📚شبکه های پنهان تشیع ✳️نام جناب عبدالعظیم حسنی با فضیلت زیارت ایشان و همپایی با زیارت سیدالشهدا (ع) گره خورده است. لیکن علاوه بر این فضیلت که قطعاً پایه و مبنایی در تکوین داشته است، نقش او در کادرسازی و تقویت شبکه شیعیان ری نیز بسیار حائز اهمیت است. ❇️ از دوران امام جواد (ع) به بعد رفته رفته شیعیان برای غیبت آماده میشوند. آنان باید این اصل را بارها تمرین کنند که استفاده از امام، معارف و نورانیت او فقط از راه ارتباط فیزیکی با او محقق نمیشود. در دوران امام هادی این محدودیت بسیار بیشتر میشود. جناب عبدالعظیم حتی نمیتواند به شکل مستقیم به دیدن امامش برود و با چهره مبدل به هیئت خیارفروشان درآمده و لحظاتی خود را به امام میرساند. ❇️لیکن همین ملاقات کوتاه کافی است که او مأموریت تاریخی خود را برای تشکیل پایگاه تشیع در ری بشنود ونباور کند. در ری اما اوضاع چندان بهتر از سامرا نیست. آنجا هم جناب عبدالعظیم مدتها مخفیانه در سرداب یکی از شیعیان زندگی کرد. با اینهمه او توانست دو کار مهم را محقق سازد: نخست آنکه با ترویج معارف شیعی مکتب حدیثی ری را تقویت کرد. دوم آنکه شبکه شیعیان و فداییان امام را در این سرزمین برپا کرد. 🔶درباره روش کادرسازی و فعالیتهای فرهنگی او در آن دوران خفقان اطلاعات زیادی نداریم. اما چند نکته قطعی است: 1️⃣او منتظر فراهم شدن شرایط نشد، بلکه شرایط را تغییر داد. 2️⃣با وجود بهانه های شرعی مختلف از جمله خطرهای جانی و مالی و ... هیچگاه از پا ننشست، بلکه دنبال راهی بود که هدف را محقق کند. 3️⃣تحقق انقلاب اسلامی به منزله مهمترین اتفاق دوران غیبت در اسلام، در این نقطه جغرافیایی تصادفی نبود. بدون تردید جناب عبدالعظیم از تمام کمالاتی که به واسطه انقلاب اسلامی در هستی محقق شده است، بهره مند خواهد بود. 4️⃣کشف و شبیه سازی الگوی شبکه سازی دوران چهار امام آخر، برای شرایط کنونی جهان اسلام بسیار مفید و ضروری است. الگویی که منتج به تربیت استوانه هایی چون کلینی و صدوق و ... شد، در شرایطی که ظاهراً امامان ارتباطی با شیعیان ندارند!! راستی ایشان در کدام مکتب و مدرسه تربیت شدند؟ 👤 عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi