دینداری چهل ساله بخش اول 🌷این روایت از امام باقر علیه السلام به مضامین مختلف از ایشان و امام صادق علیه السلام نقل شده است که لاعذبن کل رعیه فی الاسلام دانت بولایه کل امام جائر لیس من الله و ان کانت الرعیه فی اعمالها بره تقیه و لاعفون عن کل رعیه فی الاسلام دانت بولایه کل امام عادل من الله و ان کانت الرعیه فی انفسها ظالمه مسیئه 🌷معنایش این است که قطعا قطعا قطعا (با سه تاکید) عذاب میکنم هر کس که ولایت امام ظالمی را بپذیرد که من قبل الله تعیین نشده ولو آن آدم در رفتارها شخصی خود انسان نیکوکار و سالمی باشد. و با همین سه تاکید قطعا قطعا قطعا میبخشم کسی را که ولایت امامی که از جانب خداوند تعیین شده است و عادل است قبول کرده است ولو در رفتارهای شخصی اش ظالم و گنهکار باشد. 🌷دستگاه و نظام اندیشه دینی جایگاه امور مختلف را تعیین کرده است. ولایت الله، انسان را درمان میکند و انسان ها را از ظلمات و مشکلات روحی و ظاهری به سمت نور هدایت میکند و ولایت شیطان به خلاف این است. به جملات آیه الکرسی توجه کنید. 🌷امام معصوم میگوید بنى الاسلام على خمس: على الصّلوة و الزّكوة و الصّوم و الحجّ و الولاية و لم يناد بشىء كما نودى بالولاية. ولایت در این روایت ولایت ظاهری است که همان حاکمیت است چرا که در عداد نماز و روزه و حج بیان شده که از فروع دین هستند. خوب توجه کنیم ستون کل شریعت همین حاکمیت است. 🌷 اگر صورت بندی توحید روی زمین را شریعت و دین بدانیم صورت فقه و حکومت یا همان ولایت است. لذا امام خمینی در درس فقه خود میفرمود الاسلام هو الحکومه بشوونها . اسلام فلسفه عملی تمام شریعت است. با این حساب اگر قرار باشد سبک زندگی انسانها ویرایش شود شاید هیچ نکته ای به اندازه ولایت در ویرایش زندگی مومنین موثر نباشد. 🌷این معنای ولایت است که باعث قدرت اسلام میشود و قدرت مرکزی برای امت درست میکند . هم امت را بر خود حاکم میکند و آنها را تحت حاکمیت عقل و خرد خودشان قرار میدهد و هم یک انسجام در امت رقم میزند. پایان بخش اول https://eitaa.com/ali_mahdiyan