رای گیری در عراق ☘به بهانه شروع رای گیری در عراق بدون داعش به نظرم بد نیست به یک مساله مهم مشترک در عراق و ایران بپردازیم. . چه کنیم که در بزنگاه های تصمیم گیری همه مردم درست ترین انتخاب را انجام دهند؟ ☘مقام معظم رهبری در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن تحلیل جالبی از وضعیت جامعه ارائه میکند. او میگوید جامعه کوفه جامعه تحت تربیت امیرالمومنین است. جامعه کوفه خاستگاه انقلابهای کلیدی و مهمی در تاریخ اسلام است. واقعیت این است که جامعه کوفه در وضعیت خفقان دوران یزید که حتی مدینه هم در سکوت محض است بستر انتظار برای یک قیام عمومی است. ☘پرسشی که رهبری در این کتاب میپرسد این است که با وجود این همه نقاط روشن و نخبگان کلیدی در کوفه چرا همین جامعه سهمگین ترین جنایتها را درباره اهل بیت روا میدارد. ماجرای کربلا به دست همین مردم رخ میدهد. تنهایی امیرالمومنین در همین جامعه است و دوری امام حسن نیز نسبت به همین جامعه رخ میدهد. این همان نقطه ای است که در افق تاریخ نیز یکی از پایگاه های امام زمان خواهد بود و از این جهت تحلیل هویت آن برای ما مهم خواهد بود. ☘ رهبری در ادامه میپرسد آیا این یک جامعه دو شخصیتی است؟ اگر به لحاظ روان شناسی هویت این جامعه، بخواهیم تحلیلی را ارائه کنیم چه پاسخی باید بدهیم؟ پاسخ ایشان این است که کوفه دارای نخبگان دست پرورده اهل بیت است نخبگان انقلابی همان قوای الهی و مقدسی است که در هویت یک جامعه وجود دارد. اما دقیقا به دلیل همین ویژگی دشمن نیز تمام توان و قدرت خود را برای این جامعه به کار میبرد یعنی حیله گر ترین و وحشی ترین حاکمان را بر سر این شهر قرار میداده. مخاطب هم مردم عادی هستند. دشمن آنها را به مکر یا به ترس با خود همراه میکرده و چنان جنایاتی را رقم میزده که در تاریخ ماندنی شده. ☘ نکته اصلی این است که اراده نخبگان انقلابی هر جا نتوانست به اراده عمومی گره بخورد مردم با سکوت یا همراهی اشتباه خود با قوای خبیث جامعه یعنی اراذل و اوباش باعث رقم خوردن چنان جنایات عجیب و غریب میشوند. و این زنگ خطری است برای همه جوامع انقلابی. هر جا بین جریان انقلابی یا امامان جامعه و بدنه مردم عادی گسل اتفاق بیفتد و آنها نتوانند اراده عمومی را همراه کنند، آن وقت دقیقا به دلیل حضورشان در آن جامعه دشمن همه تلاش خود را به کار میبرد و مردم عادی را که اتصالی با قوای روحانی جامعه ندارند به نفع خود با قوای رذیله یا خبیثرین انسانهای جامعه همراه میکند. ☘ شعار «لاصلاح امه جدی» یعنی من بنا دارم اراده عمومی مردم را عوض کنم. تغییر این اراده عمومی اثرش قطعا تغییر حاکمان نیز خواهد بود. قیام امام حسین و ریخته شدن خون او قطعا یک اتفاق مهم و کانونی بود حول این اتفاق باید رفتار اهل بیت بعد از این واقعه را نیز ملاحظه کرد. آنچه در دوران دفاع مقدس یا در مقابله با داعش رخ داد یک واقعه مشعشع تاریخی است اما حول آن باید چه کرد؟ ☘ روشی که امام سجاد و حضرت زینب و حضرت رباب و حضرت ام البنین و دختران امام حسین مثل حضرت سکینه دنبال میکردند چه بود؟ روشی که جابر و عطیه در اربعین انجام دادند که به شدت مورد تایید همه اهل بیت قرار گرفت چه بود؟ تذکر و روایت مداوم واقعه های روشن در چشم مردم با گریه با اشک و با هر زبانی که مردم ببینند و بفهمند و فراموش نکنند. روشی که حضرت زهرا نیز کنار کشتگان احد انجام میداد. این روش سیاسی حتی در دل یک شکست ظاهری همه چیز را عوض میکند. تذکر مداوم اما آنطور که به گوش مردم و به دل مردم برسد. ☘ این روش برای همه پیروان انقلاب نبوی الهام بخش خواهد بود. تغییر گفتمان جامعه. همه نیروهای انقلابی که حول رهبر جامعه بنا دارند کاری کنند که اراده عمومی را تغییر دهند باید تلاش کنند مقدمات تصمیم گیری امت را بر اساس فهم امام جامعه ویرایش کنند. امروز در ایران واقعه برجام که به ید بیضاء رهبری رخ داد یک دارایی است. همینطور در عراق و سوریه و لبنان شکست داعش و اسرائیل داراییهایی است که میتوان به کار گرفت. فرقی نمیکند چه پیروزی ظاهری و چه مظلومیتها همه در این جهت راهگشا هستند. https://eitaa.com/ali_mahdiyan