هدایت شده از محمدی
📚سیاست توحیدی، سیاست حیوانی ✳️در یادداشتهای پیشین به اختصار نشان دادیم روح توحید در اجزای مختلف حیات اجتماعی تأثیر عینی دارد. این تأثیر را در دو نمونه نظم و احترام تبیین کردیم. نمونه سوم و بسیار مهم سیاست است. روح سیاست توحیدی با سیاست الهی متفاوت است. ❇️پاکروان از مسئولان ساواک به حضرت امام (ره) گفته بود سیاست توأم با شیطنت و دروغ است. آن را برای ما بگذارید. امام فرمودند سیاست شیطانی چنین است. سیاست الهی آن است که جامعه را به سمت صلاح خود هدایت کند. ائمه و پیامبر (ص) ساسه العباد هستند. (صحیفه امام، ج13، ص431) ❇️«حکومت اسلامی هم اینطوری است که میخواهد حکومت الله در عالم پیدا بشود. یعنی میخواهد سرباز مسلمان با سربازهای دیگر فرق داشته باشند. این سرباز الهی باشد. نخست وزیر مسلم با نخست وزیر سایر رژیمها فرق داشته باشد. این یک موجود الهی است. هر جا یک ممکلتی باشد که هر جایش ما برویم صدای الله در او باشد. اسلام از کشورگشایی میخواهد که الله را در همه عالم نمایش بدهد. تربیت الوهیت بکند در همه عالم. تربیت انسانی بکند. انسان را برساند به آنجایی که «در وهم تو ناید آن شود» (صحیفه امام، ج8، ص436) ❇️ارتباط بین مسئولین و مردم در حکومتهای غیرالهی در خوش بینانه ترین حالت آن است که مردم شخصی را وکیل خود میدانند. اما در مردم سالاری دینی محور ارتباطات، ولایت و خلافت است. مردم حاکم را به نصب عام منصوب از طرف خداوند میدانند که شعبه ای از ولایت معصوم را داراست. مشارکت سیاسی را وظیفه دینی خود یافته و کوتاهی در آن را مخالفت با حکم الهی میدانند. حاکم نیز خود را موظف به دلسوزی و فداکاری برای کمال جامعه اش میداند و بدون هیچ منتی کمال خود را در به کمال رساندن دیگران میبیند. این روحیه در مراتب مختلف مسئولین نیز ادامه می یابد. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi