9.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🪞میگوید پس از حادثه انفجار پیجر جز برای مجاهدان دعا نکرده است.
🖼🕯 خاطره خوش پیجویی و احوالپرسی سید و سخنرانیاش درباره حادثه را زنده داشته است. و بعد از شنیدن خبر شهادت سید، چیزی جز اینکه من و زخمهایم فدای سید بر زبان نیاورده است.
💎آرزویش آزادی فلسطین است و میخواهد دو فرزند و نسلش را فدای این آرمان کند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
💣 مقایسه کنید با گفته مأمور موساد در گفتگو با سیبیاس که حضور مجروحان حادثه در فضای لبنان را مفید اثبات توان و اقتدار رژیم منحوس دانسته بود.
⚔با دو منطق مواجهیم؛ منطق مادهپرستی و منطق انسانی.... کدام مانا است؟
.
❌ دردِ بی دردی ( حس بی نیازی )
📌خیلی از افراد مومن خیالِ راحتی پیدا میکنند. این درد است.
گاهی طرف میگوید که من ۳۰ سال است که الحمدلله نماز جماعت را ترک نکردم، ۵۰ بار هم مکه رفتم. کربلا هم که دیگر بیش از حد و حصر رفتم و خوب دیگر خدا چه کسی را بهتر از ما میخواهد!
🖇اینجاست که شیطان سراغ فرد میآید.
🔺مثل فردی که از آبادان رفته مشهد. تمام این راه را با مراقبت طی کرده ولی آنجا که رسید اولِ مشهد پشت فرمان میخوابد و دیگر خیالش تخت میشود که به مشهد رسیده، یک خطری در همان ناحیه پشت فرمان رخ میدهد.
🔻ما طبق این آیه نباید خیال جمعی پیدا کنیم. "ربَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا " خدایا قلبهای ما را مایل به انحراف نکن بعد از اینکه ما را هدایت کردی.
⚠️خیلیها بودند، خوب بودند و همیشه آرامش داشتند که من بد نمیشوم ولی یک مدت گذشت... صبح طرف از خواب بیدار میشود ( به خاطر انتخابهای بد و انتخابهای بیموالاتی که انجام داده) یک لحظه به خودش میگوید که خوب حالا بد هم نیست بعضی چیزها را امتحان کنیم...
یک سری میزند در این فضای مجازی و چت کردنها، تصویرها و ... آرام آرام کارش میکشد به ۳ سحر و گاهی تا صبح! حالا سر اذان هم بیدار میشود و نمازی میخواند ولی بعدش میخوابد. آرام آرام روی ذهن، دل، فکر، انتخابها و روی دوستها تاثیر میگذارد و میگوید خوب حالا دیگر بین عمل صالح و گناه جمع میکنیم؛ «خَلَطُواْ عَمَلًا صَالِحاً وَ ءَاخَرَ سَیِّئاً » بعد از یک مدتی دل تیره میشود. بعد میگوید که خوب چه کسی از آن دنیا آمده؟حالا تا قیامت! فعلاً ۲۰ سال ام.
🔹این آیه به ما دارد هشدار می دهد «فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ». وقتی خودشان میل به انحراف پیدا کردند، (حالا که خواست خودت هست) خدا هم امضایش میکند. همین قدر که خدا ما را به حال خودمان رها کند کافیست.
دوستان این دعا را همیشه خیلی بخوانند:
"اللَّهُمَّ اهْدِنِي مِنْ عِنْدِكَ"
قسمت قبل
#استاد_رهبر
#یک_درد_از_من_یک_نسخه_از_قرآن
@keshtitoofanha
.
💠 رسانه و به دست گرفتن افکار عمومی؛ تنها مسیر پیروزی و فتح
🔺مرحوم #کشی نقل میکند: #هشام_بن_عبدالملك در عصر خلافت پدرش، برای بجا آوردن #حجّ، وارد مکه شد.
وقتی طواف کرد و خواست به #حجر_الاسود دست بكشد، از شدت ازدحام نتوانست.
لذا براى او منبرى نهاده و مردم شام اطرافش را گرفتند.
🔺در همين حال، #امام_سجاد(ع) وارد شده و شروع به طواف کعبه فرمودند و چون به محل حجر الاسود رسيدند، مردم با #احترام و به جهت حرمت و #هيبت حضرت كنار رفتند تا ایشان نزد حجر الاسود حاضر شود.
🔺اين اتفاق، هشام را به خشم آورد. مردى شامی، از هشام پرسيد: اين شخص كيست كه مردم اينچنين به او احترام گذاشته و راه را براى او گشودند؟
هشام براى اينكه مردم شام به امام سجاد راغب نشوند، گفت: او را نمىشناسم.
🔺#فرزدقِ_شاعر که آنجا حاضر بود، گفت:
ولى من او را مىشناسم. آن مرد شامى گفت: او كيست؟
فرزدق شروع کرد در قالب #اشعاری، به زیبایی تمام، به روایت و توصیف حضرت پرداختن.
🔺#روایت_گری_فرزدق در توصیف حضرت، چنان موثر واقع شد که هشام #خشمگين شده و دستور داد فرزدق را #زندانى كنند.
وقتی اين خبر به امام سجاد(ع) رسيد، 12 هزار درهم براى او فرستاده و گفتند: اى ابوفراس! ما را معذور دار كه اگر بيش از اين داشتيم براى تو مىفرستاديم.
(قال: أَعْذِرْنَا يَا أَبَا فِرَاسٍ! فَلَوْ كَانَ عِنْدَنَا أَكْثَرُ مِنْ هَذَا لَوَصَلْنَاكَ بِه)
🔺فرزدق آن را پس فرستاد و خطاب به حضرت گفت:
اى پسر پيامبر! شعر و روایت گری من، فقط براى #رضاى_خدا و رسول خدا بود و نمىخواهم با چيز ديگرى آميخته شود.
(قَالَ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ! مَا قُلْتُ الَّذِي قُلْتُ إِلَّا غَضَباً لِلَّهِ وَ لِرُسُلِهِ وَ مَا كُنْتُ لِأَرْزَي عَلَيْهِ شَيْئا)
🔺حضرت دوباره آن را براى او برگرداند و پيام داد:
تو را سوگند مىدهم به حق خودم بر تو كه آن را بپذيرى كه خداوند از نيت تو آگاه است و آن را پذيرفته است. اینجا بود که فرزدق آن را پذیرفت و از زندان نیز آزاد شد.
(قَالَ: بِحَقِّي عَلَيْكَ لَمَّا قَبِلْتَهَا فَقَدْ رَأَى اللَّهُ مَكَانَكَ وَ عَلِمَ نِيَّتَك)
📌پ.ن: اهل بیت(ع) به شدت، به شعر و #شاعران، اهمیت ویژهای میدادند، چرا که شعر در آن عصر، بهعنوان مهمترین #ابزار_رسانهای، تبلیغاتی و فرهنگی شناخته میشد.
▫️شعر در فرهنگ عرب جاهلی و صدر اسلام، نه تنها یک #هنر بلکه ابزاری برای انتقال پیام، ثبت وقایع، و تأثیرگذاری بر #افکار_عمومی بود.
اساسا #ساخت_روایت_ها در آن عصر، به عهده #شعر و #داستان بود.
▫️امروز نیز مهمتر از اتفاقات واقعی و خارجی، #روایت_گری از آن ماجراست، چیزی که بواسطه آن، افکار عمومی تحت تاثیر قرار گرفته و #اقناع میشود.
چیزی که امروز، تبدیل به #درد_بی_درمان فضای رسانه ای ما شده است.
▫️باید بدانیم که #تنها_مسیر_پیروزی، به دست گرفتن افکار عمومی بواسطه روایت گری قوی و صحیح ماست.
چه بسا بتوان گفت، امروز دیگر رسانه، یک پیوست بر واقعیت نیست بلکه #خودِ_خودِ_متن_واقعیت است. ای کاش اول ما و مسئولین عزیز این را درک کنیم و ثانیا برای حل آن اقدام درست کنیم.
▫️مسئله ای که امروز در پیام #رهبر_انقلاب خطاب به رئیس صداوسیما عیانِ عیان بود و ناراحتی ایشان را فریاد میزد. البته که مخاطب واقعی آن، نه تنها صدا و سیما بلکه همه ما بودیم، همه ما...
🔸«جناب آقای #جبلی! شما و این حضرات نقش بیبدیل #رسانه و تبلیغ را در پیکارهای کنونی جهان-که بیش از همیشه است- میدانید.
🔸امروز پیروزی یک طرف را توانایی او در گرفتن و رساندنِ پیام و #روایت او از واقعیت، رقم میزند؛ بسیار پیش و بیش از آنکه #ابزارهای_نظامی وارد میدان شوند و در آن اثر بگذارند.
🔸ما در این عرصهی مهم باید دقت و تلاش و ابتکار خود را مضاعف کنیم. این پیام من به این همایش است»
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
🤲 از جمله دعاهای زیبای ماه رجب که البته همه دعاهایش لطافت و دلکشی خاص خود را دارند این دعا کوتاه از امام صادق ع است. دعا با کلمات قاطع آغاز میشود که نشان میدهد هرکس جز حق تعالی را جوید، نه تنها بهرهای ندارد بلکه تباهی بهره اوست. اما مسیر خداوند متعال هم درش گشوده است و هم عطایا و خیرش آماده بلکه از پیش اعطاءشده است، خداوند رحمانی که حتی در رحمتش را بر عصیانگران ستیزهجو و گناهکاران نبسته است و فرصت را همچنان باقی گذارده است، در پرتو این دو حقیقت است که حضرت صادق ع دست به دعا و طلب حوائج برداشته، هدایت و کوشش را در حد اعلایش خواستار میباشد ودرعینحال نگران از غفلت و دوری محبوب، دوری از اینها را طلب دیگر خویش ساخته است و در پرتو آن دعاهای ایجابی و این دعاهای سلبی، درنهایت غفران روز جزا را آخرین تیر ترکش طلب از محبوب قرار میدهد. ایکاش ما نیاز با اندکی از صداقت حضرتش اینچنین حضرت خالق را بخوانیم،
🤲بخوانیم این دعای پرمضمون، قاطع، زیبا و رهگشا را آنچنان که با صادق آل محمد ص همنوا گردیم:
خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِکَ / آنان که بر غیر تو بار یافتند، ناامید گشتند
وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ اِلّا لَکَ / و آنان که به کارى جز تو پرداختند، زیانکار شدند
وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ اِلّا بِکَ / و آنان که به درگاه غیر تو وارد شدند، تباه شدند
وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ اِلّا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَکَ / و سودجویان دچار قحطى شدند، مگر آنان که از فضل تو سود جستند
بَابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ / درِ رحمتت به روى مشتاقان باز است
وَ خَیْرُکَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ / خیرت به خواهندگان عطاشده است
وَ فَضْلُکَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِینَ / احسانت براى نیازمندان گوارا است
وَ نَیْلُکَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ / و عطایت براى آرزومندان آماده است
وَ رِزْقُکَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاکَ / و روزىات حتى براى روگردانان از فرمانت گسترده است
وَ حِلْمُکَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاکَ / و بردباریات کسانى را که به دشمنىات برخاستهاند نیز شامل است
عَادَتُکَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِیئِینَ / شیوهات احسان به بدکاران است
وَ سَبِیلُکَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِینَ / و روشت زندگىبخشیدن به متجاوزان است
اللهُمَّ فَاهْدِنِی هُدَى الْمُهْتَدِینَ / خدایا! مرا به راهِ رهیافتگان هدایت کن
وَ ارْزُقْنِی اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِینَ / و تلاشِ تلاشگران را روزیام فرما
وَ لا تَجْعَلْنِی مِنَ الْغَافِلِینَ الْمُبْعَدِینَ / و مرا از بیخبران دورشده قرار مده
وَ اغْفِرْ لِی یَوْمَ الدِّینِ. / و روز جزا آمرزشت را نصیبم کن
☘️
...نمی دانم چند سال است که اخبار جبهه مقاومت به خصوص فلسطین را از کانال اخ فی الله در ایتا دنبال می کنم. شاید شش سال باشد یا حتی بیشتر.
البته فعالیت اصلی این کانال در تلگرام است.
یکی دو بار این کانال رابه خاطر ادبیاتش ترک کردم اما دوباره مجبور شدم به خاطر اخبار دست اول و جزئی نگاری های باارزشی که داشت عضو شوم.
ویژگی های منحصر به فردی در این کانال هست که گمان می کنم داشتن این ویژگی ها لازمه یک رسانه است.
یکی اینکه بر خلاف رسانه های رسمی که دوربین ها را به قدری از میدان دور می کنند که هیچ وقت نتوانی تصویر واضح و روشنی از آن داشته باشی، در این کانال واقعیات میدان را می توان از نزدیک مشاهده کرد.
زاویه نگاه او نیز در موضوع فلسطین بسیار ارزشمند است.
بخش قابل توجهی از اخبار او از داخل رژیم غاصب و حتی از درون زندگی های فردی آنهاست.
کسی که مدتی با این کانال همراه باشد به تدریج شناخت با ارزشی از نظام و ساختارهای سیاسی و اجتماعی و دینی رژیم غاصب پیدا می کند و در جریان تنش ها و چالش های همیشگی یا موقتی گروه های سیاسی و طبقات اجتماعی و نظام اداری و... قرار می گیرد.
اخ فی الله در ضمن اطلاع رسانی و کار خبری، به مخاطب خود سواد رسانه یاد می دهد و در بزنگاه ها به او گوشزد می کند که چه اخباری را باید باور کرد و چه اخباری را نباید باور کرد.
او همزمان با کار خبری به نقد و تعریض رسانه های دیگر می پردازد.
اقدام ارزشمند دیگر او گرادادن های به موقع و معرفی مضمون و سوژه به هنرمندان و کارتونیست ها و گرافیست ها و اوسینت کارها و... است.
ویژگی برجسته دیگر او این است که هیچ وقت با خبر به طور رسمی و حرفه ای برخورد نمی کند و همیشه عواطف و خوشحالی و خشم و ناراحتی و سایر حالات شخصیتی و انسانی او در متن خبر مشهود است.
این کار باعث می شود که هیچ وقت تکرار یک اتفاق خبری مثل غصب و قتل و کودک کشی و بمباران برای مخاطب، عادی و روزمزه نشود.
اخ فی الله خبر و تحلیل را به شکلی موجز در هم آمیخته و بدون اینکه به تحلیل گری های طولانی و خسته کننده بپردازد گاه در قالب یکی دو کلمه یا تعریضی طنزآلود، تحلیل باارزشی از خبر ارائه می دهد و لایه ای پنهان از واقعیت را آشکار می کند.
شاید باارزش ترین خصوصیت این کانال این باشد که او اطلاع رسانی را با ادبیات و فرمی اختصاصی گره زده است.
کمتر رسانه ای را دیده ام که وجه تمایز آن ادبیاتش باشد یا اینکه اصلا ادبیات داشته باشد.
کسی که می خواهد اخبار ارزشمند این رسانه را دنبال کند چه دوست داشته باشد چه دوست نداشته باشد باید ادبیات خاص آقای مدیر را تحمل کند و اخبار را با واژه های ابداعی او دنبال کند.
من شخصا با بعضی اتفاقات و واژه گزینی ها در این نوع ادبیات موافق نیستم اما توجه او به هجو دشمن در ضمن اطلاع رسانی به گمانم کار بسیار ارزشمندی است به خصوص اینکه او این هجو را گاهی بسیار موجز و خلاقانه انجام می دهد.
مثل عبارت "عررررتش اسقاطیل" که هم تحقیر این ارتش است و هم پاسخی موجز است به کسانی که در این سالها در داخل کشور به نیروهای ارزشی اهانت می کردند.
شخصیت مدیر کانال و شیرازی بودن او نیز در ادبیات خبری او نمود دارد و او در این کانال همه ی تهدیدهای شیرازی بودن را به فرصت تبدیل کرده است.
پیدا کردن زوج های خبری و دوستانی که در این سالها مثل خود او ادبیات و فرم اختصاصی دارند مثل حاج علی شعیب که عکاس است و علی مرتضی از اتفاقات مبارکی است که موجب هم افزایی این رسانه های کوچک و درست و دقیق شده است.
روایت زدایی از جهان و جبهه ی مقاومت کاری است که در این سال ها رسانه های رسمی ما عامدانه یا جاهلانه بر آن پافشاری داشته اند، در عوض دنبال کردن رسانه های کوچکی مثل اخ فی الله در طی این سال ها برای من مثل دنبال کردن یک سریال یا خواندن یک رمان بوده است.
هر خبر کوچکی جای مشخصی در یک پازل بزرگتر دارد و تصاویر مختلفی از یک جغرافیای پهناور و پراکنده را به یکدیگر مرتبط می کند و به آنها معنا و مفهوم عمیق تر و واضح تری می بخشد.
کسی که امروز وارد این کانال شود نمی تواند در کوتاه مدت در جریان این داستان بلند قرار بگیرد اما در دراز مدت این همراهی چنین اثری خواهد داشت.
البته اغلاط فراوان تایپی در این کانال گاه فهم خبر را دشوار یا غیر ممکن می کند.
این سطور را نه برای تبلیغ که از باب ادای دینی کوچک به این برادر نادیده نوشتم و برای او آرزوی موفقیت و سعادت دنیا و اخرت دارم.
#اخ_فی_الله
@telkalayyam
موساد در ایتا، روح القدس در اینستا!
به بهانه یادداشتی در روزنامه فرهیختگان با عنوان"موساد در ایتا؟"
🖋حمید رضایی
📌اخیراً یادداشتی در صفحه اینترنتی روزنامه فرهیختگان پیرامون گزارش یکی از دستگاههای امنیتی درباره حضور و فعالیت موساد در برخی اکانتهای ایتا منتشر شده است. صرفنظر از صحت و سقم این ادعا و وجود یا نبود چنین گزارشی، در روزنامه فرهیختگان میخوانیم: "گزارش چند هفته پیش یکی از دستگاههای امنیتی درباره ایتا این بوده که موساد با استفاده از برخی اکانتهای ایتا در گروههای بزرگ این پیامرسان حضور دارد تا به بهانه پیگیری آرمانها و خواستههای انقلابی اهداف خود را پی بگیرد".
در ابتدای این یادداشت یکی از برنامههای دشمن علیه جمهوری اسلامی، تضعیف سرمایه اجتماعی بین آحاد مردم بیان شده و ترویج بیاعتمادی به ساختارهای مختلف نظام و ناکارآمدنمایی نظام هم در همین چارچوب قلمداد شده است. همچنین اثر تخریبی این امور در افکار عمومی نیز شکلدهی به این گزاره ذکر شده که: "هیچ اصلاحی از درون ساختار جمهوری اسلامی ممکن نیست."
در ادامه نیز آمده است:
"مشکل، وجود این افراد نیست بلکه مشکل اینجاست که به بوقهای پرنفوذ در پیامرسانهای داخلی دست پیدا کردهاند و در پی به فرسایش کشاندن سرمایه اجتماعی مهمترین حامیان نظام هستند و این بالاترین خواسته دشمنان نظام و انقلاب است."
در انتهای یادداشت نیز آمده است:" این مسیر که به اسم انقلابیگری توسط برخی پیگیری میشود تنها به تخلیه درونی قدرت نظام از توان خود منجر خواهد شد و این خطر بزرگ را باید جدی گرفت و برای آن تدبیر کرد و بخشی از این تدبیر نیز از رهگذر تضعیف بوقها و بخش دیگر نیز با تقویت عقلانیت پیش میرود."
🔻و اما ذکر چند نکته:
1⃣ در کنار برنامههایی که در این یادداشت بهعنوان برنامه دشمن از آنها یاد شده، برنامه دیگری نیز همواره مدنظر دشمن خارجی و داخلی بوده و آن عبارت است از بهرهگیری از ابزارهای پیشرفته و تکنولوژیک با هدف همانندسازی زندگی ایرانیان با فرهنگی به اصطلاح جهانی(که البته مراد جهان غرب لیبرال سرمایهداری است) و به تعبیر رهبر حکیم انقلاب تلاش در جهت شکلگیری روحیه تحقیر ملی و هویتی و همچنین ایجاد حس خودکمبینی در مردم! در توصیفات و تحلیلهای خود مراقب باشیم در این خط دشمن حرکت نکنیم! جایی که ایشان در مورد بهرهمندی از مربی خارجی در یک تیم ورزشی اینگونه بیان میکنند که: «وقتی از مربی داخلی استفاده شود من احساس خوشحالی و سرافرازی میکنم» پس بهشکل اولی برای بهرهمندی از بسترهایی که در ارتباط مستقیم با سبک زندگی مردم است نگران میباشند و آن را هم بارها به وضوح ابراز فرمودهاند. همچنین باید توجه کرد برنامههایی مانند نشان، بله، بلد، ایتا و مانند اینها پیش از آنکه یک برنامه کاربردی باشند، نمادی از توان، ابتکار، خلاقیت و داراییهای جوانان ایرانی هستند که میلیون ها ایرانی به آن اعتماد داشته و از آن استفاده می کنند.
2⃣ خطراتی که در اینجا بهعنوان خطرات شبکه داخلی مطرح شده به طریق اولی متوجه شبکههای اجتماعی خارجی مانند اینستاگرام و تلگرام و توئیتر هم هست و طبیعتاً پدیدآورندگان این ابزارها به دنبال ترویج اسلام ناب محمدی و بسط اجتماعی توحید در جهان، یا ایجاد فضایی برای دمیدهشدن دم مسیحایی روح القدس به بشریت نبودهاند لذا در توصیفات و تحلیلهای خود مراقب باشیم تا به مخاطب فهیم خود آدرس غلط ندهیم و او را به اشتباه نیاندازیم!
3⃣ از جمله تلاشهای دشمن، تلاش در جهت گسترش بیقانونی در کشور و نفی اِعمال هرگونه حکمرانی از سمت حاکمیت است؛ اگر قصد داریم با استفاده از تکنیک تعمیم جزء به کل و با بهکاربردن تعابیری همچون "تضعیف بوق"، به مخاطب القا کنیم که شبکههای اجتماعی داخلی باید تعطیل شوند، متوجه باشیم که روح حاکم بر مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی، مدیریت قانونمند فضای مجازی در کشور است که به موازات رفع فیلترینگ از برخی سکوهای خارجی، حمایت از سکوهای داخلی را نیز شامل میشود لذا در بیان مواضع خود مراقب باشیم که مبادا همصدا با رسانههای بیگانه، بیقانونی و نفی حکمرانی را ترویج کنیم!
.
*فصل سی و یکم خار و میخک*
✍به قلم فاضل حوزوی: حجتالاسلام حمید آقانوری
📌 روزی که سنوار فصل سیم و آخر رمان خار و میخک را در زندان تمام کرد، هیچ نشانی از پیروزی نبود.
۱۶ سال در زندان مانده بود و تازه بعدش هم شش سال دیگر در زندان ماند.
📌 اگر او مثل ما بود در امکان صفر، به زندانبانش وعده طوفان الاقصی نمیداد: *روزی ما شما را اسیر خواهیم کرد!*
📌 دوستی میگفت خدا اصلا داستاننویس خوبی نیست! داستان را به بنبست میکشاند و زمانی که هیچ امکانی نمانده، با یک حرکت شگفتانگیز گره را میگشاید! اصلا هیچ منطقی در داستانهایش حاکم نیست! به حدی فاش، در آخر داستانها با دست خدا، همه چیز حل میشود که اصلا در منطق انسان نمیگنجد!
📌 به داستان گشودن نیل برای موسی، سرد کردن آتش برای ابراهیم، به معراج بردن عیسی نگاه کنید! راست میگوید!
📌 فصل سی و یکم خار و میخک را باید امشب نوشت.
آقای سنوار تو راست میگفتی! در زمانی که بزرگترین رهبران مقاومت به شهادت رسیدند، در زمانی که غزه تقریبا با خاک یکسان شده، در زمانی که صهیونیستها خیلی مقاومتر از آن چه فکر میکردیم عمل کردند و دوستان کندتر از آنچه انتظار داشتیم حرکت کردند، هر آنچه تو میخواستی محقق شد. در زمانی که حتی نیستی که ثمره طراحی طولانیات را بچشی، خدا کار را تمام کرد و همان طرحی که تو و اسماعیل هنیه برای آتشبس نوشتید، اجرا شد!
📌 پ ن ۱: غزه پیروز شد به رغم تمام کیدی که دشمن نشان داد.
الان فقط گریه میکنم
حس آن نوجوانی را دارم که ۱۲ بهمن ۵۷ در گروه سرود جلوی امام میخواندند
برخیزید
برخیزید
برخیزید ای شهیدان راه خدا!
📌 پ ن ۲: روایت است که لایزال الله یوید هذا الدین بالرجل الفاسق
سنت خداست که دینش را به وسیله مرد فاسق یاری میکند!
این هم برای آنها که میگویند اگر ترامپ نبود این جنگ تمام نمیشد.
خدا آتشبس را به نهایت رساند!
📌 آتشبس مبارک مردم غزه! مبارک قاسم سلیمانی، مبارک سید حسن نصرالله و یاران شهیدش، مبارک یحیی سنوار و اسماعیل هنیه و صالح عاروری، مبارک تمام مردان انصارالله
آتش بس مبارک سید مقتدر مظلوم ما! آتش بس مبارک سید علی خامنهای!
📌 فراموش نمیکنیم: آتش بس شده است اما آتش، بس نیست! چون هنوز قدس آزاد نشده است.
این یادداشت تیتر ندارد!
🖋حمیدرضا فتحی
🔻پرده اول:
طی چند روز گذشته یک ویدیوی کوتاه دو دقیقه ای به اسم "بچههای نسبتاً بد" به عنوان ویدیوی معرفی یک مستند اجتماعی در شبکه های اجتماعی مطرح شد. مدیر مجموعه سازنده این مستند 20 دقیقه ای در حساب اینستاگرامی خود این کار را اینطور توصیف می کند:
"اگه میخوای تصاویر عجیب اما واقعی از بچههای امروزی کشورمون ببینی حتما مستند «بچههای نسبتا بد» رو از دست نده چون کمک میکنه تصویر واقعیتری از نسل جدید پیدا کنی."
فارغ از تکنیک های پیش پا افتادهی به کار رفته برای جذاب سازی این محصول، در بخشی از ویدیوی معرفی، راوی مستند عکس امام خمینی را به بچه های باصطلاح نسل z نشان میدهد و مخاطب اظهار بیاطلاعی نسبت به نام صاحب عکس میکند و با تردید بیان میکند که نام او امام خمینی است یا آقای خامنه ای. چند ثانیه دیگر، دختر و پسری در قاب تصویر نمایش داده میشود که ادعا میکنند با یکدیگر رابطه دارند ولی ازدواج نکردهاند. در میانه کار هم کاملاً بی ربط از سیر مستند، لگدی نثار فیلترینگ اینترنت زده می شود، با این جمله راوی:
"اینجا جمهوری اسلامی ایران(است) و بچه هایی که با آنها مصاحبه کردیم با این اصطلاحات در فضایی آشنا شده اند که اتفاقا فیلترینگ جمهوری اسلامی هم روی آن بوده"(منظور اصطلاحات مرسوم دهه هشتادی هاست).
در ادامه هم فقط بخشی از صحبت های کارشناس برنامه انتخاب می شود که تکمیل کننده این کژروایت است.
🔻پرده دوم:
ابتدا قصدم این بود به دلیل همزمانی انتشار این ویدیوی تبلیغاتی کوتاه با ایام اعتکاف، یادداشتی با تیتر "هنر نسبتاً کور/ رسانه نسبتاً لال" بنویسم و با توجه به رشد دو برابری حضور نوجوانان در مراسم اعتکاف امسال که اتفاقاً هفتاد درصد معتکفین را نیز تشکیل میداد از اهالی هنر و رسانه گله کنم که چرا این بخش از واقعیت نوجوانان و جوانان در جامعه را نمی بینید و کاری برای انتشار آن انجام نمیدهید یا اگر به این موضوع می پردازید چرا در جامعه و در افواه مردم چیزی در این خصوص شنیده نمی شنود؟! در انتهای یادداشت هم از خدا شِکوه کنم که "خدایا چه شد ما این همه کثافتبین شدیم و دیگر نمی توانیم دارایی های خود را ببینیم"؟! اما به جهت اینکه نخواستم از روی شتاب، متنی بنویسم، ابتدا فایل کامل این مستند را دیدم.
جالب اینکه در فایل کامل این مستند، اتفاقاً با دخترخانمی مصاحبه می شود که خیلی ظاهر علیهالسلامی ندارد ولی مشغول پیاده روی در مسیر اربعین است و اتفاقاً اذعان دارد که اهل نماز هم هست؛ یا در بخشی دیگر، سوالی در رابطه با نظام جمهوری اسلامی و اسرائیل از جوانان پرسیده میشود و اتفاقاً جواب هایی شنیده می شود که نه تنها روایتِ ویدیوی تبلیغاتی را تکمیل نمیکند بلکه این کژروایت را تضعیف هم میکند و جالب تر اینکه در انتهای این مستند، متن پایانی راوی را جملات زیر تشکیل میدهد:
ایرانِ قوی، قشنگ ترین هویت مشترک ما با این بچه ها بوده!
نفرت از اسرائیل! چیزی بود که ما فکر نمی کردیم از دهن بچه های دهه هشتادی بشنویم!
اینها واقعا بچه های بدی نیستند و این ماییم که از این ها هیولا ساختیم و ...!
🔻پرده سوم:
قطعاً حواس سازندگان این مستند نبوده که خیلی از افراد، حال دیدن کل فیلم را ندارند یا آنرا آنقدری ارزشمند نمیدانند که بخواهند برای آن پولی هزینه کنند و آنرا بخرند و ببینید!
احتمالاً عوامل این مستند توجه نداشتند که همین یک ویدیوی کوتاه دو دقیقه ای نیز نقض غرض همین عوامل است و چهره هیولایی از جوانان تصویر می کند!
اما اگر این ویدیوی معرفی به صورت عمدی اینگونه انتخاب شده، جوانمردی ایجاب می کند هنرمند و رسانهچی حتی اگر بنا دارد بالکل واقعیت را نبیند و به جای روایتگری، روایتسازی را مأموریت خود قرار دهد حداقل به اثر خود پایبند باشد و در حد چند ثانیه هم که شده بخشهای سفید موضوع کاری خود را نیز در تیزر معرفی قرار دهد، نه اینکه در نسخه کامل مستند یک روایتی بسازد اما در معرفی آن به جهت جذب مخاطب فقط بخش های سیاه را نشر دهد؛ ریشه این نحوه پرداخت به موضوعات را کجا باید جست؟!
در شرایطی که مردم جامعه بیش از هر چیز نیازمند دیدن و شنیدن خبرهای خوب و امیدوارانه هستند، رسانه های غربگرا به نحوی فضای رسانه ای کشور را با تیترهای خود سیاه میکنند که گویی اگر کسی در گوشه ای از کشور خلاف این وضعیت را دید، باید به دیدگان خود شک کند و آن را انکار نماید چرا که حرف از داشتهها زدن هزینه بر خواهد بود! گویی رسانه هر چه چرکتر باشد بیشتر دیده می شود و هر چه امیدوارانه تر باشد بایکوت بیشتری به همراه خواهد داشت!
.#ایران_آینده👇🏻
🌐eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🌐ble.ir/join/BB7Q2MVdVv
💡خون های غزه به گردن کیست؟
✍
مهدی افراز🔸جنگ دومِ جهانی، مدرسه است. یکی از درس هایش نفی مدخلیت عددِ کشته ها در تعیینِ طرف پیروز است. ثبت بیش از ۶۰ میلیون کشته از متفقین به عنوان فاتحان در برابر ۱۲ میلیون کشته از متحدین به عنوان بازندگان، کافی است تا برای همیشه بدانیم بحث از تعیین طرفین غالب و مغلوب و پرسش از پیروز کیست؟، با حساب و کتابِ تعداد کشته ها و مقایسه آن ها، تا چه حد لغو است. اما... 🔹از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تا ۱۹ ژانویه ۲۰۲۴ را با چه شمارش کنیم؟! یک سال؟ ۱۵ ماه؟ ۴۷۰ روز؟ ۱۱ هزار ساعت؟ ۶۷۰ هزار دقیقه؟ بی تردید منصفانه ترین روش برای مرور این ایام، ثانیه هاست. ۴۰ میلیون لحظه... در لحظه به لحظه این ایام، در این ۴۰ میلیون مرتبه، خون های مقدس و معصومی ریخته شد که هرکدامش قرار و استقرار را از انسان می رباید. فارغ از تلاش برای اثباتِ وجه انتصاری آن، باید روشن شود که این خون ها به گردن کیست؟! 🔸می توانیم با یک فُرم حماسی و غرور آفرین القا کنیم که دستاوردهای طوفانِ مردم غزه آنقدر عظیم است که ارزش اش را داشت که برای خلق آن بیش از این هم در پیشگاه تاریخ و بشریت، قربانی داشته باشیم... می توانیم با یک خشم تمدنی، جنون تکنولوژیک و انحطاط ایدئولوژیک غرب را قاتل مباشر هزاران زن و کودک غزاوی بدانیم و منطق بچینیم که ذبح جمعی ۵۰ هزار انسان هزینه ای بود تا خبر فروپاشی نظام ارزشی مدرن را به گوش همگان برساند... می توانیم با زنده کردن عقده های فروخفته از مردان جمهوری اسلامی، به مداخلات دائمی آن ها به عنوان مشارکت کنندگان در این پرونده ضریب بدهیم و آن ها را به جرم کارکِشی نیابتی، در تصویر ذهنی خود محاکمه و تیرباران نماییم... می توانیم ساده تر و سیاسی تر هم باشیم و همه لعن ها و نفرین های خود را به تیم نابکار و جنایتکار فعلی، پروتکل های دانشوران صهیون و الهیاتی چون برخیز اول تو بکش، نثار کنیم. 🔹اما می توانیم کمی از قتلگاه غزه بیشتر فاصله بگیریم و بیابیم که زمینه سازان اصلی این فاجعه، دقیقا همان ها هستند که امروز نیستند... همان ها که در گفتگوهای راجرز به رژیم آموختند پیش پای ما جز مقاومت مسیری دیگری هم هست و برای انتخاب آن نیاز داریم تا کمی بیشتر کشته شویم... همان ها که در کمپ دیوید، جنگنده ها را بد عادت کردند که اگر هدفمندتر رهاکنی زودتر پسرعمو بودنمان را به یاد خواهیم آورد... همان ها که در اسلو روی کاغذ نوشتند که غده شما چندان هم سرطانی نیست و بدهید ما هم از آن به صورتِ خودگردان بمکیم... همان ها که در مادرید، گرا دادند که انتفاضه چی ها اقلیتی تندور هستند که باید برای حذفشان در انتخابات ها از ما حمایت شود... همان ها که در نیویورک شاخه زیتون به دست گرفتند و دست سنوارها، حمدان ها و عایش ها را برای یک تاریخ از سلاح خالی کردند... 🔸مصیبت های امروز غزه ریشه در سازش های دیروز دارد، خون ده ها هزار مؤمن که حتی مجال بر زمین ریختن هم نیافت و بر سقف ها و دیوارها پاشیده شد به گردنِ وادادگان در نسل های قبلی فلسطینی است. کسانی که در همه دادگاه های ذهنی امروز غایب هستند. اگر امروز انسان فلسطینی مافوق تصور ایستاده و بی محابا هزینه می دهد، دلیلش این آگاهی تاریخی است که برای او سراب مذاکره و سازش به انتهای خط رسیده و برای انفتاحی دیگر باید هزینه های تحمیلی همان مسیر را قبل از آن که عمیق تر و سنگین تر شود پرداخت نماید. @afrazmahdi