عدالتخواهی خوارج
✍خوارج اهل نهی از منکر بودند،اون هم نقد حاکم و حکمرانیش اصل بوده.همون مطالبه گری
اونها جریان مطالبه گر بودند
ولی
اولا ظاهر گرایانه و چشمی نقد میکردند.تحجر
ثانیا با عجله حکم میدادند. تعجیل
ثالثا خطای یک نفر رو میزدند به ریشه و طرف رو میشستند میگذاشتند کنار.تکفیر
✍ یکی از کسانی که در راس خوارج بود شخصی است به نام ذوالثدیه یا (ذوالخویصره)، در تاریخ پیامبر ص او را اصل و ریشه خوارج معرفی میکند و ظهور این جریان را نیز پیش بینی مینماید. در سوره توبه ذیل آیه ۵۸ که وَمِنْهُمْ مَنْ یَلْمِزُکَ فِی الصَّدَقَات... یک بحث حاکمیتی است و یک بحث اقتصادی
✍قضیه بر میگردد به تقسیم غنائم توسط پیامبر ص در جنگ حنین، برخی از افراد از پیامبر ص درخواست غنیمت بیشتری کردند، پیامبر ص بر اساس «مصلحتی» به آنها مال و پول بیشتری داد. نیت او جذب آنها بود و بحث مولفه قلوبهم. به هر حال مصلحت سنجی کرد، به عده ای بیشتر داد.
این شخص اعتراض کرد
✍ گفت«یا رسول الله اعدل»
مطالبه کرد از حاکم هم مطالبه کرد. مصلحت سنجی حاکمیتی او را با شاخص عدالت به چالش کشید.
حرفش هم به ظاهر عامه پسند بود. میگفت چرا به یک عده بیشتر میدهی. یا رسول الله اعدل. به عدالت رفتار کن ای حاکم الهی.
برخی خواستند او را گردن بزنند پیامبر ص فرمود رهایش
✍رهایش کنید. او پیروانی خواهد یافت که مثل تیری که از چله کمان خارج میشوند از دین خارج خواهند شد(مارق)
تلاقی مطالبه گری،عدالتخواهی، نقد مصلحت سنجی حاکمیتی، همه و همه در نقطه ایست که به تعبیر مفسرین نقطه آغاز شکل گیری نطفه خوارج است و عدالتخواهی خوارج.
✍ ذوالخویصره که راس خوارج بود در جنگ حنین عدالتخواهانه از پیامبر مطالبه کرد که یا رسول الله اعدل
طبری میگوید او در جنگ صفین هم وقتی علی ع ابوموسی را در نهایت انتخاب کرد، مطالبه گرانه حاضر شد. نهی از منکر کرد.زیر بار تصمیم او نرفت
خوارج مطالبه گر و عدالتخواه بودند
✍ یکی از دشواریهای امیرالمومنین ع در جنگ نهروان این بود که بسیاری از لشکریان او شک کردند در تقابل با جریان خوارج، در زمان پیامبر ص نیز که بانی خوارج زنده بود و پیامبر ص را به عدالت امر میکرد همینطور بود.
آری دست و دل مومنین میلرزد برای طرف شدن با این جریان.
@ali_mahdiyan