✅ بخش دوم ⛔️خطر آرزوهای طولانی 💠 امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «ألا إنَّ أخوف ما أخاف عليكم إثنين: إتباع الهوى وطول الأمل، أمَّا إتباع الهوى فيصدُّ عنِ الحق، وأمَّا طول الأمل فينسي الآخرة» من بر شما می‌‌ترسم از دو چیز: تبعیت از هوی نفسانی و طولانی شدن آرزوها. 📌 تبعیت از هوی نفس سد می‌کند راه شما را و آرزوهای طولانی باعث فراموشی آخرت می‌شود. ⁉️کدام را ترجیح می‌دهیم؟ خواست دل یا خواست خدا؟! 💠 رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) از خداوند متعال نقل کردند: «وعزتی و جلالی وعظمتی وکبریایی ونوری و علوی و ارتفاع مکانی لا یعسر عبد هواه علی هوای.. » نیست بنده‌ای که هوای خودش را بر هوای من ترجیح بدهد «إلا شتتُ علیهِ أمره» مگر اینکه در کارهاش تفرق می‌اندازم. خداوند قسم خورده کسی هوی نفس خودش را بر خواسته من ترجیح بدهد «ولبستُ علی الدنیا» دنیاییش را به هم می‌پیچم «و شغلتُ قلبَه بِها» و قلبش را مشغول همین دنیای به هم پیچیده می‌کنم تا هر روز گرفتار باشد. بعد فرمود: «إلّا ما قدّرتُ لَه» از این دنیایی که این همه به دنبال آن می‌دود به او نمی‌دهم مگر به اندازه‌ای که مقدر کرده باشم. و در ادامه خداوند می‌فرماید: «وَ عزتي وجَلالي وعَظمتي و کبریائی ونوری وعلوی وارتفاع مکانی لایعسر عبد هوی علی هوی» نیست بنده‌ای که خواست من را بر خواسته خودش ترجیح بدهد «الاستحفظتهم ملائکتی» مگر این‌که ملائکم را مسئول حفظ او از گرفتاری‌ها و بلاها قرار می‌دهم. «وَکفلتُ سماوات والأرضین» و آسمان‌ها و زمین‌ها را مأمور و متکلف رزق او می‌کنم. بعد می‌فرماید: خودم به جای او تجارت می‌کنم و رزقش را به او می‌رسانم. ‼️ رگه‌های نفاق در عبادت 💠 در روایت می‌فرماید: آن کسی که وقتی مردم را می‌بیند، در عبادت نشاط پیدا می‌کند و وقتی که مردم نیستند، در عبادت کسالت دارد و وقتی از او تعریف و تمجید می‌کنند، سرِحال است و وقتی از او ایراد می‌گیرند، حالش گرفته می‌شود، رگه‌های نفاق در وجودش هست. 📌 راه سعادت، مبارزه با لذت‌طلبی و لذت‌جویی است. 👈 حال کردن در دعا و زیارت و عبادت معیار نیست، بلکه درعملیات عبادی، مبارزه با نفس و رضایت خدا معیار است. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد / شب هفدهم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۳۰ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com