‌‌ 🔸 کیهان فرهنگی: جناب عالی، کتاب تحلیلی را تحت عنوان «عبدالله ابن سبأ» مدون فرمودید که هدیه‌ای گرانسنگ برای مورخان است. کنجکاو می‌شویم بپرسیم شما چگونه برای اولین بار به سمت معرفی جاعلان حدیث روی آوردید و آنان را به جامعه شناساندید! 🔶 علامه عسکری: شبی مشغول کار بر روی روایات بودم. مشاهده کردم که راوی در این احادیث مکرر است. یعنی روایات موجود در این پرونده‌ها توسط سيف بن عمر نقل شده است. با مراجعه به کتب رجال دریافتم، او زندیق دروغگوست و این قبيل صفات را داراست. پرونده مجعول الراوی را حديث سیف نامیدم. در آغاز، احادیث او را در مورد عبدالله بن سبأ جمع آوری کردم. این احادیث را به جدم شیخ میرزا محمد [طهرانی] نشان دادم، به من گفت: اگر بتوانی این را ثابت کنی، کار مفیدی خواهد بود. با یکی از علماء به نام شیخ راضی آل یاسین، صاحب کتاب صلح الحسن آشنا بودم. نزد وی رفتم، روی تختی نشسته بود وقتی مرا ديد برخواست و گفت: آیا می‌دانی چه کرده‌ای تو ننگ بسته شده به دامن شيعه را زدودی. درحالی که درباره‌ی این موضوع تحقيق می‌کردم به شک افتادم که آیا سیف بن عمر، علاوه بر عبدالله بن سبأ، برخی صحابه جعلی دیگری نیز مطرح کرده یا نه، ظرف دو ماه تحقیق، به این نتيجه رسیدیم که ۱۴۰ صحابی ساختگی خلق کرده است. پس از گردآوری مجموعه تحقیقات و نوشته‌هایم را به نام عبدالله بن سبأ و افسانه‌های دیگر به دست چاپ سپردم. 🔸 آیت الله جاودان: کتاب‌هایی را که حضرت عالی تدوين فرمودید، در واقع تصحیح مستندات اهل سنت بوده، واکنش ‌آن‌ها در مقابل نوشته‌های شما چه بود؟ 🔶 علامه عسکری: چاپ این کتاب، انعکاس وسیعی داشت، از جمله مجلات الازهر و وفاق و رادیو بیروت به تمجید از این کتاب پرداختند. من شروع به بررسی و جمع‌آوری زندگینامه صحابه ساختگی کردم و تا کنون موفق شده‌ام ۱۵۰ و اندی صحابه ساختگی را افشا کنم. مصمم شدم کتابی تألیف کنم که مستدرک وسایل باشد، لذا شروع به جمع‌آوری روایاتی کردم که بایستی بدان اهتمام ورزم. پس از آن متوجه شدم که ما در سیره رسول خدا‌ (ص)، اختلافی با برادران اهل سنت نداریم. بلکه پس از رسول خدا (ص) این اختلاف پدید آمد. بر آن شدم که در جمع‌آوری منابع، به کتاب‌های سیره عامه مسلمانان مراجعه نمایم. از صحاح شروع کردم و مثلاً در صحیح مسلم، روایاتی دیدم که ام‌المؤمنين عايشه و ابوهریره به نقل از پیامبر (ص) نقل شده بود. احساس کردم که نمی‌توان بر این روایات اعتماد کرد، باید ‌آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. من در این جا به مطالب فتوحات پرداختم و متوجه شدم که در این فتوحات مسائلی نقل شده که با عقل جور در نمی‌آید. این مسائل مرا بر آن داشت که امثال اینگونه روایات را بررسی کنم. این روایات را دسته بندی کردم. پرونده‌هایی مربوط به احادیث عایشه، ابوهریره، انس و پرونده‌ای برای روایات مجهول الراوی تدوین کردم. 👈 برای اطلاع از جزئیات سخنرانی علامه شما را دعوت می‌کنیم تا به لینک زیر👇 مراجعه و بخش اول مقاله را مطالعه کنید.👇 ⬅ لینک بخش اول مقاله 💠@alaskari_farsi