🌹طبقات بهشت و میزان الهی برای طبقات بهشتی🌹 💎بخش دوم💎 🔳 98/04/08 💠 بالاترین مرتبه‌ی انفاق، رسیدن به خشنودی و رضایت پروردگار است که جایگاه عدنِ الهی و بالاترین مرتبه‌ی بهشت، به فرمایش حضرت علی (ع)، خداوند متعال با دستان مبارک، درختان آن بهشت را کاشته است و خودش در آن حضور دارد و هم‌نشین صالحان است. ✨📖✨ في مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ (55 - قمر) 🍀 این بهشت قطعاً مزد چنین مؤمنی است، زیرا اگر هدفش از انفاق، دور شدن از جهنم و رفتن به بهشتی که دارای نعیم باشد، در آن جای می‌گرفت ولی چون هدفش کسب رضایتِ الهی است، پس مزد چنین کسی قطعاً زیارت جمال قدسی خداوند و هم‌کلامی با او باید باشد. ✨📖✨ وعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ مَساکِنَ طَيِّبَةً في جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ (72 - توبه) ⚡️ خداوند به مردان و زنان مؤمن وعده‌ی بهشت‌هایی را می‌دهد که نهرها در زیر آن جاریست و در آن جاودانه خواهند بود و همچنین قصرهایِ پاکیزه در بهشت‌های جاوید و از همه بالاتر خشنودی خداست، این همان رستگاری عظیم است. ⛔️ حال می‌خواهیم بدانیم متصاد «رضوانَ الله» چیست؟ ✨📖✨ أفَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَ اللَّهِ كَمَنْ بَاءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ (162 - آل‌عمران) ⚡️ آيا كسى كه خشنودى خدا را پيروى مى‌كند چون كسى است كه به خشمى از خدا دچار گرديده و جايگاهش جهنم است و چه بد محل بازگشتی است. ✨📖✨ همْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ (163 - آل‌عمران) ⚡️ [هر يك از] ايشان را نزد خداوند درجاتى است و خدا به آنچه مى‌كنند بيناست. 🚫 متضاد کلمه‌ی رضوانَ الله، «سَخَطَّ الله» است. «سَخُط» به معنی خشم گرفتن است که در اغلب آیات وحی در مورد حضرت حق صرفاً استعمال شده است. «سَخَط» خشمی است که در خدا به واسطه‌ی تبعیت جستن انسان از رضایت غیر خدا، ایجاد می‌گردد. ✨📖✨ ذلِکَ بِأَنَّهُمُ اتَّبَعُوا ما أَسْخَطَ اللَّهَ وَ کَرِهُوا رِضْوانَهُ فَأَحْبَطَ أَعْمالَهُمْ (28 - محمد) ⚡️ این عذاب بدین سبب است که از پی راهی که موجب خشم خداست رفتند و راه رضا و خشنودی او را خوش نداشتند خدا هم اعمال‌شان را محو و باطل گردانید. ✴️ اگر در آیه فوق اندکی دقت کنیم، این گروه با رفتن در راه معصیت، خشم خدا را در حق خود برانگیختند. اگر بخواهیم جایگاه «رضوان الله» را بدانیم به این امر دقت کنیم، تقریباً هیچ انسانی معصیتی به نیت کسبِ خشم خدا (العیاذ بالله) انجام نداده است، یعنی کسی شربِ خمر نکرده که نیت کند؛ خدایا! فرمان تو را منکر می‌شوم و معصیت می‌کنم که تو را به خشم در بیاورم!! تصور چنین کاری به اندازه‌ای سنگین است که لرزه بر اندام هر کس می‌اندازد. اگر کسی معصیتی با چنین نیتی کند، قطعاً خداوند همان دم نابودش می‌کند و برعکس این حالت هم برای حضرت حق به همان اندازه شیرین و شهد است که کسی برای کسب رضایت خداوند صرفاً کار نیکی انجام می‌دهد. 💠 فاکتور دوم در یک عمل صالح، میزان «ایمان» است اگر ایمان فردی که عمل صالح می‌کند به یقین تبدیل شود، میزان اجر عمل صالح را به شدت بالا می‌برد. ✨📖✨ و اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّي يَأْتِيَکَ الْيَقينُ (99 - حجر) ⚡️و دائم به پرستش خدای خود مشغول باش تا یقین (ساعت مرگ و هنگام لقاء ما) بر تو فرا رسد. ❄️ در حدیثی از رسول خدا (ص) روایت شده است که فرموند: به جبرئیل گفتم: تفسیر «یقین» چیست؟ فرمود: مؤمن براى خدا کارى مى‌کند که گویا خداوند او را مشاهده مى‌نماید و اگر او خدا را مشاهده نمى‌کند، خداوند او را مى‌نگرد و یقین می‌کند که هر چه به او مى‌رسد باید مى‌رسید و خطا نمى‌کرد و هر چه به او اصابت نمى‌کند باید هم اصابت نمى‌کرد. 🍀 کسی انفاق می‌کند، می‌گوید: انفاق می‌کنم زیرا خدا وعده داده است آنچه بخشیده‌ام جبران خواهد کرد و خداوند راستگوست. به این انفاق، «انفاق از روی ایمان» می‌گویند. می‌گوید: بده خدا خواهد داد. اما دیگری انفاق می‌کند، می‌گوید: دادم داد، دیدم، پس خواهد داد. چنین انسانی یقین دارد. قطعاً عملِ صالح بر یقین، بر وزن عملِ صالح خواهد افزود . 📌 پس در یک عمل صالح دیدیم که نیت و اخلاصِ عمل و میزانِ یقین، مشخص کننده‌ی اصلی آن عمل صالح است و خداوند «صمد» است و از بزرگی یا کوچکی عمل صالح ما بی‌نیاز است که تأثیری در میزان سنگینی عمل صالح ما ندارد. 💢 برای همین است در روایتی از امام رضا (ع) آمده است: در روز قیامت ثواب اعمال صالحی را، به انسان می‌بخشند که آن عمل را نکرده است و فقط آرزو و نیت آن را در خود داشته است. ادامه دارد... 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی