارت امام در روز اربعین برای کسی وجود نداشته باشد، دیگر پیاده‌روی معنا و مفهومی ندارد و یک ارزش و مناسک مذهبی نیز به حساب نمی‌آید.»؛ درواقع نتیجه این می‌شود که از یک‌سو می‌گویی: «حقیقت این‌که کربلا و نجف جغرافیایی محدود و امکاناتی محدودتر دارند و گرد آمدن جمعیت میلیونی در یکی دو روز در آن مشکلات اقامتی و امنیتی و... بسیاری را برای زوار فراهم می‌کند» و از دیگرسو می‌گویی خوب چون نمی‌شود در یکی دو روز رفت، و شما دارید بیرون این یکی دو روز می‌روید، این زیارت شما مقبول نیست! چون یا «در روز اربعین» به کربلا نرسیده‌اید یا چون اصلاً مقصد شما کربلا نبوده است بلکه فلان امامزاده بوده است! یعنی این جمود ما را بین دو محذور له می‌کند و به جای حسرتی(حسرت خواندن زیارت اربعین) که به‌زعم خویش نگرانش است یک حسرت ابدی بر دل ما می‌گذارد؛ حسرت اینکه عمده مؤمنان برای همیشه از نسبت‌گیری با امام ع در ایام اربعین محروم‌اند؛ می‌گوید باید همان یکی دو روز بروید ولی چون نمی‌توانید بروید( به خاطر کثرت جمعیت) پس هر کاری کنید از اربعین محرومید! واقعاً اگر دین خدا را به دست امثال ایشان بسپاریم دیگر باید آیاتی چون «الم تکن ارض الله واسعه» را به فراموشی بسپاریم و فسحتی که در کار خدا و دعوت عمومی‌اش وجود دارد را خاتمه‌یافته بدانیم؛ الحمدلله که کار دین خدا در دست تنگ‌نظران نیست. @abbas_heidaripour