عقلانیت انقلابی چاشنی هویت و اصالت آمنه عسکری منفرد [۱].جایگاه تعقل و تفکر در اسلام آنچنان رفیع است که خدای متعال در قرآن آنرا برترین نعمت از جانب خود به انسانها معرفی کرده، نورانیتی که به‌عنوان عنصری الهی در وجود‌ انسان نهفته است و به فرمودهٔ امام‌علی(ع) در خطبه اول نهج‌البلاغه، پیامبران برای شکوفایی «گنجینه‌های‌عقول» ظهور کرد‌ه‌اند، «یَثیروا لَهُم‌ دَفائِن‌ُالعُقول». همچنین می‌دانیم ماهیتِ دینِ‌اسلام با سرشتِ‌انقلاب در‌هم آمیخته‌است، به نحوی‌که تصور وجودِ‌ اسلام جدا از وصفِ‌ انقلابیِ‌ آن ناممکن است و بعثت پیامبر اکرم نیز، نمونهٔ کاملِ ظهورِ‌انقلاب علیه ظلم و استبداد و به منظور استقرار حکومتِ‌ عدل‌الهی به‌شمار می‌رود. براین‌اساس؛انقلاب اسلامی ایران یک پدیدهٔ مستقل نبوده، بلکه بخشی‌ از انقلاب مداوم، مستمر و جهانیِ نهفته در خودِ‌ اسلام است، که چهارده قرن پیش ظهور‌کرده وهمواره در طول تاریخِ‌ اسلام به صورت مستمر تداوم‌‌یافته‌است. پس می‌توان چنین ادعا‌کرد که؛ غایاتِ انقلاب اسلامی ایران، همان غایت پیامبران الهی است. پس چرا گاهی مفهوم «عقلانیت» را که جزء جدانشدنی انقلاب است؛ در مقابلِ «انقلابیگری» قرار میدهند، چنانکه گویی عقلانیت نقطهٔ‌ مقابل انقلابیگری است؟ [۲].از آنجاکه حرکت انقلاب اسلامی ایران در راستای به فعلیترساندن اهدافِ بعثت پیامبرانالهی در جامعهٔ‌اسلامی و به سمتِ تحققِ «تمدنِ‌نویناسلامی» است؛ شناخت جایگاه عقلانیت به عنوان اصلیترین ابزاری که موجب قوام انقلاب میشود ضروری مینماید. «انقلابیگری» از تعقل و «عقلانیت» جدا نیست و انسانها به برکت خرد میتوانند پیامِ «نفیِ‌سلطهٔ‌استکبار» و «اثباتِ‌هویتِ‌ دینی» را که هدف از بعثت انبیاست، به عنوان هدفِ غایی انقلاب در جهت تشکیل جامعهٔ اسلامی برگزینند. پس اینکه عدهای با‌ «نامِ عقلانیت»، با «نامِ اعتدال» و با «نامِ پرهیز از جنجال و دردسرِ بینالمللی»؛ دوری از مبانی و اصول انقلاب را تجویزمیکنند نهتنها عاقل نیستند؛ بلکه به تعبیر رهبر انقلاب این نشانهٔ «بیصبری وخستهشدن» آنها از اصول است، زیرا «عقلانیتواقعی» در «انقلابیگری» است و باورهای دینی باید در کنار عقلانیت و اعتدال، از «افراطی‌گری» و «شعار‌زدگی» فاصله گیرد. انقلابی‌بودن یعنی «التزام فکری وعملی به مبانی، اصول و آرمانهای انقلاب‌ اسلامی» و «عقلانیت» یعنی انجام کارِ سنجیده برخاسته از بهکارگرفتنِ خرد و تدبیر، فکر و محاسبات، «توجه به ظرفیت و کارِ کارشناسی»، «مطالعهٔ درست» و ملاحظهٔ جوانب و آثار تبعاتِ اقدام بهعمل که این از آغاز، شیوهٔ جمهوری اسلامی بوده‌است. پس اینکه عد‌ه‌ای «اسم عقلانیت» را می‌آورند ومنظورشان «ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن» است، بزدل هستند و طبق بیان رهبرانقلاب «ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند.» (۲۱مهر۹۷) . از طرفی عقلانیت و محاسبه به معنای «محافظه‌کاری» نیز هست، اما عاقلبودن و به‌کارگرفتن‌خرد در امور با محافظه‌کاری فرقدارد. محافظهکار طرفدار وضعِ‌موجود میباشد، از هر تحولی بیمناک است و از دگرگونی میترسد، اما «عقلانیت» اینطور نیست، بلکه «محاسبه‌ْ عقلانی گاهی خودش «منشاء تحولات عظیمی» میشود. انقلاباسلامی ما به رهبری خمینی کبیر نمونهٔ کامل چنین تحولی و بر اساس «محاسبات منطقی و اصولی» بود نه بر پایهٔ رفتارهای هیجانی و شتابزده. 👇👇👇