✨یک زمان مبارک و مقدس حفظه الله: 🌺 در ادامه هم ملاحظه می فرمایید باز مربوط می شود به نماز و مسجد و این جور عبادت ها. یَا اباذر! أَ تَعْلَمُ فِی أَیِّ شَیْ ءٍ أُنْزِلَتْ هَذِهِ الْآیَةُ می دانی این آیه در مورد چه چیزی نازل شده؟ کدام آیه؟ آیه 200 سوره آل عمران. اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ . صبر بورزید و همدیگر را به صبر فرا خوانید. صابرو باب مفاعله است. اصْبِرُوا صبر فردی است. صبر فردی داشته باشید. وَ صابِرُوا صبر جمعی داشته باشید. وَ رابِطُوا رابطه با امام داشته باشید. در روایات، این رابطوا، ارتباط با امام تفسیر شده است. مهیا و مرتبط با امام باشید. یعنی حول محور امام قرار بگیرید. وَ اتَّقُوا اللَّهَ تقوا پیشه سازید. خدا را حفظ کنید. لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ. 🌸 ببینید این آیه، در ذیل این آیه حضرت علامه طباطبایی رحمه الله علیه، بحث اجتماعی و نظام سازی را مطرح می کنند. بحث اجتماعی را مطرح می کنند. این آیه مرتبط می شود به نظام سازی و جامعه سازی. جالب است اول آیه این است یا ایهاالذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون یعنی انسان کارش از ایمان شروع می شود و به فلاح و رستگاری ختم می شود. برای اینکه انسان ها، از ایمان به فلاح و رستگاری برسند، اینجا باید بعضی از امور مورد توجه قرار بگیرد. این امور فردی نیست. بلکه جمعی است. اجتماعی است. چهارتا محور اساسی مطرح می شود. این شکاف وفاصله بین ایمان و فلاح و رستگاری با این چهار امر پُر می شود. صبرورزی فردی، صبرورزی جمعی. برقراری ارتباط در حول محور امام، همه این ها با شاخصه و ویژگی خداترسی، تقوا. یک زندگی اینچنینی، انسان را از ایمان، به خوشبختی و رستگاری می رساند. ایمان در کنار این چهار ویژگی. 🍀حالا حضرت می فرمایند می دانید این آیه در مورد چه چیزی نازل شده است. دقت کنید. ابوذر می گوید قُلْتُ لَا أَدْرِی فِدَاکَ أَبِی وَ أُمِّی، پدر و مادرم به قربانت، نمی دانم. حضرت می فرمایند قَالَ فِی انْتِظَارِ الصَّلَاةِ خَلْفَ الصَّلَاةِ . در انتظار کشیدن برای نماز بعدی، بعد از نمازی که انسان خوانده. یعنی در مسجد، نماز ظهر را خوانده، حالا به کار دنیایی مشغول نشود، منتظر باشد با دعا، با قرآن، با نماز مستحبی، منتظر باشد تا وقت نماز عصر فراهم برسد و نماز عصر را بخواند. این انتظار. ما بین این دونماز، در حقیقت یک زمان مبارک و مقدسی است که این آیه، نظر به این مابین دونماز دارد. 👈این مطلبی که حضرت اینجا می فرمایند با آن مطلبی که بنده عرض کردم چه جوری جمع می شود؟ (ادامه بیانات را در مطلب بعد دنبال کنید) 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/12/01 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله