👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🔹برای ورود به مباحثی هم چون فقه نظام اقتصادی یا نظام تربیتی یا نظام فرهنگ...
باید ابتدائا «الزامات و مبانی» این فقه نظامات را از کتاب و سنت و با خردورزی و مبنای عقل استنباط کنیم.
اگر توانستیم این کار را انجام دهیم و این مبانی عام را استنباط و استخراج کنیم، آن وقت می توانیم نظامی داشته باشیم که در ابعاد مختلف تکلیف جامعه و حکومت و مردم را مشخص کند.
🔸رهبر انقلاب همین شیوه را بر روی مسئله سبک زندگی پیاده کرده اند ایشان زمانی که به این مسئله ورود می کنند برخلاف آن دیدی که مستقیم ما را در سبک زندگی اسلامی، یا در معماری اسلامی یا خانواده اسلامی...که بسیار مهم و ضروری هم است ببرد، ابتدا به الزمات و مبانی این بحث می پردازند.
🔺نکته بسیار مهم فرمایش ایشان این است که اگر این مبانی پرداخته نشود اصلا این مباحث پا نمی گیرد.
لذا باید قبل از ورود به این مباحث بر روی مبانی آنها کار کرد.
◽️مثلا در مورد مبانی تمدن نوین اسلامی و نظریه پیشرفت همه جانبه می شود گفت مبنای پیشرفت چند بُعدی این است که انسان استعداد پایان ناپذیر دارد.
📌یعنی باید اول انسان را به عنوان موجودی که استعدادش پایان ناپذیر است شناخت، تا بتوانیم بر اساس آن، نظریه پیشرفت را به عنوان یک فکر تولید کنیم.
در واقع نظریه تمدن نوین اسلامی یک مبنای انسان شناسانه دارد ،آن هم استعداد پایان ناپذیر انسان است.
◾️لذا اگر بخواهیم فقه خانواده بگوییم یا فقه تحول بگوییم؛ این فقه وقتی درست در می آید که ما بپذیریم، پیشرفت هدف است و اگر سوال شود چرا پیشرفت هدف قرار می گیرد جواب خواهیم داد چون استعداد انسان پایان ناپذیر است.
💠این پيشرفت، حركت است، راه است، صيرورت است؛ اما متوقف شدنى نيست و همين طور ادامه دارد؛ چون انسان ادامه دارد، چون استعدادهاى بشرى حد يقف ندارد.
این پيشرفت در مبانی انسان شناسی ما داراى ابعادى است؛ و از منظر مفهوم اسلامى خود، با پيشرفت يك بُعدى يا دو بُعدى در فرهنگ غربى متفاوت است؛ چند بُعدى است.
👈پس اگر بخواهیم مثلا نظریه پیشرفت در تمدن را بگوییم باید قبل از آن یک نگاه مبنایی به انسان داشته باشیم.
#فقه_الخمینی
#امتداد_حکمت
@albayann