🌷 جلسه ۱۴ 👆
🔸 انسانشناسی قرآنی
#نظام_اندیشه_اسلامی|
#استادعابدینی
🔻 پنجشنبه ۲ خرداد ۹۸
🔻 ۱۷ ماه رمضان المبارک ۱۴۴۰
🌐
#موضوعات :
/ نبرد اندیشه های حق و باطل، نبرد مصادیق است
/ اگر میگوییم در ضمن حوادث تبیین اندیشه ها میشود، راهکارش برای امروز ما هم آن است که با ملاک گیری که از اندیشه های مصداقی در ضمن حوادث کردیم، بیاییم آن ملاکها را در ضمن حوادث امروزمان تطبیق و پیاده کنیم.
/ قرآن و هدایت انبیاء الهی، بمانند خورشید برای هر روز ما روشنایی بخشی در صحنه حیات ما دارند؛ تطبیق و مجرای تحقق در مصادیق هر لحظه و تازهی حیات بشری دارند.
/ قرآن دائماً نو و تازه است، که در مصادیقِ جدید هم تازه به تازه هدایتگری دارد.
/ نگاه شاخص دینی شناخت حق همراه با شناخت باطل است. تا این نبرد و تمایز اندیشه ها معلوم نباشد مرزهای حق و باطل در مصادیق شناخته نمیشود.
/ جریان حق، وحدتگرا و توحیدِ کثیر و یکی کردن و پیوستن کثرت هاست، ولذا اتحاد و پایداری و ثبات دارد (كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ)
/ جریان باطل، کثرتگرا و تکثیرِ واحد و جدا کردن و گسستن وحدت است، و لذا فروپاشی و ناپایداری و بیقراری دارد ( كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ)
/ امام قلب نظام هستی و قلب نظام انسانی است
/ دوران پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) برای دشمن شناسی بیرونی و جنگ در راه تنزيل است، و دوران امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) برای دشمن شناسی درونی و جنگ در راه تأویل است.
🔸
@abedini