🔹متن منتشر شده در فضای مجازی: جلوی گرسنه های بیچاره در طول سال هر چقدر غذا بخوری مشکلی نیست. اما جلو روزه دارانی که خودشان خواستند چیزی نخورند نباید چیزی خورد. (صادق هدایت) 🔹پاسخ: در آداب اسلامی، نه تنها خوردن مقابل گرسنه، بلکه خوردن غذایی که نگاه گرسنه به آن افتاده باشد نیز مکروه و بد است، حتی از این مقام بالاتر، سیر بودن در کنار گرسنه، خلاف روح مسلمانی بوده، پیامبر اکرم در اینباره می فرمایند: «به من ایمان نیاورده‏ است آن که شب را با شکم سیر بخوابد و همسایه ‏اش گرسنه باشد. سپس فرمودند: اهل هر آبادى که شب را بگذرانند و در میان ایشان گرسنه‏اى باشد ، روز قیامت خداوند به آنان نظر (رحمت) نمى‏ افکند.»[۱] در فقه اسلامی، خوردن و آشامیدن مقابل روزه دار، مکروه است. برخی از فقها امساک (عدم عمل به آنچه روزه را باطل می کند در مقابل روزه دار) را واجب می دانند. علت این حکم نیز حرمت نگهداشتن روزه است. پوشیده نیست که حکم امساک و جلوگیری از خوردن و آشامیدن مقابل روزه دار، حکمی است برای مسلمانان، بنابراین برای غیر مسلمانان حکم به واجب و مکروه معنایی ندارد. لیکن در برخی کشورهای اسلامی، قانون کشوری وضع شده است برای این امر، که همگان (اعم از مسلمان و کافر) ملزم به اجرای آن هستند. بنابراین: اولا، باید همواره مراعات فقراء و گرسنگان از جانب مسلمانان (حتی فقیران کافر) صورت گیرد. دوما، نخوردن و امساک در برابر روزه داران، یک امر اخلاقی است. __پی نوشت_____________ [۱] الکافی:ج۲، ص ۶۶۸، ح ۱۴. پایگاه تخصصی شبهه _ شیخ علی شاهرود متن منتشر شده در فضای مجازی: جلوی گرسنه های بیچاره در طول سال هر چقدر غذا بخوری مشکلی نیست. اما جلو روزه دارانی که خودشان خواستند چیزی نخورند نباید چیزی خورد. (صادق هدایت) پاسخ: در آداب اسلامی، نه تنها خوردن مقابل گرسنه، بلکه خوردن غذایی که نگاه گرسنه به آن افتاده باشد نیز مکروه و بد است، حتی از این مقام بالاتر، سیر بودن در کنار گرسنه، خلاف روح مسلمانی بوده، پیامبر اکرم در اینباره می فرمایند: «به من ایمان نیاورده‏ است آن که شب را با شکم سیر بخوابد و همسایه ‏اش گرسنه باشد. سپس فرمودند: اهل هر آبادى که شب را بگذرانند و در میان ایشان گرسنه‏اى باشد ، روز قیامت خداوند به آنان نظر (رحمت) نمى‏ افکند.»[۱] در فقه اسلامی، خوردن و آشامیدن مقابل روزه دار، مکروه است. برخی از فقها امساک (عدم عمل به آنچه روزه را باطل می کند در مقابل روزه دار) را واجب می دانند. علت این حکم نیز حرمت نگهداشتن روزه است. پوشیده نیست که حکم امساک و جلوگیری از خوردن و آشامیدن مقابل روزه دار، حکمی است برای مسلمانان، بنابراین برای غیر مسلمانان حکم به واجب و مکروه معنایی ندارد. لیکن در برخی کشورهای اسلامی، قانون کشوری وضع شده است برای این امر، که همگان (اعم از مسلمان و کافر) ملزم به اجرای آن هستند. بنابراین: اولا، باید همواره مراعات فقراء و گرسنگان از جانب مسلمانان (حتی فقیران کافر) صورت گیرد. دوما، نخوردن و امساک در برابر روزه داران، یک امر اخلاقی است. __پی نوشت_____________ [۱] الکافی:ج۲، ص ۶۶۸، ح ۱۴. پایگاه تخصصی شبهه _ شیخ علی شاهرود 🆔 @fatemi222