احکام یومالش ک یو مالشک به روزی گفته می شود که معلوم نیست آخر ماه شعبان است یا اول ماه مبارک رمضان در چنین روزی اولاً واجب نیست که انسان روزه بگیرد ولی درصورتیکه فردی خواست که روزهداری کند نمیتواند نیت روزه ماه مبارک رمضان کند بلکه باید نیت قضا و یا مانند آن )مثلاً مستحبی( بنماید اما چنانچه معلوم شد آن روز ماه مبارک رمضان است این روزه خودبهخود تبدیل به روزه ماه رمضان خواهد شد. نکته دیگر آن است که نیت روزه ماه رمضان لازم نیست بهصورت روزانه و قبل از هر سحر باشد بلکه فرد میتواند در ابتدای ماه برای همه ماه نیت روزه کند. نکته پایانی در مورد نیت روزه آن است که لازم نیست انسان نیت روزه را بر زبان آورد و یا حتی آن را در قلب گذراند بلکه همینقدر که برای انجام فرمان الهی از مبطلات روزه امساک میکند کافی است. 4 حکم افرادی که به خاطر بیماری رمضان گذشته روزه نگرفت هاند . پیامبر اکرم )ص( میفرمایند: دعای روزه دار هنگام افطارش :» دَعوَةُ الصّائِمِ تُستَجابُ عِندَ إِفطارِهِ « مستجاب می شود )مکارم الأخلاق، ج 1 ، ص 69 ) کلیه افرادی که سال گذشته ماه رمضان به خاطر بیماری موفق به روزهداری نشدهاند به سه دسته تقسیم میشوند : 1. گروه اول افرادیاند که این بیماری تا ماه رمضان سال جدید امکان قضا کردن را به آنها نمیدهد ولو بهصورت پراکنده؛ ولی به خاطر بیماری نمیتوانند روزهبگیرند؛ این افراد طبق نظر همه مراجع روز قضا ندارد و فقط یک مد طعام بهعنوان فدیه پرداخت میکنند. 2. گروه دوم افرادی هستند که در ماه رمضان بهصورت مقطعی چند روزی بیمار شدهاند و نتوانستهاند آن روزها روزهبگیرند؛ این افراد اگر روزه خود را تا ماه رمضان بعدی قضا کنند تکلیفی ندارند؛ اما اگر قضا نکنند علاوه بر اینکه قضای این روزها باقی است یک مد طعام نیز بهعنوان کفاره تأخیر باید پرداخت کنند. سؤال میکنند که آیا تأخیر انداختن ادای این روزههای واجب تا رمضان سال بعد )قضا نکردن آن روزههایی که باید تا رمضان بعدی بگیرند( 5 معصیت هست یا خیر؟ بسیاری از مراجع تقلید فرمودند: بله این کار معصیت است یعنی روزههای قضا تا رمضان سال بعد باید قضا شود و اگر کوتاهی کرد علاوه بر اینکه قضای روزه در ذمهاش هست و فدیه باید پرداخت کند معصیت نیز کرده است. 3 . سوم کسانی هستند که چند روزی در ماه مبارک رمضان بیمار بودند و امکان غذا بوده کوتاهی کردند اما بعداً طوری بیمار شدهاند که تا پایان عمر امکان قضا کردن روزههایشان را ندارند. تکلیف این افراد چیست؟ این افراد باید یک مد طعام بابت هرروز پرداخت کنند و وصیت کنند که روزه قضای آنها را نیز بهجا آورند. نکته دیگر آنکه اگر بر عهده انسان کفاره واجب باشد مثل فدیه، اگر تا سالیان سال آن را ادا نکند چیزی بر آن اضافه نمیشود و مثلاً همان یک مد طعام را باید بپردازند. منظور از یک مد طعام برای کفاره تأخیر یا فدیه طبق نظر اکثر مراجع تقلید 750 گرم از گندم، نان، برنج یا خرما و مانند آنکه باید به فقیر تحویل داده بشود. 6