البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنفی ۶
6. ملاعلي قاري حنفي 📍ملاعلي قاري حنفي سخن ابن تیمیه در خصوص سفر برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) را افراطی دانسته و در ادامه به استحباب و جواز آن اشاره کرده و مي‌نويسد: ✒ «وقد فرّط ابن تيمية من الحنابلة حيث حرّم السفر لزيارة النبي (صلّي الله عليه وآله وسلّم)، كما افرط غيره حيث قال: كون الزيارة قربة معلومة من الدين بالضرورة، و جاحده محكوم عليه بالكفر. و لعلّ الثاني اقرب للصواب؛ لانّ تحريم ما اجمع العلماء فيه بالإستحباب يكون كفراً، لانّه فوق تحريم المباح المتفق عليه في هذا الباب» ابن تيميه از حنابله تفريط كرده آنجا كه سفر به جهت زيارت پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) را حرام نموده است، همان‌گونه كه غير او افراط نموده آنجا كه گفته: وسيله قرب‌بودن زيارت معلوم است از دين و امري است ضروري و منكر آن محكوم به كفر مي‌باشد. و گويا مطلب دوم به صواب نزديك‌تر است؛ زيرا تحريم آنچه كه علما در استحباب آن اتفاق دارند كفر مي‌باشد؛ بالاتر از تحريم مباحي است كه مورد اتفاق در اين باب مي‌باشد. 📚شرح الشفاء در حاشيه نسيم الرياض، ج 2، ص 514. ملا علی قاری در شرح بر شفا بعد از اینکه (صلی الله علیه وآله) را اجماعی دانسته است و می نویسد: «فإن الزيارة مباحة بين الناس وواجب شد الرحال) وفي نسخة شد المطي (إلى قبره صلى الله تعالى عليه وسلم يريد بالوجوب هنا وجوب ندب وترغيب وتأكيد لا وجوب فرض).» همانا زیارت به سوی قبر پیامبر صلی الله علیه وآله مباح است بین مردم و واجب است بار سفر بستن و در نسخه ای شد المطی (پیاده روی) آمده است مراد از وجوب در اینجا وجوبی ندبی و تشویقی و تاکیدی است نه وجوب فرضی. 📚شرح الشفاء در حاشيه نسيم الرياض، ج 2، ص 151.