🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاءوالفاظ معاملات ♻️ یکی از ارکان و گذرگاه های مهم علوم اعتباری، همچون فقه و اصول عنایت به مکانیزم ادارکات اعتباری و تفکیک آن از ادارکات حقیقی است. این چالش، اگرچه به عنوان فصل و بخشی مستقل، در کتب دارج فقهی و اصولی اعلام وجود ندارد ؛لکن از باب مبداء تصوری و تصدیقی این علوم ، مورد نظر هر فقیه و مجتهدی می باشد و تبیین و تحلیل این مهم، آثاری شگرف در خروجی استنباطی و اجتهادی هر مکتبی خواهد داشت. 💢محقق خویی(ره) به عنوان یکی از اعلام کم نظیر حوزه علمیه و مکتب نجف، مبنایی را در این باب مورد نظر داشته که اول بار ،در مبحث وضع علم اصول، تحت عنوان «مسلک تعهد» خود را نمایان می کند. 🌀 ایشان درصدد هستند که از این مبنا، در فقه معاملات خود بهره برده و بر اساس آن ، مختار خود را در مبحث بیع با تبیین حقیقت انشاء دنبال کرده و دو اشکال مبنایی و بنایی به مشهور فقها و شیخ اعظم(ره) وارد می کنند. دقت در این نظریه دو ثمره مهم را در پی خواهد داشت: 🔺۱- تحقیق در منطق اعتباریات و مکانیزم و آشنایی با چالش هایی که در این مهم، اعلام این فن را گرفتار خود کرده است. 🔺۲- التفات به ارزش دستاوردهای امام خمینی و علامه طباطبایی در تصویر نظام و‌منطق اعتباریات و تفکیک حقیقت از اعتبار در علومی همچون فقه و اصول. 🔅بر این اساس بر مبنای تقریر درس استاد آیت الله فرحانی ، ابتدا به بیان اصل نظر ایشان در حقیقت انشاء پرداخته و سپس اشکالات و نتایج مطروحه از نظر محقق خویی(ره) را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم. @albayann