💢نشستن در مسجد یک آدابی دارد. حفظه الله: 🍃جمله بعدی باز مربوط به مسجد است و اینکه بدانیم وظیفه مان در قبال مسجد، بزرگ است. یَا اباذر! کُلُّ جُلُوسٍ فِی الْمَسْجِدِ لَغْوٌ اصلا نشستن در مسجد یک آدابی دارد. یک ویژگی هایی دارد. همین طوری که نباید برود بنشیند. مثلا آنجا را تبدیل کند به محل استراحت جسمی. یا تبدیل کند به گفت و گو و خنده غیرسازنده یا تبدیل کند به محل خرید و فروش که در فرمایشات قبلی حضرت رسول بود. 🌺 هر نشستنی در مسجد بی فایده است و لغو است مگر سه نحوه نشستن. إِلَّا ثَلَاثَةً، آن سه تا چیست؟ قِرَاءَةُ مُصَلٍّ آدم مشغول به نماز باشد و در نمازش دارد قرآن قرائت می کند. سوره می خواند. حمد می خواند. یا بعضی ها می رفتند نمازهای مستحبی می خواندند. یک دفعه مثلا سوره بقره را شروع می کند. یک سوره طولانی را شروع می کند. در مسجد نشسته و در حال قرائت ضمن نماز است. نماز می خواند و در حال نماز، مشغول به قرائت است. این یک نحوه نشستن است. 🍀 أَوْ ذِکْرُ اللَّهِ مشغول به یاد خدا باشد. البته این ذکر الله خیلی معنای وسیعی پیدا می کند. هم ذکر لسانی را شامل می شود و هم ذکر قلبی را. ذکر باطنی و حالا آن ذکر لسانی، مصادیقش می تواند متنوع باشد. مثلا مجلس برای اهل بیت برگزار کرده است. مداحی اهل بیت را انجام می دهد. این می شود یاد خدا. خلاصه این ذکر الله خیلی معنای وسیعی دارد. دایره و مصادیقش خیلی کم و تنگ نیست. گسترده است. 🌸سوم هم أَوْ سَائِلٌ عَنْ عِلْمٍ سوال می کند از علم، یعنی یک جلسه علمی است. یا آگاهی علمی، یا توجه قلبی به خدا، یا نماز و قرائت قرآن. اینجور استفاده ها باید . البته در آن ذکر الله، آن نحوه استفاده های متنوعی که گفتیم فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اعتقادی حتی نظامی، تصمیم گیری، این ها همه در قالب آن ذکر الله یا سائل عن علم، در این دو عنوان جای می گیرد. منظور از سَائِلٌ عَنْ عِلْمٍ نه اینکه سوالات تکراری یا سوالات خاص در بخش های خاص. نه. هر آگاهی ای که شما به آن احتیاج دارد. در دین و دنیا به آن ها احتیاج دارید. آنجا مرکز تعلیم است و افراد آگاهی هایشان در دین و دنیا، در عرصه های مختلف زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، افزایش پیدا می کند. مثلا می فهمند چه جوری باشند تا نتیجه خوبی از زندگی بگیرند. چه جوری تشکیل خانواده بگیرند. چه جوری بعد از تشکیل خانواده، زندگی شان را اداره کنند. مجموعه این مطالب در آن سَائِلٌ عَنْ عِلْمٍ می آید. پس خیلی وسیع معنا کنیم. 🔹اینجا علم، مطلق است. علمی که مومن لازم دارد. حالا بعضی مستقیما مربوط به دین است و بعضی اگر مربوط به دنیاست، این دنیا را می خواهد در راستای آخرت قرار بدهد. به عنوان اینکه مقدمه آخرت است. به عنوان اینکه الدنیا مزرعه الآخره. مزرعه است. احکام مزرعه را هم باید بشناسد و آشنا بشود. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/12/07 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله