⚠️ جاهلانه به دل خطر زدن! حفظه الله: 🍀در ادامه باز حضرت صلی الله علیه و آله و سلم، همین توجهات را تقویت می کند با تعبیرات دیگر که یَا اباذر! لَوْ نَظَرْتَ إِلَی الْأَجَلِ وَ مَصِیرِهِ، لَأَبْغَضْتَ الْأَمَلَ وَ غُرُورَهُ، ای ابوذر اگر نگاه کنی به أجل و سرانجام أجل که به کجا منتهی می شود. أجل که فرا برسد، انسان دیگر فرصتش در دنیا به پایان رسیده است و دیگر به عالم آخرت منتقل می شود. همه این فرصت ها و امکانات و نعمت ها، باید اینجا گذاشته شود و برود در عالم برزخ و به دنبالش عالم قیامت. 🍂 اگر نظر بکنیم به أجل، تامل کنیم و دقت کنیم به أجل و مصیر. مصیر در لغت به معنای غایت. پایان. پایان کار. و گاهی موقع مصیر به معنای بهشت، آخرت و این ها آمده است. خلاصه به پایان أجل، به نقطه پایان أجل که در حقیقت رفتن از این دنیا و وارد شدن در آخرت هست، توجه بکنیم، دیگر أمل، آرزو پردازی و غروری که ناشی از آرزوپردازی است، این دیگر مبغوض می شود برایش. متنفر می شود از این روحیه که آرزوپردازی داشته باشد و مغرور بشود. 🌸چقدر جالب است مقارنت این دو کلمه، چه معانی خوبی به ذهن ما می آید. أمل و غرور. آرزو که انسان را مغرور می کند. غرور، یعنی فریبی که انسان را غافل می کند از خطر به گونه ای که انسان به دل خطر می زند. جاهلانه به دل خطر می زند. به این می گویند غرور. غرور یعنی فریبی که باعث می شود انسان، جاهلانه، مبتلا به خطر بشود. 💥 امل و آرزوپردازی ما را به این فریب خطرناک که باعث می شود که ما جاهلانه به دل خطر بزنیم گرفتار می کند. اما اگر به أجل توجه کنیم به اینکه این دنیا پایان است و فرصت ها به سرعت از دست می رود و این آرزو پردازی و غرور ناشی از آن رخت برمی بندد و انسان نجات پیدا می کند. ✍️ببینید چقدر این روحیات مرتبط با هم هستند و اگر ما توجه بکنیم؛ با توجهات صحیح و درست و تفکر، چقدر در اصلاح روحیاتمان سازنده است و ما را تربیت می کند. این توجه، این تفکر عبادت است. به گونه ای که مشکلات روحی و رفتاری ما را تصحیح می کند. ملاحظه می فرمایید که این جمله رسول گرامی اسلام هم در راستای درمان همان تسویف، می توانیم مورد توجه قرار بدهیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/24 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله