🎙 رحمه الله: 🌺 غرض اصلی از خلقت انسان، شناختن خدا و وصول به مرتبه محبت و انس با او است و آن موقوف است بر صفای نفس. و تجرد آن موقوف است بر دوری از شهوات طبیعیه و بازداشتن نفس از لذات شهویه و ترک متاع و زخارف دنیویه و صرف جوارح و اعضا به جهت خدا در اعمال شاقه و مداومت به یاد خدا و متوجه ساختن دل به او. 🍀از این جهت، خدای تعالی قرار عباداتی را فرمود که متضمن این امور هستند. چه بعضی از عبادات بذل مال است در راه خدا که باعث دل کندگی از متاع دنیوی می گردد چون زکات و خمس و صدقات و بعضی متضمن ترک شهوات و لذات است چون روزه. و بعضی مشتمل بر یاد خدا و متوجه ساختن دل به او و صرف اعضا در عبادت او است چون نماز. 🔹 و از میان عبادات، حج مشتمل بر همه این امور است با زیادتی. چه در آن است ترک وطن و مشقت بدن و بذل مال و قطع آمال و تحمل مشقت و تجدید میثاق الهی و طواف و دعا و نماز با اشتمال اموری که مردم به آن ها انس نگرفته اند و عقول سر آن ها را نمی فهمند مثل سنگریزه زدن و هروله کردن میان صفا و مروه. چه به امثال این اعمال، کمال بندگی و غایت ذلت و خواری ظاهر می شود. 🌸زیرا که سایر عبادات، اعمالی هستند که بسیاری از عقول علت آن رامی فهمند و به این جهت، طبع را به آن ها انس و نفس را میل حاصل می گردد و اما بعضی اعمال حج، اموری است که عقول امثال ما را راهی به فهمیدن سر آن ها نیست. پس به جا آوردن آن ها نیست مگر به جهت اطاعت امر و بندگی مولای خود و در چنین عملی، اظهار بندگی بیشتر است. 🍃 چه بندگی حقیقی در آن است که در فعل آن سببی به جز اطاعت مولا نباشد و زا این جهت بود که حضرت رسول صلی الله علیه و اله در خصوص حج فرموده :"لبیک بحجه حقا تعبدا و ورقا" یعنی، خداوندا، اجابت ترا به حج کردم از راه بندگی و رقیت و در عبادات دیگر چنین نفرمود. پس چنین عبادتی که عقل کسی به جهت آن نرسد، در اظهار بندگی کامل تر است. 📚گناهان کبیره. ج2، ص 238 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom