🔶جهاد تبیین 🔸تکرار و جهاد تبیین (۲) 🔹در خطبه‌های نهج‌البلاغه و دیگر سخنان امامان، تأکید بر تقوی با زبان‌های گوناگون تکرار شده است و در مواردی مانند نماز جمعه این تکرارها تکلیف میشود. بر همین اساس نباید گمان کنیم، تکرار مطالب همواره کار نادرستی است. چه بسا با یک بار گفتن، مخاطب مطلب را تصدیق کند ولی باور قلبی برای او ایجاد نشود. مقام معظم رهبری این اصل را چنین توضیح میدهند: 🔻« آنچه هم در باب انقلاب و در باب امام گفته‌اند و گفته‌ایم و تکرار کرده‌ایم، باید مرور بشود، باید مجدّداً تکرار بشود؛ چون اگر یک حقیقتی بارها تکرار نشود و با جزئیّات و خصوصیّات ذکر نشود، گمان تحریف این حقیقت بمرور وجود دارد. اکثر شما میدانید که انگیزه‌هایی برای تحریف شخصیّت امام و تحریف انقلاب -که بزرگ‌ترین هنر امام بزرگوار بود- هست. ما باید تکرار کنیم حقایقی را که در باب امام و در باب انقلاب گفته‌ایم، باز هم بگوییم و تکرار کنیم و مجال تحریف را از تحریف‌کنندگان بگیریم. در شرع مقدّس هم همین‌جور است، در حقایق تاریخی هم همین‌جور است؛ بسیاری از معارف دینی را مأمور شده‌ایم که تکرار کنیم؛ مِن‌بابِ مثال، تلاوت قرآن را به‌طور دائم باید تکرار کنیم که حقایق قرآنی از ذهن‌ها هرگز محو نشود؛ یا تاریخ را -تاریخ واقعی و درست را- باید تکرار کنیم. اگر ملّت ما عاشورا را این‌جور در طول قرن‌های متمادی با اصرار تبیین نمیکردند و بیان نمیکردند، ممکن بود این حادثه‌ی مهم از یادها برود یا بسیار ضعیف‌تر از آنچه واقع شده است منعکس بشود.» 🔹البته نباید فراموش کنیم هدف از تکرار، تثبیت سریع‌تر و عمیق‌تر محتوای جهاد تبیین در ذهن مخاطبان است. بنابراین نباید این تکرار به شکلی ملال‌آور بیان شود که جذابیت مطلب را بکاهد. طبیعتاً تکرار نیازمند تنوع در الگوهای بیانی نیز هست. با توجه به تنوع مخاطبان، شرایط زمانی و مکانی تبیین و ...باید از قالب‌ها و روش‌های مختلفی استفاده کنیم. همانگونه که قرآن کریم نیز الگوهای تبیینی متنوعی را در موقعیت‌های مختلف به کار گرفته است. 🔹اما غیر از تکرار چه چیزهای دیگری تبیین را تثبیت میکنند؟ در شماره آینده قصد داریم تأثیر عمل را در جهاد تبیین بررسی کنیم. ادامه دارد... به قلم: حجت الاسلام عبدلله محمدی ____________ 🆔https://eitaa.com/abmohammadi