🔺🔺🔺🔺 🔰 استاد آیت الله فرحانی: ▪️هنر علامه طباطبایی این بود که از دستگاه فلسفه ملاصدرا قواعدی درست کرد و با این قواعد اصول فلسفه متحول شد. 📌اگر علامه طباطبایی اینکار را نمیکرد ما نمی‌دانستیم که مقوله یعنی چه! جده یعنی چه! اضافه اشراقی یعنی چه! بعد با اضافه مقولی و اضافه اشراقی بتوانیم تکلیف فلسفه غرب را روشن کنیم 📌مثلاً وقتی می‌خواهیم وارد دستگاه فقه شویم باید بدانیم فرق بین اضافه و جده چیست؟ بعد تحلیل کنیم فقه از کدام مقوله ها است،بعد استنباط کنیم احکام را و بعد فتوا دهیم. 🔸فرق فقه الخمینی با دستگاه استنباطی شهید صدر در همین است. شهید با استقرا استنباط میکند و به نظر ما استقرا مبنای درستی ندارد. 👈🏻از طرف دیگر نبود دستگاه استنباطی پویا موجب شده که اتاق فکرهای مهم اداره کشور، متعلق به فیلسوفانی باشد که متأسفانه غرب زده هستند و با مبانی استنباطی اسلامی بیگانه هستند. 🔹نقص فلسفه ما ذهنی بودن آن نیست. در غرب از فلسفه قواعدی درست میشود که سیاست و اقتصاد را درست میکند مبنای فلسفی در اینها وجود دارد که حقوق بشر،حقوق بین الملل،حقوق اساسی را ترمیم میکند،حقوق انسانی پوزیتویستی را شکل میدهد. 🔆در کشور ماهم باید مبنای فلسفه بیاید وسط و قاعده استنباطی اش را دربیاورد. کاری که امام و آقای طباطبایی کردند. بعد که روی این قاعده استنباطی مسلط شدند تکلیف بسیاری از مسائل را با آن روشن کنند. درحوزه علمیه شیخ اعظم هم همین کار را کردند مبنای استصحاب ایشان یک قاعده فلسفی است... ▫️درخواست رهبری هم از حوزه این است. فلسفه مضاف، فقه مضاف، امتداد حکمت مطالبه میکنند. قواعد امتداد حکمت و فلسفه مضاف را باید درست بدانیم تا بتوانیم فقه مضاف را استنباط کنیم. 👈🏻این باید منقح شود تا مطالبه اجتهادی شکل بگیرد. @albayann