نگاهی به نقد آقای نصیری به استراتژیست برجسته حوزه های شیعه 1️⃣ آقای مهدی نصیری روزنامه نگار نسبتا موفقی بود؛ اما برخی نظرات وی نشان از عدم موفقیت کافی در مطالعات دینی است. ایشان در گفتگو با آقای علی علیزاده، ضد انقلاب لندن نشین در تبیین محتوای کتاب «عصر حیرت» می گویند: در عصر حیرت (عصر غیبت)، هدایت و حُجت الهی، در حد ۳۰% برای مردم وجود دارد و اگر حکومت اسلامی هم تشکیل شود، یک حکومت ۳۰% اسلامی است. آنگاه می گویند سیطره مدرنیته نیز سبب کاهش هدایت و حجت می شود که نتایجی مثل تسامح فرهنگی و نفی نگاه تمدنی را بر این عدم اتمام حجت در عصر غیبت بار می شود. 2️⃣ بر اساس همین ذهنیت، ایشان به نقد این بخشی از بیان استراتژیست برجسته حوزه های علمیه شیعه، آیةالله اعرافی نشسته است: «حوزه باید در کنار [هفت میلیارد] بشر امروز، میلیاردها بشر آینده را هم در نظر بگیرد و برای آنان از امروز برنامه ریزی داشته باشد؛ نمی توان بعد از تحولات جهان، کار کرد؛ بلکه باید قبل از آن برنامه ریزی های لازم را انجام داد.» 3️⃣ آقای نصیری، این بیان دقیق و ضابطه مند را با خودتحقیریِ معرفتی، اجتماعی و حکومتی، «غلو» زیانبار می داند! 4️⃣ آیت الله اعرافی کسی است که از جوانی امام جمعه ای آشنا به واقعیت های میدانی بوده است و مراحل مختلف مدیریتی را نیز با موفقیت سپری کرده است و به بیش از ۱۰۰ کشور جهان سفر داشته است و عطش نظاموار جهان به اسلام ناب را از نزدیک لمس کرده اند؛ نه از روزنامه و فرضیات ذهنی. ایشان با صدها شخصیت و مراکز مهم جهانی در حدود صد کشور گفتگو و مراوده داشته است و از معدود استراتژیست های جهان است که شناخت میدانی وسیع و شناخت علمی ژرف و توأم با تجارب مدیریتی موفق را گذرانده اند. 5️⃣ آقای نصیری در مواجهه با کلام چنین شخصیتی، با ذهنیات «عصر حیرت»، آن هم در شرایطی که جهان غرب و مدرنیته در برابر کرونا، رمق نفس کشیدن اقتصادی، مدیریتی و حیثیتی برایش نمانده است، به یک سخن فقیهانه و مبتنی بر مبانی اصیل اسلامی یک استراتژیست برجسته، خرده می گیرد. اگر همین روزها عظمت نظام اسلامی در مهار کرونا در متن تحریم ها و حتی صدور کالاهای بسیار پیشرفته بهداشتی به کشورهایی مثل آلمان را ندیده بودیم، طرح خودتحقیری ها و شذوذات آقای نصیری خیلی تأسف بار نبود. 6️⃣همین دیشب یکی از شاگردان بی دین ما در ایتالیا در یک برنامه رادیویی، یک ساعت درباره عظمت مفاهیم اسلام ناب انقلاب ایران سخن گفت؛ یعنی نخبگان آزاده غرب، که در عصر حیرت تمدن غرب زیسته اند و غرب را از لابلای کتاب های ترجمه ای نخوانده اند، عطش بسیاری به جذب دیدگاه ناب انقلاب اسلامی دارند؛ تا جایی که نشریه اینسایدر‌اُور ایتالیا در واکنشی ژئوپلتیک به نامه آیة الله اعرافی به پاپ نوشته بود: «علی‌القاعده پاپ فرانسیس از این نامه است؛ زیرا ایشان نیز آمادگی خاصی برای گفتگو با اسلام نشان داده است و اسلام را فرصتی برای و درست به آن می‌داند.» 7️⃣ آیا این افراد بی دین یا ژئوپلتیسین های غربی، هم «غلّو» می کنند؟ نهایت تأسف این است که پیام دقیق و حساب شده آیت الله اعرافی در بهترین فرصت تاریخی و اوج عطش تمدنی و «عصر حیرت» معرفتی غرب، با ذهنیاتی مواجه شود که کارامدی عملی اسلام و عظمت علمی اسلام ناب را با خودتحقیری، دچار «عصر حیرت» می دانند. آیا این اظهار نظر یک تجدید نظر طلب، نسبتی با تحقیر حوزه علمیه شیعه از سوی یک سلبریتی، به نام «سید حسن آقامیری» دارد؟ 8️⃣ وقتی می گویید که اسلام در عصر غیبت، هدایت و حجیت و تجلی ۳۰ درصدی دارد و بعد همین ۳۰% را نیز بر مدرنیته تقسیم می کند، (مدرنیته ای که ۱۰۰% فرهنگ جهان را بلعیده است)، می توان گفت که مدرنیته دست کم نصف حجیت و هدایت اسلامی را می فرساید؛ نتیجه می شود این که ما در عصر غیبت اگر بخواهیم حکومتی داشته باشیم، حکومتی ۱۵% اسلامی و ۸۵% طاغوتی داریم. 9️⃣ ذهنیات «عصر حیرت» یعنی تقریباً نظریه انجمن حجیته در غصر غیبت. قطعا حکومتی که ۸۵% طاغوت است را نمی توان با ۱۵% اسلامیتش نامگذاری کرد و این یعنی در واقع چیزی به نام جمهوری اسلامی نداریم یا یک جمهوری اسلامی با ۱۵% یا بیشینه ۳۰% درصد اسلامیت داریم. این یعنی در عصر غیبت حجت برای مردم تمام نیست و ولیّ فقیه هم حجت نیست (فإنهم حجتی علکیم) یک ۱۵% حجیت به مردم می رساند! 🖌ابوالفضل امامی؛ دکترای فقه سیاسی و طراح فقه استراتژیک اسلامی/ ایتالیا @abarin