ملاک عادت وقتیه عرفیه 🌷عادت وقتیه عرفیه چیست و آیا می تواند ملاك تحقق باشد؟۱ 🌹- منظور از وقتیه عرفیه آن است که خانم با رویت خون در چند ماه متوالی عادتش محقق می شود به گونه‌ای که در عرف بانوان صدق کند که آن روزها، زمان عادت اوست. مثل اینکه هر 15 روز یک بار، خون حیض میبیند یا هر چهل یا پنجاه روز یک بار، حائض میشود، در این صورت با دو بار دیدن خون به کیفیت ذکر شده، صاحب عادت وقتیه نمیشود و لازم است دیدن خون به آن کیفیت، با فاصله زمانی معیّن، بسیار تکرار شود. (آیت الله سیستانی،حضرت امام ) 🍄ملاک تحقق عادت عددیه 🌾ملاک تحقق عادت عددیه چیست؟۲ - زنی که تعداد روزهای حیض او در دو ماه متوالی به یک اندازه باشد، عادت عددیه او مستقر می شود. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله مکارم) 🌷- عادت عددیه دو نوع است: عددیه تامه همان که مشهور گفتند. اما عددیه ناقصه مربوط به زنی است که دفعات زیاد حیض شده است و این حیضها یکی از سه حالت ذیل را دارا بوده اند: 1. در هر دفعه حیض، خونی که می بینداز یک حدّ معیّن تجاوز نمیکند مثلابیشتر از هشت روز خون نمی بیند ولی اعداد آن نظم ثابتی ندارد، در یک دفعه هفت روز خون میبیند، در دفعه دیگر شش روز خون مشاهده میکند. 2. در هر دفعه حیض، خونی که می-بیند از یک حدّ معیّن کمتر نیست مثلا کمتر از پنج روز خون نمیبیند. 3. در هر دفعه حیض، خونی که می بیندبین دو حدّ زیاد و کم است مثالً کمتر از پنج روز خون نمیبیند و مشاهده خون بیشتر از هشت روز هم نمیشود ولی اعداد آن نظم ثابتی ندارد و بین دو حدّ در تغییر است، در یک دفعه شش روز خون میبیند، در دفعه دیگر هفت روز خون مشاهده میکند و گاه هشت روز خون میبیند. (آیت الله سیستانی) 🌹با توجه به اینکه در تحقق عادت عددیه دیدن دو خون در دو ماه به صورت متماثل شرط است مراد از این تماثل چیست؟۳ 🌷- در تحقق عادت عددیه تساوی دو حیض از حیث عدد شرط است لکن اختلاف بسیار کم مثل یک ساعت یا دو ساعت به این تساوی ضرر نمی زند. (حضرت امام، امام خامنه‌ای) 🌷- برای این که عادت عددیه تامّه صورت پذیرد، لازم است دو حیض در تعداد روزها مساوی بوده و هریک از آنها حتّی نصف روز یا کمتر از آن از حیض دیگر بیشتر نباشد، بنابراین اگر زنی پنج روز در ماه اوّل خون ببیند و در ماه دوم پنج روز و نصف یا ثلث (یک سوم روز)خون ببیند صاحب عادت عددیه تامّه محسوب نمیشود؛ بلکه اگر در ماه دوم پنج روز و ربع (یک چهارم روز)خون ببیند صاحب عادت عددیه تامّه محسوب نمیشود، مگر آن که در عرف بانوان با وجود این مقدار زیادی، باز هم دو حیض مثل هم شمرده شود. همچنین اگر زیاده، اندک و کم باشد، اشکال ندارد. (آیت الله سیستانی) 🌹- برای تحقق عادت، باید عدد دو حیض در عرف بانوان مثل هم محسوب شود. (آیت الله مکارم) منابع: ۱-توضیح المسائل جامع، مسأله521.عروه الوثقی م۱۱ ۲- العروه الوثقی، فصل فی الحیض، م14، توضیح المسائل مراجع، مسأله 478. امام خامنه ای، سایت لیدر بخش عربی االستفتائات المستخدمین س11، توضیح المسائل جامع، سیستانی، ج1، ص167، ص516 ۳- . العروه الوثقی، فصل فی الحیض، م،14 امام خامنه ای، سایت عربی لیدر االستفتائات المستخدمین، مسأله ،11 سیستانی، توضیح المسائل جامع،م ۵۱۷ کانال اختصاصی مبانی معارفی مبلغین 👇 https://eitaa.com/ahkamyartabligh