در برخى از روایات آمده است: هنگامى که (بر اثر خطابه ها و افشاگرى هاى امام سجّاد(علیه السلام) و حضرت زینب(علیها السلام)) یزید به خاندان هاشمى اجازه داد در دمشق عزادارى کنند، زنان هاشمى و قرشى لباس سیاه بر تن پوشیدند و به مدّت هفت روز براى امام حسین(علیه السلام) و شهداى کربلا عزادارى کردند. (مستدرک الوسائل، ج ۳، ص ۳۲۷). پوشش مشكى پرسش ۱۳۴. چرا پوشش بانوان مشكى است؛ با اينكه پوشيدن لباس مشكى در اسلام مكروه است؟ آيات عظام امام، بهجت، تبريزى، صافى، فاضل، نورى و وحيد: پوشيدن لباس سياه، هر چند مكروه است؛ ولى عبا از آن استثنا شده و چادر مشكى نيز داخل عنوان عبا است و مكروه نيست آيات عظام سيستانى و مكارم: به طور كلى پوشيدن لباس سياه مكروه نيست؛ افزون بر آنكه چادر مشكى داخل عنوان عبا است و عبا استثنا شده است.[۲] برترى چادر پرسش ۱۳۵. چادر بهتر است يا مانتو؟ همه مراجع: براى زن كافى است كه حجاب كامل [شرعى] را با هر لباس مناسبى، در برابر مرد نامحرم رعايت كند، ولى بى شك چادر به عنوان حجاب برتر [به ويژه در اماكن مذهبى] از ارزش والايى برخوردار است.[۳] [۱]. امام، فاضل و صافى، توضيح المسائل مراجع، م۸۶۵؛ نورى، توضيح المسائل، م۸۶۶؛ وحيد، توضيح المسائل، م۸۷۲؛ تبريزى، استفتائات، س۱۶۱۷؛ دفتر: بهجت. [۲]. مكارم، استفتائات، ج۱، س۱۱۹ و ج۲، س۱۵۲؛ سيستانى، sistani.org، لباس، س۲ و دفتر. [۳]. خامنه اى، استفتاء، س ۵۸۰؛ فاضل، جامع المسائل، ج۱، س۱۷۰۱؛ مكارم، استفتائات، ج۲، س۱۰۲۲؛ نورى، استفتائات، ج۱، س۴۸۵؛ سيستانى، sistani.org، حجاب، س۷؛ صافى، جامع الاحكام، ج۲، س۱۶۶۹؛ امام، استفتائات، ج۳، (احكام حجاب)، س۷؛ دفتر: وحيد، بهجت و تبريزى.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان). مطابق نظر آيت الله خامنه اي آیا پوشیدن لباس مشکی در ایام عزای سید و سالار شهیدان اباعبدالله حسین علیه‌السلام کراهت ندارد؟ با توجه به حکم کلی که پوشیدن لباس سیاه کراهت دارد و در نماز نیز مکروه است. و اگر کسی نذر کرده باشد آیا نذر او صحیح است؟ ما یک حکم کلی داریم در خصوص پوشیدن لباس تیره مشکی که کراهت دارد و نماز خواندن با آن هم ثواب نماز را کم می‌کند؛ این فتوای حضرت آقا هم هست. اما تبصره هم دارد نسبت به عبا، عمامه و کفش استثنا شده و اگر مشکی باشد کراهت ندارد. و همچنین یک حکم کلی نسبت به عزادار داریم که صاحب عزا خوب است به گونه‌ای باشد که معلوم باشد عزادار است و این لباس مشکی پوشیدن عزادار هنگام سوگواری امام حسین علیه‌السلام و ائمه بزرگوار، امروزه نشانه این است که طرف می‌خواهد نشان دهد من عزادار هستم. بنابراین حکم کراهت را ندارد. بنابراین اگر کسی نذر کرده باشد با شرایط نذر شرعی، طبق نذرش هم اگر بتواند باید عمل کند. اما توجه داشته باشید به هر حال عزادار بودن شیوه‌های مختلفی دارد. حالا ممکن است با پوشیدن لباس مشکی باشد یا با پرهیز از افعال و کارهای شاد یا با گریه کردن و گریستن و شیوه‌های مختلف دیگر. به هر حال ما امیدوار هستیم بتوانیم این حالت عزاداری را در این ایام سوگواری مراعات کنیم. منبع: سایت معظم له،گفتار حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده.احکام عزاداری مطابق نظر آيت الله سيستاني مطابق نظر آيت الله سيستاني مسأله ۸۵۲ ـ چند چیز را فقهاء ـ قدس الله اسرارهم ـ در لباس نمازگزار مکروه دانسته‌اند، و از آن جمله است: پوشیدن لباس سیاه، و چرک، و تنگ، و لباس شراب‌خوار، و لباس کسی که از نجاست پرهیز نمی‌کند، و لباسی که نقش صورت دارد، و نیز باز بودن دکمه‌های لباس، و دست کردن انگشتری که نقش صورت دارد، مکروه شمرده شده است. توضيح المسائل آيت الله سيستاني. پرسش: حکم لباس مشکی در دو ماه محرم وصفر مستحب است یا مکروه ؟ پاسخ: کار شایسته و پسندیده ای است. پرسش: آیا رسول اکرم (ص) لباس سفید را ترجیح نمی دادند ؟ پاسخ: ایشان لباس سفید را برای مرد ترجیح می دادند . پرسش: آیا پوشیدن لباس با رنگ مشکی مکروه است ؟ پاسخ: مکروه نیست . استفتائات آيت الله سيستاني. طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي سؤال ـ آیا کراهت لباس سیاه براى نماز، شامل چادر مشکى و همچنین عباى مشکى مى‌شود؟ جواب : معروف کراهت لباس سیاه در نماز است، و دلیلى که براى آن ذکر شده زن و مرد، هر دو، را شامل مى‌شود؛ ولى عبا از آن استثناء شده، و بعید نیست چادر زنان نیز مشمول استثناء باشد.> احکام بانوان (جدید) > برخى از مستحبّات و مکروهات لباس نمازگزار پوشیدن لباس مشکی در فوت علما یا بستگان پرسش :آیا پوشیدن لباس مشکی در وفات بستگان یا وفات علما جایز، مستحب یا مکروه است؟ پاسخ :مانعی ندارد و در بعضی از موارد مستحب است. نذر پوشیدن لباس مشکی در ماه محرم و صفر پرسش :حدود ۲۵ سال پیش نذری کردم که دو ماه محرم و صفر را لباس مشکلی بپوشم و حاجت را گرفته و به لطف خدا انج